Prawie 4 tysiące osób oceniło na stronie Zarządu Transportu Miejskiego zachowania... innych pasażerów. Najbardziej denerwuje nas blokowanie wyjścia z autobusu, tramwaju i metra.
Sonda to zbiór skarg, które najczęściej trafią do ZTM. Głosować można jeszcze do 9 października na stronie zarządu, ale po ponad tygodniu urzędnicy postanowili udostępnić częściowe wyniki.
Dotyczy każdego pasażera Na pierwszym miejscu jest właśnie "blokowanie wyjścia z pojazdu, utrudniając wysiadanie".
- Tego typu zachowanie dotyczy każdego pasażera. Wielu pasażerów nieświadomie blokuje wyjście, gdyż np. śpieszy się do pracy czyszkoły, a przecież chwilę później sami będą w podobnej sytuacji, gdy to oni będą próbowali wyjść z autobusu, tramwaju czy metra – wyjaśnia Paweł Olek z biura prasowego ZTM. W sondzie znalazło się także głośne słuchanie muzyki, rozmowy przez telefon komórkowy i nieustępowanie miejsca osobom potrzebującym.
Nakłonić do większej empatii
Na razie szczegółowych wyników urzędnicy nie podają.
- Poprzez tę sondę i kampanię edukacyjną, która rozpocznie się 11 października chcemy nakłonić pasażerów do większej empatii, gdyż w ten sposób poprawia się komfort podróży. Uśmiechając się do innych, będąc uprzejmym jest szansa na podobną reakcję zwrotną – przekonuje Olek.
Nie oznacza to, że nie dostrzegamy problemu higieny osobistej czy jedzenia w komunikacji miejskiej. Niewykluczone, że w przyszłorocznej edycji tej akcji edukacyjnej poruszymy i te problemy – dodaje.
ran/roody
Źródło zdjęcia głównego: ZTM