Hongkoński gigant CK Hutchison znalazł się w ogniu krytyki po decyzji o sprzedaży strategicznych portów na Kanale Panamskim amerykańskiej spółce BlackRock. "To zdrada wszystkich Chińczyków" - napisano w oświadczeniu zamieszczonym przez pekińskie Biuro do Spraw Hongkongu i Makau.
"Spółka CK Hutchison Holdings, należąca do hongkońskiego magnata Li Ka-shinga, która niedawno sprzedała swoje porty przy Kanale Panamskim, powinna poważnie zastanowić się, po której stronie stoi" - napisano w komentarzu opublikowanym na stronie internetowej rządowego chińskiego Biura ds. Hongkongu i Makau, cytowanym przez internetowy serwis gazety "South China Morning Post".
Jak podkreślił "SCMP", komentarz, opublikowany pierwotnie przez propekiński dziennik "Ta Kung Pao" i w całości udostępniony przez Biuro ds. Hongkongu i Makau na jego oficjalnej stronie internetowej, zawiera też określenie transakcji jako "zdradę wszystkich Chińczyków".
"Posunięcie to natychmiast wywołało spekulacje, czy ostra krytyka Hutchisona odzwierciedla stanowisko rządu centralnego i czy stanowi pośredni sposób wywarcia presji na firmę, by ponownie rozważyła transakcję" - stwierdził "South China Morning Post".
Hongkong, była brytyjska kolonia, został przekazany pod zwierzchnictwo Chin w 1997 roku.
BlackRock kupuje udziały w portach
CK Hutchison Holdings, które znajdowało się pod presją po ponownym wyborze Donalda Trumpa na prezydenta Stanów Zjednoczonych i jego żądaniach uwolnienia Kanału Panamskiego spod tego, co postrzegał jako kontrolę Chin, na początku tego miesiąca zaskoczyło wszystkich, ogłaszając sprzedaż wszystkich swoich udziałów w portach, z wyjątkiem tych w Chinach. Kupić je ma amerykańskie przedsiębiorstwo inwestycyjne BlackRock.
Spółki BlackRock oraz Hutchinson przekazały, że wartość transakcji wyniesie 22,8 mld dol. Do amerykańskiej firmy trafi 90 proc. udziałów w Panama Ports Company, która kontroluje porty w Balboa i Cristobal.
Hutchison obsługuje terminale kontenerowe po obu stronach Kanału Panamskiego od 1997 r.
Dodatkowo BlackRock zgodził się wykupić od hongkońskiej spółki 80 proc. udziałów w firmach zależnych lub stowarzyszonych z Hutchinsonem, które posiadają lub są operatorami 43 portów w 23 krajach. Firma z Hongkongu kontroluje m.in. terminal kontenerowy Gdynia Container Terminal, który jest kluczową częścią gdyńskiego portu.
Oglądaj w TVN24 GO: Chińczycy w gdyńskim porcie>>>
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Gualberto Becerra/Shutterstock