Niemal 37 proc. z 17 tys. sprawdzonych produktów, w tym m.in. zabawek i maszyn, zakwestionowano w 2015 r. ze względu na niezgodność z przepisami - podał w czwartek UOKiK. Liczba takich towarów wzrosła o 22 proc. wobec 2014 r.
"Cieszy fakt, że 83 proc. przedsiębiorców, którzy udostępnili na rynku niezgodne produkty, przeprowadziło działania naprawcze, polegające m.in. na dostosowaniu produktów do norm bezpieczeństwa" - napisano w komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Jak poinformował Urząd, efektem działań dziewięciu organów nadzoru rynku było ponad 6 tys. kontroli, niemal 17 tys. sprawdzonych produktów. "37 proc. wyrobów zostało zakwestionowanych ze względu na niezgodność z przepisami" - czytamy.
Tysiące kontroli
UOKiK dodał, że najwięcej kontroli przeprowadziła w 2015 roku Inspekcja Handlowa: ponad 2 tys., co stanowiło 35 proc. działań wszystkich organów nadzoru. Inspektorzy sprawdzili niemal 8,5 tys. produktów, a zakwestionowali ponad 3 tys. (37 proc.). Najwięcej zastrzeżeń wzbudziły zabawki i drobny sprzęt elektryczny (np. lampki choinkowe). Przypomniano, że "od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej w Polsce funkcjonuje system nadzoru rynku, którego głównym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa konsumentów". "W ramach systemu kontrole prowadzą: Inspekcja Handlowa, Państwowa Inspekcja Pracy, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Inspekcja Ochrony Środowiska, Urząd Transportu Kolejowego, Nadzór Budowlany, Wyższy Urząd Górniczy, Urzędy Morskie oraz Inspekcja Transportu Drogowego" - podano.
Ochrona konsumentów
Urząd podkreśla, że kontrole prowadzone przez te organy skupiają się na nieżywnościowych produktach konsumenckich, np. zabawkach, artykułach gospodarstwa domowego, elektronarzędziach czy drobnych maszynach ogrodniczych, a także na wyrobach używanych przez profesjonalistów - chodzi np. o specjalistyczne maszyny stosowane w przemyśle, urządzenia ciśnieniowe czy środki ochrony indywidualnej, chroniące przed szkodliwymi warunkami pracy. Według UOKiK "takie rozwiązanie daje gwarancję ochrony konsumentów oraz wszystkich uczestników rynku". "W 2015 roku do Departamentu Nadzoru Rynku wpłynęło 114 skarg informujących o produktach potencjalnie niespełniających obowiązujących wymagań. Najczęściej skargi dotyczyły samochodów, sprzętu elektronicznego i zabawek" - czytamy w komunikacie.
Autor: PMB / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock