Co do zasady budowa nowego lotniska, nowego hubu lotniczego dla Polski, jest potrzebna - powiedzia艂 w programie "Wstajesz i wiesz" Bartosz Baca, ekspert lotniczy z聽firmy BBSG na antenie TVN24. Zdaniem Bacy za ma艂o jednak czasu po艣wi臋ca si臋 merytorycznej dyskusji na temat tego projektu.
- Czy warto budowa膰 CPK, a je艣li tak, to jakie CPK budowa膰? Bo faktycznie to jest projekt polityczny, takie projekty zawsze s膮 polityczne, tylko niestety polityczny powinien by膰 w dobrym tego s艂owa znaczeniu, potrzebuje wsparcia politycznego i na poziomie centralnym i europejskim - powiedzia艂.
Co z聽CPK?
- Natomiast to, co dzieje si臋 u nas i nie tylko u nas, to jest takie ryzyko miotania si臋 od 艣ciany do 艣ciany i poruszania si臋 pomi臋dzy tymi obietnicami, kt贸re pad艂y z jednej strony, troch臋 je przerysuj臋: "wstajemy z kolan", a z drugiej strony obietnicami: "zamkniemy ten projekt, bo on jest drogi, budowany na krzywdzie ludzkiej i zobaczcie, ile zarabia zarz膮d" w tej sp贸艂ce. Niestety, my w takiej dyskusji obecnie jeste艣my - m贸wi艂.
Zdaniem eksperta warto kontynuowa膰 budow臋 CPK. - Mo偶e nie w tej formie, w jakiej go znamy, cho膰 nale偶y zada膰 sobie pytanie, czy my naprawd臋 ten projekt znamy, bo transparentno艣ci na pewno brakowa艂o w ostatnich latach. Natomiast co do zasady budowa nowego lotniska, nowego hubu lotniczego dla Polski, jest potrzebna i to nie dlatego, 偶e chcemy by膰 mocarstwem, tylko dlatego, 偶e Lotnisko Chopina w Warszawie si臋 zatyka - stwierdzi艂.
- Dla mnie lotnisko centralne w Polsce ju偶 jest. To jest Lotnisko Chopina w Warszawie. Teraz dyskutujemy o tym, z mojej perspektywy, czy znale藕膰 dla niego nowe miejsce, w kt贸rym tych ogranicze艅 rozwoju nie b臋dzie. Takim projektem mo偶e by膰 CPK. Oczywi艣cie, je艣li nie b臋dzie przeskalowany, po pierwsze, a po drugie, je艣li b臋dzie fazowany, to znaczy, by艂 zbudowany i rozbudowany w 艣lad za rozwojem ruchu lotniczego - m贸wi艂.
Centralny Port Komunikacyjny
We wtorek rz膮d przyj膮艂 uchwa艂臋 ws. II etapu programu wieloletniego CPK na lata 2024-30, a tak偶e koncepcji zapewnienia taboru pasa偶erskiego w zwi膮zku z budow膮 CPK.
Tego dnia poinformowano tak偶e o wyborze inwestora mniejszo艣ciowego CPK - konsorcjum Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund, kt贸re chce zainwestowa膰 do 8 mld z艂 w budow臋 lotniska. Struktura finansowania budowy lotniska CPK to w 60 proc. instrumenty d艂u偶ne, a 40 proc. kapita艂-udzia艂y w sp贸艂ce CPK, kt贸ra b臋dzie operowa艂a przysz艂ym lotniskiem. Do 49 proc. udzia艂贸w w tych 40 proc. zaoferowano inwestorom prywatnym (kontrola w艂a艣cicielska zostaje po stronie Skarbu Pa艅stwa).
Centralny Port Komunikacyjny to planowany w臋ze艂 przesiadkowy mi臋dzy Warszaw膮 i 艁odzi膮, kt贸ry zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odleg艂o艣ci 37 km na zach贸d od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha ma by膰 wybudowany port lotniczy.
Pierwszy etap lotniska, czyli dwie r贸wnoleg艂e drogi startowe i infrastruktura do obs艂ugi 40 mln pasa偶er贸w, ma zosta膰 uruchomiony w 2028 r. Plan Generalny CPK zak艂ada, 偶e nast臋pnie port b臋dzie w spos贸b modu艂owy rozbudowywany.
Wed艂ug niedawnych doniesie艅 dziennika "Rzeczpospolita" Prawo i Sprawiedliwo艣膰 do tej pory mog艂o wyda膰 na realizacj臋 inwestycji 艂膮cznie oko艂o 5 miliard贸w z艂otych.聽
Ewentualna zmiana w艂adzy w Polsce mo偶e oznacza膰, 偶e inwestycja zapowiadana przez Prawo i Sprawiedliwo艣膰 stanie pod znakiem zapytania. Prezes Zespo艂u Doradc贸w Gospodarczych TOR Adrian Furgalski w rozmowie z dziennikiem pow膮tpiewa艂, aby kontynuowano prace nad cz臋艣ci膮 lotnicz膮. - W strategii lotniczej pa艅stwa nale偶n膮 pozycj臋 odzyskaj膮 lotniska regionalne, bo to na nich realizowane jest grubo ponad 60 procent ruchu - zaznacza ekspert.
W jego ocenie raczej wskazana by艂aby rozbudowa Lotniska Chopina w Warszawie, odblokowanie rozwoju portu w Modlinie i efektywniejsze wykorzystanie nowego lotniska w Radomiu.
殴r贸d艂o:聽TVN24 Biznes
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽CPK