- Pożar pociągu inspiro to pierwsze tego typu zdarzenie - zapewnia Kinga Jabłonowska, rzecznik producenta pociągów i dodaje, że skład zostanie dokładnie zbadany.
- Przyczyny będziemy badać i po kontroli będziemy mogli stwierdzić, co się zdarzyło – informuje Jabłonowska. - W tej chwili nie wiem, co się zdarzyło od strony technicznej. Czy system działał prawidłowo – dodaje.
- Potrzebujemy czasu, żeby zbadać przyczyny. Dopiero wtedy będziemy mogli powiedzieć, czy była to sytuacja jednorazowa, czy coś trzeba zmienić – podkreśla.
Pierwsze analizy zostaną przeprowadzone w Warszawie. - Gdy będziemy mieli orientację, co do przyczyn awarii, to będziemy dalej ustalać plan działania – zapewnia.
Awarie drzwi
Pasażerowie pierwszy raz pojechali pociągami inspiro 6 października. Pierwsza awaria wydarzyła się już dzień później.
Zawiódł wtedy system zamykania drzwi. Pociąg przez 10 minut blokował ruch.
Kolejna, podobna, awaria wydarzyła się dwa tygodnie później. Nie zadziałał jeden z czujników sterujących zamykaniem drzwi. Pasażerowie zostali poproszeni o opuszczenie pociągu. Pusty skład zjechał na stację Młociny.
"Najnowocześniejsze pociągi w Europie"
Nowe pociągi warszawskiego metra wyróżnia brak podziału na wagony. Pasażerowie mogą przejść od początku do końca składu. Pociąg jest też wyposażony w system automatycznej regulacji wentylacji, który dostosowuje się do liczby pasażerów, oświetlenie LED przedziału pasażerskiego, rampy ułatwiające wsiadanie osobom niepełnosprawnym oraz dodatkowe wyświetlacze z informacjami dla pasażerów i monitoring.
Stolica jest pierwszym miastem na świecie, w którym jeżdżą te pociągi. Według ratusza są to w tej chwili najnowocześniejsze pociągi metra w Europie.
Produkcja składów inspiro ruszyła w lutym 2012 roku. Składy z austriackiej fabryki Siemens trafiają do Nowego Sącza. Tam w fabryce Newag 120 osób pracuje przy ich montażu. Podzespoły elektryczne, a także pozostałe elementy wyposażenia są dostarczane oddzielnie.
W sumie zakupionych zostało 35 sześciowagonowych nowych pociągów, które zasilą obie linie metra. 20 składów będzie kursować na II linii metra, pozostałe na I linii. Wartość podpisanej w lutym 2011 r. umowy to 1 mld 69 mln zł netto.
Pierwsi pasażerowie pojechali nowym pociągiem na początku października:
wp/par