10 dni przed Euro: lotnisko i dworce przyszykowane

tvnwarszawa.plLotnisko Chopina

Samolot będzie najpewniejszym i najwygodniejszym sposobem dotarcia do stolicy. Lotnisko Chopina jest już w pełni przygotowane na przyjęcie kibiców. Nieco gorzej wygląda sytuacja na kolei, bo z dużych inwestycji udało się na czas zakończyć jedynie przebudowę hali głównej Dworca Wschodniego i budowę łącznicy z lotniskiem. Dojazd samochodem to już ruletka. Wciąż nie wiadomo, czy A2 będzie przejezdna przed Euro.

Etiuda dla kibiców

Trwają końcowe przeróbki w nowym terminalu (zwiększenie liczby stanowisk kontroli bezpieczeństwa, a także powiększenie tej części, w której pasażerowie oczekują w kolejce do kontroli). Już 1 czerwca zostanie uruchomiona linia kolejowa łącząca Terminal 2 z centrum miasta. Władze lotniska zdecydowały, że w czasie Euro ponownie otworzą zamknięty w 2009 r. terminal Etiuda, który wcześniej obsługiwał pasażerów tanich linii lotniczych. Pozostały w nim odpowiednie instalacje, których nie zdemontowano, a które na Euro zostaną wykorzystane. Jak powiedział PAP rzecznik Lotniska Chopina Przemysław Przybylski, dawny terminal Etiuda jest już gotowy na przyjęcie kibiców. Zamontowane są m.in. bramki do kontroli bezpieczeństwa i stanowiska odprawy kibica. Dawny terminal Etiuda będzie nazwany strefą F. Będą w nim odprawiane tylko zorganizowane grupy kibiców. Na parkingu obok dawnej Etiudy jest przygotowywana tymczasowa poczekalnia przedodlotowa. Miejsce to zostało już oczyszczone. - 2 czerwca organizujemy tam piknik Otwarte lotnisko, gdzie rozstawione zostaną namioty oraz stanowiska gastronomiczne, które pozostaną już na Euro. Po pikniku ustawione zostaną ekrany, na których będą wyświetlane informacje o planowanym czasie odlotu samolotu i koniecznoci udania się do odprawy - powiedział. Dodał, że w poczekalni może oczekiwać na samoloty do 3 tys. osób jednocześnie.

W czasie mistrzostw na lotnisku będzie pracować 80 wolontariuszy, którzy będą pomagać kibicom dostać się z lotniska do centrum. Władze lotniska zapewniają, że będzie ono mogło przyjąć dziennie nawet 30 tys. kibiców plus ruch niezwiązany z Euro. Ciągle walczą o A2 Wciąż trwa walka o przejezdność autostrady A2 z Łodzi do Warszawy, między węzłami w Strykowie i Konotopie. Dwa z pięciu odcinków drogi - budowane przez Budimex i Strabag - zostały oddane kierowcom do użytku 23 i 27 maja. Autostradą można więc na razie dojechać z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wystąpiła o wydanie pozwolenia na użytkowanie kolejnych dwóch odcinków położonych najbliżej Łodzi i budowanych przez Eurovię i Mostostal Warszawa. Nie wiadomo natomiast, czy uda się ukończyć środkowy odcinek C, porzucony przez Chińczyków, a teraz budowany przez Bogl & Krysl. Na odcinku układana jest ostatnia warstwa asfaltu. Pracujący przy budowie inżynierowie zakładają, że jedna z jezdni będzie gotowa do końca maja. Jednak minister transportu Sławomir Nowak przedstawił plan objazdu drogami nr 70 i 2, na wypadek, gdyby autostrada jednak nie była przejezdna na Euro. Na pewno nieprzejezdny będzie odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy, który miał pomóc w rozprowadzeniu ruchu z węzła Konotopa. Drogowcy mieli zapewnić przejezdność POW do węzła Okęcie, ale droga będzie gotowa najwcześniej pod koniec roku. Oznacza to, że kierowcy, którzy zdecydują się na przyjazd A2 będą mogli pojechać jedynie trasą S8.

Wschodni i Stadion jak nowe, Centralny umyty W stolicy kolejarzom udały się głównie trzy inwestycje: modernizacja Dworca Wschodniego (zostanie oddany w środę), budowa nowej stacji Stadion (oddana w maju), budowa 2 kilometrowej długości łącznicy ze Służewca na Okęcie (to akurat połowiczny sukces, bo inwestycja jest opóźniona kilka lat).

Szczególnie udaną modernizacją jest przebudowa hali głównej Dworca Wschodniego (perony bedą jedynie "pacnięte farbą"). Zachowując swój architektoniczny charakter zyskał standard nowoczesnego budynku. W poczekalniach pojawiłą się klimatyzacja, w podziemiach znajdzie się supermarket, pojawi sieestetyczna strefa komercyjna. Zamontowano też ok. 100 kamer, przez co budynek stał się znacznie bezpieczniejszy. Jest też przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością - ma windy, ścieżki dla niewidomych. Pasażerowie skorzystają z tych wygód w środę (30 maja).

Po liftingu prezentuje się też Dworzec Centralny.

Niedokończone

Dalekie od ukończenia są za to modernizacje pozostałych linii kolejowych. Jedną z kluczowych inwestycji na mistrzostwa miał być remont linii kolejowej E65 Warszawa-Gdańsk. Podróż pociągiem ze stolicy do Gdańska nie zajmie ok. 3,5 godziny jak zapowiadano, ale ok. 4,5-5 godz. Około 5 godz. zajmie podróż z Warszawy do Wrocławia. Przejazd z Poznania do Gdańska potrwa ok. 3,5 godz., z Poznania do Wrocławia ok. 2,5 godz.

PAP,mjc//mz

Źródło zdjęcia głównego: tvnwarszawa.pl

Pozostałe wiadomości