Najnowsze

Bezpieczny urlop nad wodą

Najnowsze

Bezpieczeństwo nad wodą. Co musisz wiedzieć?
TVN Meteo ActiveBezpieczeństwo nad wodą. Co musisz wiedzieć?

Jerzy Burski, instruktor ratownictwa Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, wyjaśniał zasady obowiązujące na kąpieliskach i tłumaczył, jak korzystać z urlopu bezpiecznie i mądrze.

TVN METEO ACTIVE TO NAJBARDZIEJ WIARYGODNE INFORMACJE O ZDROWYM STYLU ŻYCIA! JAK OGLĄDAĆ TVN METEO ACTIVE?

SPRAWDŹ NUMERY KANAŁÓW

Weekend przed nami. Wielu z nas zdecyduje się na krótki wypad nad jezioro. TVN Meteo Active to nie tylko ćwiczenia i diety - przypominamy także, jak bezpiecznie korzystać z ruchu. O czym należy wiedzieć, udając się popływać, przypominał Jerzy Burski z WOPR, gość "Studia Active".

Oto kilka zasad, których należy przestrzegać na kąpieliskach.

1.

Kąp się w miejscach wyznaczonych i strzeżonych

Rozumiemy, że mieszkając wśród ludzi i pracując z ludźmi ma się ochotę odpocząć z dala od nich, na przykład na dzikiej plaży. Jeśli jednak chcecie być bezpieczni, pogódźcie się z myślą, że musi nad wami czuwać ratownik. On pierwszy będzie w stanie dostrzec osobę potrzebującą ratunku w wodzie. Kąpiel w miejscu niestrzeżonym może być śmiertelnie groźna.

Nieznajomość akwenu nierzadko jest przyczyną wielu tragedii. Jeśli nie widzisz nigdzie znaku zezwalającego lub zakazującego kąpieli, nie ryzykuj swoim życiem i ogranicz się do pluskania blisko brzegu, nie zanurzając się zbytnio. Woda - nawet jeżeli wygląda na czystą - może skrywać bagniste dno, które potrafi uwięzić i wciągnąć dorosłego człowieka, nie wspominając o dziecku.

2.

Przestrzegaj zakazów

Jeśli widzisz przed sobą znak "zakaz kąpieli", to pamiętaj, że stoi tam z konkretnego powodu. Oznacza on, że nie wolno do wody wejść, nawet jeśli z brzegu wygląda zupełnie niewinnie. Ktoś sprawdził ten teren i akwen, i uznał, że wejście do niego jest równoznaczne z narażeniem zdrowia lub życia. Nie wchodź do wody także na kąpieliskach, nad którymi powiewa czerwona flaga - to także oznacza, że kąpiel jest zabroniona.

3.

Nie odpływaj daleko

Możesz uważać się za doskonałego pływaka i mieć kondycję godną olimpijczyka. Na niewiele Ci się to jednak zda w momencie, gdy złapie Cię skurcz, a Ty będziesz na tyle daleko od brzegu, że ani znajomi, ani ratownik nie zdążą dopłynąć do Ciebie na tyle prędko, by uratować Cię, zanim utoniesz. Mogą nawet nie usłyszeć, że wzywasz pomoc.

4.

Nie skacz do wody

Skakanie "na główkę", zwłaszcza do nieznanej wody, może skończyć się w dwojaki sposób - można je przeżyć, łamiąc sobie jednak kręgosłup i zostać kaleką na resztę życia lub można go nie przeżyć wcale.

Pamiętajcie, że pod powierzchnią wody można znaleźć całkiem sporo śmieci. Skok na niektóre z nich może się skończyć nadzianiem na nie. Taki scenariusz rzadko kiedy kończy się szczęśliwie dla skaczącego.

5.

Piłeś alkohol? Zapomnij o pływaniu

Jeżeli piłeś alkohol, ogranicz się do pluskania na brzegu. Pamiętaj, że alkohol zaburza zmysł nie tylko widzenia, lecz także obniża zdolność do racjonalnej oceny sytuacji. Nie jesteś takim wspaniałym pływakiem, jak Ci się wydaje po wypiciu kilku piw na brzegu. Próba udowodnienia, że jest inaczej, może skończyć się tragicznie. Anna Korczak podkreślała w rozmowie z magazynem "Studio Active", że według statystyk najwięcej przypadków utonięć dotyczy osób, które były pod wpływem alkoholu.

6.

Nie "odpływaj"

Słońce, fale delikatnie kołyszące materacem, na którym leżysz... Tak, to kojące. Nie wolno Ci jednak przysypiać, zwłaszcza, jeśli opalasz się w ten sposób na morzu. Dlaczego? To zjawisko znasz z poranków - zamykasz oczy "na pięć minut" i nagle robi się 30 minut później. To samo dzieje się na wodzie. Różnica jest taka, że Twoje łóżko z sypialni nie odpłynie, natomiast Ty na materacu unoszącym się na falach, możesz podryfować tak daleko, że stracisz z oczu brzeg.

7.

W grupie siła

Ilekroć wchodzisz do wody, niech razem z Tobą wejdzie przynajmniej jedna osoba. Będzie weselej i bezpieczniej. Samotne pływanie może skończyć się bardzo nieszczęśliwie. Ktoś, kto jest blisko Ciebie i w stałym kontakcie wzrokowym, łatwiej zauważy, jeżeli dziać będzie się coś niedobrego, np. zasłabniesz lub złapie Cię skurcz.

8.

Nie kąp się najedzony

Zjadłeś? Odczekaj przynajmniej pół godziny, zanim wskoczysz do wody i zaczniesz pływać. W odwrotnym przypadku mogą złapać Cię mdłości, ból brzucha lub skurcz, który może skończyć się naprawdę tragicznie, zwłaszcza, jeśli przytrafi Ci się to na głębokiej wodzie z dala od brzegu.

9.

Nie wskakuj do wody nagle

Nawet jeśli jest Ci bardzo gorąco i marzysz o wejściu do chłodnej wody natychmiast, poczekaj i nie rób tego nagle. Najpierw opłucz wodą kark, okolice serca, ramiona, brzuch, nogi. To szczególnie istotne w przypadku wcześniejszego opalania się - wskakiwanie do wody bezpośrednio po opalaniu się, może skończyć się groźnym dla zdrowia szokiem termicznym.

10.

Pilnuj dziecka

Nie spuszczaj oczu z dziecka, nawet, jeśli jest "uzbrojone" w dmuchane rękawki i koło i względnie dobrze radzi sobie w wodzie. Kontroluj jego odległość od brzegu i uważnie mu się przyglądaj. To mniejsza istota, jej krzyk jest słabszy i trudniejszy do usłyszenia - zwłaszcza w tłumie innych ludzi bawiących się w wodzie. Twoja pociecha może nie być najszczęśliwsza z powodu Twojej ostrożności i zakazu odpływania daleko, ale doskonale wiesz, że robisz to wyłącznie dla jej dobra.

Pomoc pod nr 112

WOPR radzi, aby, gdy widzimy, że ktoś tonie, w pierwszej kolejności wezwać pomoc, dzwoniąc pod darmowy numer alarmowy 112 lub 601 100 100, a następnie ruszyć z pomocą. O ile to możliwe, powinno się udzielić pomocy, nie wchodząc do wody, np. podać gałąź czy rzucić linę. W przypadku, gdy osoba jest za daleko, można podpłynąć na desce, kajaku lub pontonie.

Jak pomóc tonącemu?
Jak pomóc tonącemu?

Autor: stella / Źródło: TVN Meteo Active

Pozostałe wiadomości