Po 11 latach linie Air France oficjalnie wycofały ze swojej floty Airbusa A380, największy pasażerski samolot na świecie. Ostatni lot odbył się w piątek. Maszyny zostały uziemione z powodu zbyt wysokich kosztów eksploatacji.
To był z pewnością przygnębiający widok dla wszystkich miłośników największego pasażerskiego samolotu na świecie. W piątek o godz. 15.37 A380 wystartował z paryskiego lotniska Charles de Gaulle w swój pożegnalny lot w barwach Air France. Maszyna poleciała na południe kraju i po 2 godzinach i 22 minutach wylądowała z powrotem w stolicy. Na pokładzie samolotu znajdowali się wyłącznie pracownicy Air France.
Ostatni komercyjny lot A380 odbył się się 23 marca na trasie Johannesburg - Paryż. W sumie linie Air France przez 11 lat obsłużyły prawie 40 tys. rejsów swoimi samolotami A380 i przewiozły 18 milionów pasażerów. We flocie przewoźnika znajdowało się 10 tego typu maszyn.
Głównymi kierunkami obsługiwanymi przez A380 były: Nowy Jork, Johannesburg, Los Angeles, San Francisco, Waszyngton, Hongkong, Miami, Tokio i Montreal.
Decyzja o wycofaniu samolotów zapadła pod koniec maja br. "Wobec kryzysu spowodowanego przez COVID-19 i jego wpływu na przewidywaną działalność przewozową, grupa Air France-KLM informuje o całkowitym wstrzymaniu eksploatacji Airbusów A380 należących do Air France" - głosił komunikat.
Zbyt wysokie koszty
Już w lipcu 2019 r. grupa informowała, że z powodu zbyt wysokich kosztów eksploatacji, w tym zbyt wysokiego zużycia paliwa, a także wyjątkowo wysokiego stopnia zanieczyszczania środowiska, Airbusy A380 będą stopniowo wycofywane do końca 2022 r.
Decyzję motywowano tym, że ten olbrzymi dwupokładowy samolot zużywa o 20-25 proc. więcej paliwa w przeliczeniu na jedno miejsce dla pasażera niż inne samoloty długodystansowe nowej generacji, a także emituje więcej dwutlenku węgla.
Samoloty A380 mają być zastąpione przez mniejsze maszyny nowej generacji, m. in. A350 i Boeing 787.
Wcześniej, w lutym, Airbus poinformował, że wstrzymuje produkcję maszyn typu A380 ze względu na ich niską rentowność. Samoloty tego typu weszły do eksploatacji w 2007 r.
Ocenia się, że grupa Air France-KLM straciła w pierwszym kwartale br. z powodu pandemii wywołanej przez koronawirusa i związanego z nią wstrzymania komunikacji lotniczej ok. 1,8 mld euro netto. Perspektywy na kolejne miesiące również nie są optymistyczne.
Airbus A380
Airbus A380 to dwupoziomowy (dwupokładowy) i szerokokadłubowy, czterosilnikowy samolot pasażerski. Dzięki temu, że górny pokład ciągnie się przez całą długość kadłuba, A380-800 może zabrać 555 pasażerów przy podziale na trzy klasy lub nawet 853 po przystosowaniu go do standardu klasy ekonomicznej.
Pod tym względem A380 wyprzedza drugiego na tej liście Boeinga 747-8, czyli Jumbo Jeta najnowszej generacji, który może zabrać od 366 do 568 pasażerów.
Ze względu na swoje imponujące rozmiary A380 często nazywany jest "Superjumbo" lub "Wielkim Ptakiem".
Źródło: TVN24 Biznes, PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock