TVN Meteo | Nauka

Ponad 1600 szybkich błysków radiowych w 47 dni. Takiej serii tych kosmicznych eksplozji dotąd nie notowano

TVN Meteo | Nauka

ps/map
phys.org, sciencealert.com
Położenie FRB 121102
Położenie FRB 121102Gemini Observatory/AURA/NSF/NRC
Sygnały z kosmosu

Naukowcy zaobserwowali wyjątkowo intensywną serię szybkich błysków radiowych, nazywanych po angielsku Fast Radio Bursts (FRB). Pochodzą one ze znanego źródła tych sygnałów - FRB 121102, jednak nigdy wcześniej ani w tym, ani w żadnym innym źródle nie zauważono tak licznej serii.

Szybkie błyski radiowe, zwane po angielsku Fast Radio Bursts (FRB), to bardzo silne wybuchy energii rejestrowane na falach radiowych i trwające ułamki sekund. Jednym z ich źródeł jest FRB 121102, które zostało zarejestrowane przez radioteleskop Arecibo w 2015 roku. Galaktyką macierzystą dla sygnałów z tego źródła jest galaktyka karłowata znajdująca się trzy miliardy lat świetlnych od Ziemi. Aktywność FRB 121102 określa się jako "sezonową". Odbywa się cyklicznie: po 90 dniach aktywności następuje 67 dni ciszy, po czym przez 90 dni znów mamy do czynienia z aktywnością.

Rekordowa liczba błysków

Międzynarodowy zespół naukowców pod kierownictwem profesora Li Di i doktora Wan Pei z Narodowego Obserwatorium Kosmicznego w Chinach (NAOC) zaobserwował wyjątkowo dużą liczbę błysków pochodzących z FRB 121102.

W ciągu 47 dni w okresie od sierpnia do października 2019 roku wykryto 1652 pojedyncze sygnały. Szczytowa częstotliwość wyniosła 122 błyski w ciągu godziny. To najwyższy poziom aktywności, jaki kiedykolwiek zaobserwowano w jakimkolwiek FRB.

Obserwacji dokonano za pomocą radioteleskopu Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope znajdującego się w chińskiej prowincji Kuejczou. Wyniki badań zostały opublikowane 13 października na łamach czasopisma "Nature".

Jak powstają szybkie błyski radiowe

Mechanizm powstawania szybkich błysków radiowych to zagadka dla astrofizyków. Istnieją różne hipotezy, a badacze skłaniają się ku naturalnym zjawiskom. FRB mogą wiązać się z gwiazdami neutronowymi, czarnymi dziurami czy strunami kosmicznymi pozostałymi po Wielkim Wybuchu.

Większość szybkich błysków radiowych pochodzi z odległych galaktyk, oddalonych o nawet miliardy lat świetlnych. W większości przypadków także źródła sygnałów dają o sobie znać tylko raz, przez co niemożliwe jest, aby je przewidzieć.

Nieduża część szybkich błysków radiowych, tak jak FRB 121102, się powtarza. To może być jeden z kluczy, który pomoże przynajmniej w części zlokalizować i zidentyfikować pochodzenie tych tajemniczych sygnałów.

Autor:ps/map