Grudniowy wynik, kiedy w zarejestrowano w Polsce nieco ponad 50 tysięcy sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych, jest najniższy od dekady - podał Instytut Samar. W całym roku 2022 zarejestrowano ponad 772 tysiące aut osobowych i lekkich dostawczych wobec 940 tysięcy rok wcześniej. To oznacza spadek o 17,8 procent.
Jak podał we wtorek Samar, w grudniu zarejestrowano w Polsce 54 tys. 923 sprowadzone z zagranicy używane auta osobowe i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) do 3,5 tony, co oznacza spadek na przestrzeni roku o 21,8 proc.
Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów - dokładnie 50 075 sztuk - stanowiły samochody osobowe, których rejestracje wykazały drastyczny spadek - drugi tak dotkliwy w minionym roku - o 21,3 proc. "Wynik grudniowy jest najniższy od dekady (2012 roku)" - napisali analitycy Samaru.
Średni wiek auta z importu
Jak wskazano, coraz wyraźniej widać, że kryzys rozlewa się również na mały biznes. "Import samochodów użytkowych spadł o 26,7 proc., co oznacza najbardziej drastyczny miesięczny wskaźnik spadku odnotowany w ubiegłym roku" - dodali. Z danych Samaru wynika, że średni wiek importowanego auta w ostatnim miesiącu 2022 r. wyniósł 12,8 roku, a średnia po 12 miesiącach przekroczyła poziom 13 lat i osiągnęła dokładnie 13,1 roku. "Decydujący wpływ na taki wynik miał rekordowy wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,2), a w przypadku silników benzynowych przekroczył nawet pułap 14 lat" - wyjaśniono w raporcie.
Zmniejszył się import z Niemiec
Wskazano, że najpopularniejszym źródłem importu aut do Polski są nadal Niemcy, Francja, Belgia i Holandia. Na piątym miejscu pozostają Stany Zjednoczone, które jako jedyne odnotowały w 2022 r. wzrost (6,6 proc. rdr) do poziomu blisko 38,6 tys. modeli.
Import z Niemiec zmniejszył się o 24 proc. rdr do niespełna 416 tys. sztuk.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock