Poziom kompetencji Polaków w czytaniu ze zrozumieniem, liczeniu i korzystaniu z nowoczesnych technologii jest niższy niż przeciętny wynik w krajach OECD - wynika z Międzynarodowego Badania Kompetencji Dorosłych.
Polacy uplasowali się poniżej średniej zarówno jeśli chodzi o umiejętność czytania ze zrozumieniem, jak i liczenia. W rozumieniu tekstu Polaków dzieli od średniej 6 punktów, a w rozumowaniu matematycznym - 9 punktów. Najlepiej czytają i liczą Japończycy i Finowie, a najgorzej Włosi i Hiszpanie. Polacy wraz z Włochami, Koreańczykami, Słowakami i Hiszpanami najczęściej przyznają się do braku doświadczenia w wykorzystaniu nowoczesnych technologii w rozwiązywaniu problemów (24 proc.).
Autorzy raportu podkreślają, że na tle innych państw wśród Polaków szczególnie widoczna jest różnica w poziomie umiejętności czytania ze zrozumieniem i liczenia między osobami w wieku 16-24 a osobami w wieku 25-65 lat. Starsze pokolenie Polaków zajęło odpowiednio 17. i 16. miejsce, a młodsze - 8. i 14. miejsce. Ponadto wyniki młodych Polaków są zbliżone do rezultatów, które osiągnęli ich rówieśnicy. W rozumieniu tekstu osiągnęli wynik o 1 punkt lepszy, a w rozumowaniu matematycznym - o 3 punkty gorszy niż przeciętna osoba w wieku 16-24 lata w krajach OECD.
OECD publikuje raporty nt. umiejętności czytania, pisania i liczenia od 2001 r., jednak do tej pory badania dotyczyły tylko 15-latków. W tym roku przegląd przeprowadzono po raz pierwszy wśród dorosłych, a poza podstawowymi umiejętnościami przebadano również zdolność rozwiązywania problemów z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. W badaniach wzięło udział 166 tysięcy osób między 16 a 65 rokiem życia z 24 państw świata, w tym 9366 Polaków.
Autor: kk//bgr / Źródło: OECD
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu