Metro nie dla Białołęki. Za mało mieszkańców, za duże koszty

Metra na Białołęce w ciągu najbliższych lat nie będzieUM Warszawa / tvnwarszawa.pl

Budowa stacji metra na Białołęce jest obecnie nieekonomiczna i oznaczałaby opóźnienia oraz stratę dofinansowania unijnego na rozbudowę podziemnej kolejki do 2022 roku - tak na petycję mieszkańców dzielnicy ws. wydłużenia II nitki metra odpowiada miasto. Inicjatorzy akcji przeniesienia ostatniej stacji z Targówka na Zieloną Białołękę jednak się nie zrażają i zapowiadają, że "nie odpuszczą". Planują też zorganizowanie marszu.

Budowa stacji metra na Białołęce jest obecnie nieekonomiczna i oznaczałaby opóźnienia oraz stratę dofinansowania unijnego na rozbudowę podziemnej kolejki do 2022 roku - tak na petycję mieszkańców dzielnicy ws. wydłużenia II nitki metra odpowiada miasto. Inicjatorzy akcji przeniesienia ostatniej stacji z Targówka na Zieloną Białołękę jednak się nie zrażają i zapowiadają, że "nie odpuszczą". Planują też zorganizowanie marszu.

Mieszkańcom Białołęki udało się zebrać ponad 10 tys. podpisów pod petycją o zmianie lokalizacji ostatniej stacji na II linii metra, która powstać ma do 2022 roku. Według planów miasta, znajdzie się ona na Bródnie, przy ul. Rembielińskiej. Radni i mieszkańcy Białołęki chcieli jednak, by została przeniesiona na Grodzisk, w pobliżu Trasy Toruńskiej. W piątek dyrektor Biura Drogownictwa i Komunikacji, Mieczysław Reksnis, pozbawił mieszkańców złudzeń. W ciągu najbliższych siedmiu lat metro na Białołękę na pewno nie dojedzie.

Jak argumentuje odmowną decyzję? Reksnis powołuje się na dwie analizy rozwoju demograficznego i społeczno-zawodowego wykonane w 2014 roku przez Instytut Geografii i przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk. - W opracowaniach tych liczbę mieszkańców Zielonej Białołęki w 2014 r. oszacowano na 28 tys., a w 2015, w zależności od wariantu, na 46-57 tys., tj. około czterokrotnie miej niż liczba, która mogłaby uzasadnić wprowadzenie metra w ten obszar - czytamy w odpowiedzi Biura Drogownictwa.

Na Białołęce wystarczy tramwaj

Zdaniem ekspertów, zmiana planów przebiegu II linii metra byłaby uzasadniona dopiero, gdy liczba mieszkańców przekroczyłaby 200 tys. - Przewidywana liczba mieszkańców może być z powodzeniem obsłużona przez planowane linie tramwajowe w ulicach Matki Teresy z Kalkuty, Świętego Wincentego, Głębockiej, Trasie Olszynki Grochowskiej i trasie Mostu Północnego - zaznacza Reksnis.

Jak tłumaczy, dla realizacji I etapu północno-wschodniego odcinka II linii metra, od stacji Dworzec Wileński do stacji Trocka, została wydana decyzja środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji i jest to decyzja ostateczna.

Szkopuł w tym, że termin budowy trasy trasy tramwajowej na Białołęka nadal nie jest znany. Nie została ona też uwzględniona w wieloletniej perspektywie finansowej miasta do 2023 roku.

Burmistrz: "Należy to uznać za skandal"

Burmistrz Białołęki Piotr Jaworski podkreśla, że jest zaskoczony argumentami Biura Drogownictwa, które oparte są jego zdaniem na błędnie przygotowanej analizie dla obszaru Zielonej Białołęki.

- Wielokrotnie jako zarząd dzielnicy wspólnie z radą dzielnicy przedstawialiśmy merytoryczne argumenty na rzecz konieczności budowy metra na Zieloną Białołękę poparte m.in. analizami przygotowanymi Biuro Planowania Rozwoju Warszawy. Za skandal należy uznać, że nadal posługuje się analizami, które powstały w oderwaniu od faktycznej liczby mieszkańców i w oderwaniu od obowiązujących planów miejscowych. Uwzględnianie w procesie decyzyjnym przez Biuro Drogownictwa, w tak istotnej społecznie sprawie jaką jest komunikacja zbiorowa, danych o których wiadomo, że są błędne jest nieporozumieniem - tłumaczy burmistrz. - Oczekuję, że przy podejmowaniu w bliskiej przyszłości, decyzji o budowie linii tramwajowej w Trasie Olszynki Grochowskiej, odbędzie się w Biurze Drogownictwa przy większym udział władz dzielnicy i lokalnej społeczności. Sprawę budowy metra nadal uznaję za otwartą - dodaje Jaworski.

Opóźnienia i brak dofinansowania

Miasto podkreśla jednak, że o decyzji zaważyły nie tylko szacunki dot. liczby mieszkańców. - Prowadzimy obecnie przetarg na budowę metra od Dworca Wileńskiego do Trockiej. Gdybyśmy teraz chcieli wprowadzać zmiany w ustalonych przebiegach, na pewno spowodowałoby to opóźnienia w realizacji tej inwestycji. Ponadto, niewywiązanie się z terminów, wiązałoby się z utratą dofinansowania unijnego, która stanowi ponad 60 proc. całej sumy. Miasto nie mogłoby sobie pozwolić na budowę metra tylko z własnych środków. Oznacza to, że do 2022 metro nie dojechałoby nie tylko na Białołęka, ale i w pozostałe części miasta takiej jak Targówek czy Wola - podkreśla Bartosz Milczarczyk, rzecznik urzędu miasta. Jak wyjaśnia, na zmianie aktualnych planów miasto mogłoby stracić ponad 1 mld zł. Czy oznacza to, że mieszkańcy Białołęki nie mają już co liczyć na stację metra przy Trasie Toruńskiej? - Poczekajmy na dokończenia budowy zapowiedzianych odcinków II linii metra. 2020 rok to będzie dobry moment, żeby ponownie przyjrzeć się kwestii rozbudowy metra w kierunku m.in. Białołęki. Wtedy być może wrócimy do projektu rozwidlenia II linii metra - odpowiada Milczarczyk.

"Nie odpuścimy"

Nadziei na budowę stacji przy Trasie Toruńskiej nie tracą jednak inicjatorzy petycji. - Jest jednak szansa, by metro do nas dotarło, budowa kolejnej nitki ze stacja dwupoziomowa Zacisze. Trzeba jednak przekonać do tego władze miasta. To rozwiązanie otwiera nam w przyszłości szansę na metro i w niedalekiej połączenie z II linia metra. Zbieramy siły nie odpuszczajmy i walczmy dalej! Przygotujcie się na marsz, ile rąk jest z nami! - napisali na swoim profilu na jednym z portali społecznościowych.

Zobacz, jak na początku czerwca Hanna Gronkiewicz-Waltz mówiła o inwestycjach komunikacyjnych:

Hanna Gronkiewicz-Waltz o inwestycjach komunikacyjnych
Hanna Gronkiewicz-Waltz o inwestycjach komunikacyjnychArtur Węgrzynowicz /tvnwarszawa.pl

Justyna Koszewska

Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa / tvnwarszawa.pl

Pozostałe wiadomości

Część chodnika wzdłuż ulicy Mokotowskiej do niedawna zajmowały samochody. Teraz piesi odzyskali całość tej przestrzeni, a kierowcy mają do dyspozycji miejsca parkingowe na jezdni. Mimo zmian ulica wciąż pozostaje dwukierunkowa.

Piesi odzyskali chodnik, samochody wróciły na ulicę

Piesi odzyskali chodnik, samochody wróciły na ulicę

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Dwa samochody zderzyły się na skrzyżowaniu Alej Jerozolimskich i Prymasa Tysiąclecia. Jeden z nich to nieoznakowany policyjny radiowóz. Nikomu nic się nie stało.

Zderzenie z udziałem nieoznakowanego radiowozu w Alejach Jerozolimskich

Zderzenie z udziałem nieoznakowanego radiowozu w Alejach Jerozolimskich

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Tramwaje nie będą jeździły fragmentem Alej Jerozolimskich. Konieczna jest naprawa torowiska w jednym z najbardziej uczęszczanych skrzyżowań tramwajowych - na rondzie Czterdziestolatka - poinformowały Tramwaje Warszawskie. Prace będą się toczyły w sobotę i niedzielę, 27-28 kwietnia.

Tramwajarze na rondzie Czterdziestolatka. Weekend z utrudnieniami

Tramwajarze na rondzie Czterdziestolatka. Weekend z utrudnieniami

Źródło:
PAP

Toyota land cruiser miała założone niemieckie tablice rejestracyjne, ale została skradziona w Czechach. Policjanci z "Kobry" wspólnie z funkcjonariuszami stołecznego "Orła" przeprowadzili akcję zatrzymania podejrzanego o paserstwo.

"Kobra" i "Orzeł" we wspólnej akcji

"Kobra" i "Orzeł" we wspólnej akcji

Źródło:
tvnwarszawa.pl

75-latkę przez kilka dni osaczali oszuści. Działali bardzo skutecznie. Kobieta była przekonana, że bierze udział w policyjnej obławie i jest świadkiem incognito. Do tego stopnia, że nie uwierzyła prawdziwym policjantom i swoim bliskim, którzy sygnał o jej dziwnym zachowaniu dostali od pracownika banku. Mimo ostrzeżeń przekazała oszustom ponad pół miliona złotych. Na jej szczęście prawdziwi policjanci działali dalej. Odzyskali prawie całą kwotę i zatrzymali trzech podejrzanych o dokonanie oszustwa metodą "na policjanta".

Ostrzegali ją policjanci i rodzina. Im nie uwierzyła, oszustom oddała pół miliona

Ostrzegali ją policjanci i rodzina. Im nie uwierzyła, oszustom oddała pół miliona

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W 38. rocznicę awarii w elektrowni atomowej w Czarnobylu ulicami Warszawy przeszedł marsz "Czarnobylska Droga". Zorganizowany został przez białoruskich aktywistów niezależnych organizacji społecznych i przedstawicieli diaspory.

Ulicami Warszawy przeszedł marsz "Czarnobylska Droga"

Ulicami Warszawy przeszedł marsz "Czarnobylska Droga"

Źródło:
PAP

Uczelniana Komisja Wyborcza Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego ogłosiła, że wybory rektora odbędą się 6 maja, a jedyną kandydatką jest prof. Agnieszka Cudnoch-Jędrzejewska. Urzędujący rektor prof. Zbigniew Gaciong wyraził niepokój w związku z tą decyzją.

Wybory na WUM mają się odbyć z jedną kandydatką. Obecny rektor "zaniepokojony"

Wybory na WUM mają się odbyć z jedną kandydatką. Obecny rektor "zaniepokojony"

Źródło:
PAP

Zatrzymali do kontroli kierowcę tira, który przekroczył prędkość w terenie zabudowanym. To był początek jego kłopotów. Jak się okazało, złamał zakaz prowadzenia, a ponadto nie posiadał karty zalogowanej w tachografie cyfrowym i - jak oświadczył - nigdy takiej nie miał.

Po kontroli stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

Po kontroli stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W środę, 1 maja, na ulice stolicy powrócą zabytkowe autobusy i tramwaje. Dwa brzegi Wisły połączą promy, a nad Zegrze popłynie statek Zefir.

Wyjadą zabytkowe autobusy i tramwaje. Brzegi Wisły połączą promy i wypłynie Zefir

Wyjadą zabytkowe autobusy i tramwaje. Brzegi Wisły połączą promy i wypłynie Zefir

Źródło:
PAP

Aktywistki i aktywiści związani z organizacją Ostatnie Pokolenie blokowali w piątek rano most Świętokrzyski. "To nie koniec na dzisiaj" - zapowiedzieli i słowa dotrzymali. Koło południa protestowali na skrzyżowaniu Marszałkowskiej i Królewskiej w centrum Warszawy, a po południu w Alejach Jerozolimskich. Walczą w ten sposób, jak twierdzą, o lepszy transport publiczny i zwracają uwagę na katastrofalne zmiany klimatyczne.

Przyklejali się do jezdni, blokowali ruch w centrum Warszawy

Przyklejali się do jezdni, blokowali ruch w centrum Warszawy

Aktualizacja:
Źródło:
tvnwarszawa.pl

Na Kontakt 24 napisał czytelnik, który był pasażerem lotu na trasie Bukareszt-Warszawa. Z jego relacji wynika, że podczas lądowania w samolot uderzył piorun. Jak opisał, w kabinie było słychać huk i widać oślepiające światło. Rzecznik przewoźnika potwierdził zdarzenie.

"Jeden wielki huk i oślepiające światło". W lądujący samolot uderzył piorun

"Jeden wielki huk i oślepiające światło". W lądujący samolot uderzył piorun

Źródło:
Kontakt24, tvnwarszawa.pl

Przez głupi żart na Lotnisku Chopina 54-latka zepsuła sobie urlop. Mieszkanka Warszawy powiedziała podczas odprawy, że w bagażu ma "jakąś bombę i jakieś narkotyki". Do Egiptu nie poleciała, w dodatku ma do zapłacenia 500 złotych mandatu.

"Mam w bagażu jakąś bombę i jakieś narkotyki". Tak zakończyła podróż do Egiptu

"Mam w bagażu jakąś bombę i jakieś narkotyki". Tak zakończyła podróż do Egiptu

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W piątek, 26 kwietnia, rowerzyści z Warszawskiej Masy Krytycznej oficjalnie rozpoczęli sezon pod hasłem "Wiosna wraca rowerem". W sobotę natomiast na ulice wyjadą motocykliści.

Rowerzyści już przejechali, w sobotę ruszą motocykliści

Rowerzyści już przejechali, w sobotę ruszą motocykliści

Aktualizacja:
Źródło:
tvnwarzawa.pl
"Pięć dekad pracy artystycznej". Profesor Antoni Fałat odznaczony za zasługi dla stolicy

"Pięć dekad pracy artystycznej". Profesor Antoni Fałat odznaczony za zasługi dla stolicy

Źródło:
PAP

Były wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz został prezydentem Raciborza, 55-tysięcznego miasta na Śląsku. - To wyzwanie. Nie traktuję tego jako zwieńczenia swojej kariery zawodowej, liczę, że uda się w życiu trochę jeszcze zrobić - mówi nam samorządowiec. 

Był wiceprezydentem Warszawy, będzie rządził małym miastem na Śląsku

Był wiceprezydentem Warszawy, będzie rządził małym miastem na Śląsku

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Tuż przed majówką drogowcy planują frezowanie ulic dookoła placu Teatralnego. Z tego powodu w weekend 27-28 kwietnia Nowy Świat i Krakowskie Przedmieście nie będą deptakiem. Z kolei przez trzy dni ulice Lipowa i Dobra na Powiślu posłużą za scenografię. Ekipa filmowa będzie tam pracowała od soboty do poniedziałku.

W ten weekend Trakt Królewski nie będzie deptakiem

W ten weekend Trakt Królewski nie będzie deptakiem

Źródło:
PAP