Amerykańskie krążowniki pękają

Aktualizacja:
 
Jeden z krążowników Ticonderoga w ostrym zwrocieUS Navy

22 amerykańskie krążowniki notorycznie pękają. Jeden z okrętów typu Ticonderoga, USS Port Royal, musiał specjalnie powrócić do stoczni, rok po przejściu poważnego remontu, ponieważ w jego nadbudówce wykryto duże pęknięcie. Jak oświadczyli przedstawiciele US Navy, zagrażało ono "strukturalnej integralności" okrętu.

Naprawa tylko tego jednego okrętu będzie kosztować co najmniej 14 milionów dolarów i potrwa dwa miesiące. Stocznia w Pearl Harbor musi wyciąć znaczne części aluminiowej nadbudówki i wstawić tam nowe elementy. Łącznie załoga USS Port Royal odkryła duże pęknięcia w pięciu miejscach.

Ten sam krążownik w wrześniu 2009 wpadł na rafę koralową niedaleko Pearl Harbor, poważnie uszkadzając swoje dno. Media określały to jako "prestiżową porażkę" US Navy, ponieważ wpłynięcie jednym z najnowocześniejszych okrętów na świecie na rafę w pobliżu jednej z głównych baz amerykańskiej marynarki, to trudne zadanie.

Diabeł tkwi w szczegółach

Jak oświadczyła US Navy, obecne problemy USS Port Royal z pęknięciami są najpoważniejszymi w historii tego typu okrętów. Żaden inny krążownik nie musiał specjalnie wracać do stoczni, ponieważ uszkodzenia zazwyczaj nie zagrażały bezpieczeństwu i były naprawiane podczas rutynowych remontów.

- Mamy do czynienia z problemem trwałości strukturalnej w całym typie Ticonderoga - stwierdził kmdr. Jason Salata. - Tego rodzaju pęknięcia przytrafiają się wszystkim krążownikom - sprecyzował.

Jak informuje US Navy, problem tkwi w stopie aluminium z którego wykonano nadbudówki okrętów. Po długotrwałym wystawieniu na działanie soli, gwałtownie zmieniających się temperatur i naprężeń podczas walki okrętu z falami, metal zaczyna tracić wytrzymałość. - Problem dotyczy głównie dachów nadbudówek, intensywnie nagrzewanych przez słońce i spaliny - precyzuje Chris Johnson, rzecznik dowództwa odpowiedzialnego za sprawność okrętów nawodnych.

Od wejścia krążowników Ticonderoga do służby na początku lat 80-tych, wykryto łącznie 3000 pęknięć na 27 okrętach (wszystkich jakie zbudowano). Rozwiązanie problemu z pękającym aluminium jest określane przez specjalistów jako "kluczowe" dla umożliwienia krążownikom przetrwania do końca zaplanowanego okresu służby, tzn. około 2020 roku.

Źródło: Defense News, tvn24.pl

Źródło zdjęcia głównego: US Navy