10 milionów początków wszechświata w tydzień

Schemat przedstawiający koncepcje rozszerzania się wszechświata od Big-Bangu do dziśNASA

W trakcie pierwszego tygodnia pracy Wielkiego Zderzacza Hadronów (LHC)z pełną mocą stworzono 10 milionów Wielkich Wybuchów (Big-Bangów) na miniaturową skalę - poinformowali fizycy z centrum Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych CERN w pobliżu Genewy.

Podejmowane przez naukowców próby mają na celu odkrycie tajemnic kosmosu, w tym m.in. ustalenie, jakie dokładnie warunki panowały w pierwszych chwilach istnienia wszechświata.

Rzecznik CERN James Gillies powiedział, że Wielki Zderzacz Hadronów, w którym cząsteczki materii rozpędzane są niemal do prędkości światła, działa świetnie.

- Wszystko wygląda bardzo dobrze. Laboratoria na całym świecie otrzymują masę informacji do analiz, w które mogą się "wgryźć", nawet jeśli jakieś nowe odkrycie przyjdzie po miesiącach lub nawet latach - powiedział.

Zderzacz i Wielki Wybuch

Od 30 marca 27 kilometrówy LHC, znajdujący się pod francusko-szwajcarską granicą zderza cząsteczki z energią siedmiu teraelektronowoltów (7TeV). Wielki Wybuch (Big Bang), od którego zaczął się Wszechświat, miał miejsce około 13,7 miliarda lat temu.

Źródło: Reuters