Podest taneczny, hamaki, równoważnie, skakanki, park slackline, kurtyny wodne i punkt serwisowy dla rowerów, rolek i deskorolek to najnowsze atrakcje Stadionu Narodowego. Choć pojawiły się dopiero kilka dni temu szybko zdobyły grupę fanów. - Staramy się, żeby było to miejsce otwarte i przyjazne dla wszystkich – zapewnia przedstawiciel operatora stadionu.
Nowe atrakcje to dzieło ekipy, która w lutym wprowadziła sporty miejskie do pawilonu Emilii. Skwer Sportów Miejskich ich autorstwa miał powstać w Śródmieściu, ostatecznie jest realizowany na Bemowie. - Wybraliśmy ich jako organizatora przestrzeni, bo ta grupa nadąża za światowymi trendami w designie – mówi Maciej Topolski ze spółki PL.2012+.
Rekreacja i wypoczynek
Dużą popularność zdobyły natychmiast zainstalowane wokół latarni huśtawki, których siedziska zbudowano ze stadionowych krzesełek. Swoich fanów mają liny do slackline’u i schowane w cieniu hamaki, rozpięte między drzewami. Powstał też punkt, gdzie można za darmo naładować telefon, oraz wypożyczyć klucze do naprawy rolek, deskorolki czy roweru. Wokół biało-czerwonego koszyka wymalowano także bieżnie liczącą ponad tysiąc metrów, niestety nie wyłożono jej tartanem. Wszystko kosztowało 10 tysięcy złotych.
– To, że warto myśleć szeroko i inwestować w parki miejskie i przestrzenie rekreacyjne potwierdzają liczne przykłady miast takich jak Nowy Jork, Madryt czy Praga. Możemy powiedzieć, że stadion jako awangarda polskich przestrzeni publicznych dołącza do bardzo elitarnego grona miejsc – twierdzi Grzegorz Gądek odpowiedzialny za realizację projektu.
Pomysł na takie zagospodarowanie przestrzeni zrodził się w trakcie konsultacji społecznych i warsztatów architektonicznych przeprowadzonych przez PL.2012+ wspólnie z kilkoma organizacjami.
Większa otwartość, wyższa frekwencja
Nietypowe instalacje wpisują się w program zmian, które nowy operator stadionu spółka PL.2012 wdraża od kilku miesięcy. Generalnie polegają one na większej otwartości obiektu. Bramy otwarte są otwarte siedem dni tygodniu od 5 rano do 23. Stadion gościł wielkie imprezy: Warszawskie Targi Książki, Orange Warsaw Festival i Piknik Naukowy. Hitem okazały się codzienne wycieczki po stadionie (do 35 grup dziennie). Efektem jest większa frekwencja. PL.2012+ chwali się, że od stycznia do lipca arenę odwiedziło 1 mln 786 tys. osób.
To nie koniec zmian. Konsultacje społeczne będą kontynuowane pod nazwą Wspólny Narodowy. Organizatorzy, czyli Fundacja Rozwoju Kultury Fizycznej, PL.2012+ oraz Projekt Społeczny 2012 (Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego) zapraszają organizacje pozarządowe do zgłaszania pomysłów na otoczenie stadionu.
bako//ec
Źródło zdjęcia głównego: Stadion Narodowy