Unia Europejska to nie tylko wspólnota państw. To największy jednolity rynek, na którym pomiędzy państwami członkowskimi odbywa się wolny handel. Szansę jaką daje swoboda przepływu – towarów, usług, kapitału czy osób warto wykorzystać prowadząc firmę. Jeżeli zastanawiamy się nad rozszerzeniem oferty naszej firmy na inne kraje i rozpoczęciem eksportu możemy liczyć na wsparcie. Możemy je uzyskać na przykład starając się o dotacje w ramach Funduszy Europejskich. Na co można je przeznaczyć i gdzie możemy uzyskać o nich więcej informacji? Odpowiadamy!
Eksport to szybszy rozwój firmy
Państwa należące do Unii Europejskiej odpowiadają za 16% światowego importu i eksportu. Jest ona jednocześnie głównym rynkiem eksportowym dla 80 państw, a z powodu przynależności od 20 lat do UE naszego kraju to jednocześnie główny kierunek eksportowy dla polskich przedsiębiorstw.
Tak ogromny rynek to wielka szansa, aby rozwijać naszą firmę. Duża rzesza potencjalnych klientów zainteresowanych naszymi usługami czy produktami, ale również partnerów to szansa na zyskanie bezcennego know-how. To również możliwość szybszego reagowania na zachodzące w naszej branży zmiany, tak by wykorzystać je do wdrożenia zmian w przedsiębiorstwie. Rozpoczęcie działalności na zagranicznych rynkach może też nieść ze sobą korzyści wizerunkowe w oczach potencjalnych inwestorów, jak i klientów. Warto także zdać sobie sprawę, że przy zachowaniu przynajmniej części kosztów stałych możemy produkować jeszcze więcej, a tym samym optymalizować i zmniejszać koszty jednostkowe w trakcie produkcji w naszym przedsiębiorstwie.
Wsparcie dla eksporterów z Funduszy Europejskich
Przedsiębiorcy, którzy rozważają otwarcie działalności na innych europejskich rynkach mogą liczyć na dotacje, które będą ich wspierać na tej ścieżce rozwoju. Dostępne są one w ramach:
- programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki,
- programów regionalnych działających w każdym z szesnastu województw.
Wspomniane już przez nas know-how czy rozwijanie sieci kontaktów są niezbędne do udanego rozwoju firmy na zagranicznych rynkach. Dlatego wsparcie na jakie możemy liczyć jest bardzo różnorodne. Może obejmować na przykład pokrycie kosztów udziału w targach międzynarodowych, misjach gospodarczych lub wsparcie działań promocyjnych. Dotacje, które otrzymamy na rozwój firmy możemy wykorzystać na przykład na przygotowanie profesjonalnej, kompleksowej strategii rozwoju oraz jej wdrażanie na zagranicznych rynkach z uwzględnieniem działań promocyjnych.
Przykładem naboru realizowanego w ramach programu Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki jest Promocja marki innowacyjnych MŚP. Ogłoszenie kolejnej edycji konkursu planowane jest na wrzesień, natomiast wnioski będzie można składać od 15 października do 28 listopada, dlatego warto na bieżąco śledzić stronę Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), która będzie prowadzić nabór. Aktualnie podmioty, które są zainteresowane rozwijaniem eksportu i międzynarodową ekspansją mogą skorzystać także z innych możliwości w ramach Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki.
- To na przykład nabór Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia), który przewiduje wsparcie działań promocyjnych w ramach udziału w Światowej Wystawie EXPO 2025 w Japonii. Nabór wniosków w jego ramach rozpocznie się 23 lipca i zakończy 26 września.
- W ramach Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki znajdziemy również konkursy w ramach ścieżki SMART. Obecnie są one prowadzone nie tylko przez PARP, lecz również Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR). W jej ramach znajdziemy Moduł Internacjonalizacja, dzięki któremu możemy starać się o pomoc w przypadku chęci ekspansji naszej firmy na zagraniczne rynki. Aktualnie prowadzone są cztery nabory. Dwa z nich przeznaczone dla przedsiębiorstw z kategorii MŚP, dwa natomiast dla pozostałych.
Nabory prowadzone przez PARP dla mikro, małych i średnich firm to:
Natomiast nabory prowadzone przez NCBR to Ścieżka SMART oraz Ścieżka SMART nabór tematyczny dostępność.
Pomoc, jaką umożliwiają dotacje unijne przynosi realne korzyści. Jest wiele przykładów firm, które korzystały z różnych programów, zdobywały dzięki nim nowych klientów, brały udział w targach czy opracowały strategie wejścia na rynki zagraniczne. Warto tu wymienić na przykład D'Alchemy z branży kosmetycznej, AP Tech sp. z o.o zajmującą się zaawansowanymi technologiami, Silvam Ex produkującą i sprzedającą biżuterię srebrno-bursztynową czy Bester Sklejki. Te, jak i wiele innych przedsiębiorstw to przykłady ogromnego sukcesu jaki możemy osiągnąć także my, prowadząc przedsiębiorstwo i korzystając z dotacji na eksport oraz wsparcie w wejściu na rynki zagraniczne.
Fundusze Europejskie to wsparcie nie tylko eksportu
Pełną listę wszystkich naborów do konkursów, które pomogą rozwinąć nasze przedsiębiorstwo znajdziemy na stronie Funduszy Europejskich. Wyszukiwarka na niej znajdująca się umożliwia proste i czytelne filtrowanie tematyczne. Dostępne dotacje poza eksportem mogą wspierać inwestycje w infrastrukturę i wyposażenie firm czy robotyzację lub cyfryzację. To tylko mikroskopijny wycinek, ponieważ aktualnie prowadzonych jest niemal 250 różnych naborów w całym kraju.
O czym jeszcze warto wiedzieć w kontekście wsparcia dla eksporterów z dotacji ze środków Unii Europejskiej? Ze wszelkimi pytaniami, wątpliwościami możemy zgłosić się do Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich. Pracujący w nich eksperci udzielą nam osobiście, telefonicznie lub mailowo informacji na temat możliwości jakie naszej firmie dają unijne dotacje. Nie napiszą z nami co prawda projektu i wniosku, ale po wyjaśnieniu formalności będziemy wiedzieć co krok po kroku powinniśmy zrobić, by starać się o dofinansowanie dla naszej firmy. Warto także wiedzieć, że przedsiębiorcy zainteresowani skorzystaniem z dotacji w ramach Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki mogą skorzystać z usługi Innopoint, w tym specjalnej infolinii (22 262 99 95), na której możemy uzyskać informacje właśnie na temat tego konkretnego programu.
Źródło: Materiał promocyjny
Źródło zdjęcia głównego: materiał promocyjny