Sprzedaż aut na europejski rynek motoryzacyjny we wrześniu powróciła do poziomu z 1995 roku - podało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA). Wyniosła ona nieco ponad 718,5 tysiąca nowych aut. Roczny spadek to 23,1 procent.
We wrześniu 2020 roku producenci samochodów mogli się odbić po okresie lockdownów, jednak wrzesień 2021 był naznaczony "brakiem aut z powodu niedoboru półprzewodników" - przekazała w oświadczeniu ACEA.
Sprzedaż aut. Spadki na głównych rynkach
Główne rynki w okresie 12 miesięcy od września ubiegłego roku zaliczyły dwucyfrowe spadki - podaje AFP.
W Niemczech spadek wyniósł 25,7 proc. we Włoszech - 32,7 proc., Francji - 20,5 proc. i w Hiszpanii - 15,7 proc.
Łącznie, od początku 2021 roku, sprzedano ponad 7,5 mln samochodów, czyli o 500 tys. więcej niż w tym samym okresie rok temu.
Branża motoryzacyjna zmaga się z brakiem części
W sektorze motoryzacyjnym rośnie zapotrzebowanie na części elektroniczne, jak układy scalone, w związku z nowoczesnymi rozwiązaniami stosowanymi w samochodach - przypomina agencja.
Inne branże, jak komputerowa, telefonów komórkowych czy urządzeń elektronicznych, konkurują o te elementy z sektorem produkcji aut.
We wtorek brytyjskie Stowarzyszenie Producentów i Sprzedawców Motoryzacyjnych (SMMT) oświadczyło, że problem braku tych zasobów "nie będzie mógł być prędko rozwiązany, a w perspektywie października ich dostępność jeszcze się zmniejszy".
Według SMMT, sytuacja ma potrwać jeszcze przez większą część przyszłego roku z powodu "nowych wzrostów zakażeń wariantem Delta koronawirusa, który dotyka najważniejsze państwa-producentów w Azji Wschodniej".
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock