Rosyjskie silniki ciągle się psują? Afera w Indiach

Su-30MKI są najnowocześniejszymi samolotami lotnictwa IndiiWikipedia (CC BY-SA 3.0) | Chris Lofting

Indyjskie lotnictwo ma poważny problem z produkowanymi w Rosji silnikami do myśliwców Su-30MKI - twierdzą indyjskie media, powołując się na informatorów w wojsku. Silniki mają psuć się zdecydowanie za często. Brak oficjalnych komentarzy na ten temat. Oba państwa mają załatwiać sprawę dyskretnie.

Informacje o problemachy z silnikami pojawiają się w indyjskich mediach od ostatniego tygodnia lipca. Jedna z najstarszych gazet anglojęzycznych w Indiach "The Tribune", powołując się na źródła w wojsku poinformowała, iż napęd myśliwców Su-30MKI jest bardzo zawodny i trwają negocjacje na temat jego modyfikacji.

Zawodny sprzęt z Rosji

"Reklamacja" ma dotyczyć silników Al-31 w specjalnie zaprojektowanej dla Hindusów wersji FP. Według przecieków do mediów, zamiast wytrzymywać tysiąc godzin pracy bez remontu, wytrzymują tylko 700. Deklarowana całkowita żywotność wynosząca trzy tysiące godzin też ma być krótsza.

Istotnym problemem mają być również awarie w locie, które są określane jako "niepokojąco częste". W dokładnie przeanalizowanym okresie od początku 2012 roku szereg Su-30MKI miało wracać do baz tylko na jednym działającym silniku. Częstotliwość awarii ma "obniżać gotowość bojową".

Rosja nie odniosła się oficjalnie do zarzutów Indii. Nieoficjalne pojawiły się twierdzenia, że wszystkiemu winny jest brak umiejętności mechaników indyjskiego lotnictwa i niska kultura techniczna. Prawdą jest, że lotnictwo wojskowe Indii słynie z częstych awarii i katastrof, często powodowanych przez problemy ze sprzętem.

Jak twierdzi teraz gazeta "The Tribune", ponownie powołując się na źródła nieoficjalne, Rosjanie mieli jednak przynajmniej częściowo przyznać się do winy. Do silników mają zostać wprowadzone modyfikacje. Przebudowa ma zostać przeprowadzona już w Indiach i usunąć problem z częstymi awariami w locie.

Rosyjski silnik zaprojektowany dla IndiiWitalij Kuźmin | Wikipedia (CC BY-SA 3.0)

Cenny towar eksportowy

Napędzające myśliwiec silniki AL-31 są najpopularniejszymi obecnie rosyjskimi silnikami odrzutowymi dla maszyn wojskowych. Powstały pierwotnie na przełomie lat 70. i 80. na potrzeby nowego radzieckiego myśliwca Su-27. Po szeregu modernizacji napędzają różne modyfikacje tej maszyny, takie jak Su-30, 33, 34, 35, 37, prototypy myśliwca nowej generacji T-50, czy chińskie myśliwce J-10.

Indyjskie Su-30MKI mają dwa specjalnie zmodyfikowane silniki AL-31FP, których główną zaletą jest ruchoma dysza wylotowa ułatwiająca gwałtowne manewry. Powstały na specjalne zamówienie lotnictwa Indii na początku wieku. Początkowo deklarowano, że technologia ich produkcji zostanie w całości przekazana do indyjskiego koncernu HAL.

Jednak wiele wskazuje na to, że Hindusi nie opanowali tego zadania. Pod koniec 2012 roku zamówiono w Rosji niemal tysiąc silników AL-31FP za pięć miliardów dolarów, które będą jedynie składane w Indiach.

Autor: mk//rzw / Źródło: tribuneindia.com, tvn24.pl

Źródło zdjęcia głównego: Wikipedia (CC BY-SA 3.0) | Chris Lofting