Najdłuższy tunel świata otwarty

Aktualizacja:

W piątek po południu szwajcarscy inżynierowie przebili ostatnie 80 cm skał, uroczyście otwierając najdłuższy transportowy tunel na świecie. Kolejowy Tunel Gottharda (Gotthard-Basistunnel) był budowany od 14 lat i kosztował ponad 10 miliardów dolarów.

Tuż po godzinie 14.00 ekipy wiercące z dwóch stron spotkały się pod wioską Serdun, około 2 tys. metrów pod ziemią, żeby zobaczyć jak przebijany jest ostatni odcinek nowego tunelu.

Pierwsze pociągi przejadą nim w 2017 roku. Dziennie będzie nim mogło przejechać około 300 składów z prędkością do 250 kilometrów na godzinę. Skróci to w sposób znaczący podróż np. z Zurychu do Mediolanu.

 
Przebieg Gotthard-Basistunnel (wikipedia.org) 

Szybko i ekologicznie

Pomysł na wybudowanie tunelu zrodził się z obaw o wpływ transportu naziemnego na środowisko naturalne w Alpach. Pozwoli on uchronić unikatowy alpejski ekosystem przed degradującym wpływem spalin.

Nowa linia pod masywem przełęczy Świętego Gotarda pozwoli także skrócić czas przejazdu między Bazyleą a Mediolanem z 5 godzin i 20 minut do 3 godzin i 30 minut, a między Zurychem a Mediolanem o prawie połowę - z obecnych 4 godzin i 10 minut do 2 godzin i 35 minut.

Przy budowie tunelu-giganta pracowało około 2,5 tys. osób. W trakcie 14 lat prac zginęło na budowie 8 osób.

Szwajcarzy pokonali Japończyków

Do tej pory najdłuższym tunelem na świecie była mierząca 53,8 km konstrukcja łącząca japońskie wyspy Honsiu i Hokkaido. Europejski tunel pod kanałem la Manche ma 50 km długości

W tym samym rejonie, gdzie wydrążono Gottharda istniej już 34-kilometrowy tunel kolejowy Loetschberg. Konstrukcji nie należy mylić ze starym tunelem kolejowym Świętego Gotarda, który ma 15 km i łączy Göschenen z Airolo.

Źródło: BBC