Podczas kontroli odbiorników radiowych i telewizyjnych Poczta Polska skupia się głównie na firmach i instytucjach - deklaruje spółka w najnowszym komunikacie. Jak podkreśla Poczta Polska, liczba kontroli w gospodarstwach domowych jest "znikoma" i stanowi jedynie odsetek wszystkich takich działań.
Abonament RTV to opłata pobierana na rzecz rządowej telewizji i radia. O wysokości abonamentu RTV decyduje Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, natomiast instytucją, która odpowiada za pobór opłat abonamentowych, jest Poczta Polska.
Abonament RTV w 2023 roku. Poczta Polska wyjaśnia
Poczta Polska (PP) przygotowała specjalny komunikat w związku z - jak to określa - mitami i przeinaczeniami na temat kontroli obowiązku rejestracji odbiorników radiowych i telewizyjnych.
Jak opisuje Poczta, jeden z nich głosi, że listonosz może dokonywać kontroli rejestracji odbiornika RTV. "Żaden listonosz nie posiada uprawnień do przeprowadzania kontroli obowiązku rejestracji odbiorników. Dokonują tego wyłącznie upoważnieni pracownicy Centrum Obsługi Finansowej Poczty Polskiej" - wyjaśnia spółka.
Nieprawdą ma być też, że Poczta Polska zatrudnia setki kontrolerów. Obowiązki na terenie całego kraju realizuje, według informacji podawanych przez PP, nie więcej niż kilkudziesięciu kontrolerów.
Inna dementowana przez Pocztę Polską informacja mówi o skupieniu się kontrolerów na domach Polaków. "Zgodnie z ustawą obowiązek rejestracji odbiorników oraz obowiązek przeprowadzania kontroli dotyczy wszystkich użytkowników odbiorników RTV. Poczta Polska skupia się jednak głównie na firmach i instytucjach. Ilość kontroli w gospodarstwach domowych jest znikoma i stanowi jedynie odsetek wszystkich kontroli" - czytamy.
Kary za niepłacenie abonamentu
Mitem ma być też to, że liczba tytułów wykonawczych z tytułu nieopłaconego abonamentu RTV rośnie lawinowo na przestrzeni ostatnich lat. "Liczba tytułów wykonawczych na przestrzeni ostatnich lata plasuje się na podobnym poziomie, a wręcz odnotowuje się delikatny spadek rok do roku" - podaje Poczta.
Nieprawdą jest także - według spółki - że od wezwania Poczty Polskiej do uregulowania zaległych opłat abonamentowych nie można się odwołać. "Poczta Polska, w ramach realizowanych zadań, prowadzi obsługę klientów (bezpośrednią w placówkach, telefoniczną oraz korespondencyjną). Pisma wyjaśniające, skargi, reklamacje, wnioski są rozpatrywane na każdym etapie prowadzonej sprawy i postępowania" - czytamy.
"Każdy klient może skorzystać z trybu odwołania się, wynikającego z przepisów Kodeksu Postępowania Administracyjnego lub Ustawy o opłatach abonamentowych. W przypadku prowadzonej już egzekucji również na każdym etapie postępowania istnieje możliwość składania zarzutów i zażaleń, a także skarg do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Wnioski o umorzenie i rozłożenie na raty płatności Klient może składać bezpośrednio do KRRiT" - podaje spółka.
Gdzie trafiają opłaty z abonamentu?
Poczta Polska wyjaśnia również, że nie ustala i nie inkasuje całej kwoty opłat abonamentowych. "Stawki opłat abonamentowych są określane przez KRRiT na podstawie rozporządzenia w terminie do 31 maja na kolejny rok kalendarzowy. Poczta Polska jest zobowiązana przyjmować opłaty zgodnie z obowiązującymi stawkami oraz odsetkami podatkowymi w wysokości jak dla zaległości podatkowych, zgodnie z ustawą Ordynacja podatkowa. Jak stanowi wyrok Trybunału Konstytucyjnego, abonament jest zobowiązaniem stricte podatkowym" - czytamy.
Spółka dodaje, że telewizor trzeba zarejestrować, nawet jeżeli nie ogląda się na nim telewizji, tylko np. seriale z płatnej platformy z filmami. "Zakupiony odbiornik TV umożliwia odbiór telewizji. Ustawa określa domniemanie użytkowania – domniemywa się, że osoba, która posiada odbiornik radiofoniczny lub telewizyjny w stanie umożliwiającym natychmiastowy odbiór programu, używa tego odbiornika. Zgodnie z obowiązującym prawem należy go zatem zarejestrować" - tłumaczy spółka.
Poczta Polska nie zgadza się również z twierdzeniem, że w związku z kontrolą dokonywania rejestracji odbiorników radiowo-telewizyjnych, korzysta z różnych niejawnych baz danych, do których nie powinna mieć dostępu.
"Poczta korzysta ze swojej bazy abonenckiej (baza zarejestrowanych abonentów – osób i podmiotów które dopełniły formalności rejestracji) oraz ogólnodostępnych baz danych, np. Centralnego Wykazu Obiektów Hotelarskich Ewidencji, czy Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej" - czytamy.
Benefity w przypadku opłat z góry
Prawdą jest natomiast, że osoby, które zdecydują się uregulować opłaty abonamentowe już na początku roku, za dłuższy okres z góry, mogą liczyć na benefity.
"Opłacenie abonamentu RTV za cały rok z góry do wyznaczonego dnia stycznia premiowane jest zniżką w wysokości 10 proc. Najkorzystniejszym finansowo rozwiązaniem jest opłacenie abonamentu z góry za cały rok, można jednak korzystać również z pozostałych upustów z tytułu wnoszenia opłat za okres dłuższy niż 1 miesiąc" - czytamy.
Co ważne, kontrolerzy Poczty Polskiej muszą się wylegitymować podczas kontroli.
Poczta Polska informuje też obywateli, którzy zalegają z opłatami abonamentowymi, nim wystawi tytuł wykonawczy. "Wysyłane są zawiadomienia i upomnienia zanim wystawiony zostanie tytuł wykonawczy. Warto pamiętać, że abonent zobowiązany jest do informowania Poczty Polskiej o wszelkich zmianach formalno-prawnych, takich jak zmiana adresu, zmiana uprawnień do zwolnienia z opłat, zaprzestania użytkowania, podobnie jak dzieje się to w przypadku dostawy energii elektrycznej" - pisze spółka.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock