Polski przewoźnik będzie miał większe dreamlinery

Z kraju

Adrian Pingstone/WikipediaDreamliner LOT

PLL LOT wezmą w leasing trzy nowe samoloty Boeing 787-9 Dreamliner - poinformowała we wtorek spółka. To dreamlinery większe od tych, które obecnie ma firma. Każda z nowych maszyn będzie mogła zabrać na pokład 294 pasażerów. Pierwsza z nich, prosto z fabryki Boeinga, trafi do spółki w marcu 2018 roku.

Polskie Linie Lotnicze LOT w ramach umowy z Aviation Capital Group w marcu 2018 roku otrzymają pierwszy z trzech nowych samolotów Boeing 787-9 Dreamliner.

294 pasażerów na pokładzie

Jak powiedział dyrektor biura komunikacji LOT Adrian Kubicki, samolot 787-9 Dreamliner to dłuższa wersja dreamlinera w wersji 787-8. LOT ma obecnie sześć maszyn typu 787-8, ale w lipcu i sierpniu tego roku ma otrzymać jeszcze dwie. - Dreamliner w wersji 787-9 może przewieźć większą liczbę pasażerów i cargo na większym dystansie. W konfiguracji, jaką wybrał LOT, samolot ten zabierze na pokład 294 pasażerów: 24 w klasie biznes, 21 w premium i 249 w klasie ekonomicznej. 787-9 będzie największym samolotem w historii floty LOT-u - powiedział Kubicki.

Dreamlinery, którymi obecnie lata LOT, mogą zabrać na pokład 252 pasażerów.

Kubicki powiedział również, że druga maszyna B787-9 trafi do LOT-u w kwietniu 2018 roku, a termin dostawy trzeciej jeszcze jest ustalany.

Mniejsze zużycie paliwa

Jak wyjaśniła spółka, w porównaniu do dreamlinera w wersji 787-8, samolot B787-9 zużywa mniej paliwa, co przekłada się na niższy koszt operacyjny w przeliczeniu na pasażera. Nowe dreamlinery zamówione przez LOT będą wyposażone w silniki Rolls-Royce Trent 1000. W kabinie pasażerskiej będzie mniej hałasu, wyższe ciśnienie, większa wilgotność powietrza. B787-9, podobnie jak B787-8, w większości zbudowany jest z kompozytów i ma zaawansowaną aerodynamikę. W kabinie zamontowano duże schowki bagażowe oraz duże okna, które zamiast tradycyjnej zasłonki, przyciemniają się za dotknięciem przycisku.

Nowe maszyny będą najpierw obsługiwały najpopularniejsze dla LOT-u trasy dalekiego zasięgu, czyli Nowy Jork i Chicago. "LOT jest pierwszą linią lotniczą w Europie, której flota dalekiego zasięgu w całości opiera się na dreamlinerach. 787-9 pozwolą nam otworzyć nowy rozdział w naszej historii. Ten samolot da nam możliwość znaczącego zwiększenia liczby oferowanych miejsc na istniejących, najbardziej popularnych trasach, będziemy też mogli otwierać zupełnie nowe połączenia" - powiedział cytowany w komunikacie prezes PLL LOT Rafał Milczarski. Dodał, że niższa emisja CO2 i niższy poziom hałasu czynią samolot 787-9 przyjaznym środowisku.

Nowe kierunki: Los Angeles i Newark

Dreamlinery LOT-u obsługują wszystkie połączenia dalekiego zasięgu: do Nowego Jorku, Chicago, Toronto, Pekinu, Seulu i Tokio. W kwietniu 2017 roku LOT uruchomi kolejne dwa kierunki do USA – Los Angeles i Newark, a także bezpośrednie rejsy z Krakowa do Chicago. Firma Aviation Capital Group, od której LOT będzie leasingował B787-9, jest firmą leasingową z 28-letnią historią w branży lotniczej. Rozwój floty jest jednym z najważniejszych elementów strategii rentownego wzrostu LOT-u, przyjętej w ubiegłym roku. Zgodnie z nią w październiku 2016 roku LOT podjął inne kluczowe decyzje dotyczące rozwoju floty: w kwietniu 2017 roku przewoźnik pozyska cztery Boeingi 737-800 NG, a w listopadzie i grudniu dwa z sześciu zamówionych nowych Boeingów 737 MAX 8. W 2017 roku flota LOT-u będzie się składała z 51 nowoczesnych samolotów. Do 2020 roku LOT planuje wykonywać połączenia około 70 samolotami, w tym 16 dreamlinerami w obu wersjach.

Zobacz: Dreamliner w akcji. Próba umiejętności (Film z 13.06.2015)

13.06.2015 | Dreamliner w akcji. Próba umiejętnościFakty TVN

Autor: azb//rzw / Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: Adrian Pingstone/Wikipedia