Biorąc pod uwagę kupno nowego samochodu, weryfikujemy i sprawdzamy jego różne cechy. Jednak można chyba zaryzykować stwierdzenie, że to, co jest często jednym z kluczowych czynników w wyborze danego auta, to koszty, które wiążą się z jego codzienną eksploatacją. Rynek aut o alternatywnych napędach rozwija się w dość szybkim tempie, więc sprawdzamy właśnie te koszty, które ponieść musimy, decydując się na zakup hybrydy plug-in.
ARTYKUŁ SPONSOROWANY Z CYKLU STREFA HYBRYDOWEJ JAZDY >>>
Ładuj w domu…
ŠKODA ma swojej ofercie kilka hybryd plug-in, to między innymi model SUPERB iV, OCTAVIA iV oraz OCTAVIA RS iV. Wszystkie z nich można ładować z dowolnego, nawet zwykłego gniazdka domowego, a część energii jest także odzyskiwana w trakcie jazdy czy hamowania.
Hybrydy plug-in ŠKODY mają zasięg nawet 62 kilometrów (SUPERB iV), co sprawia, że na dobrą sprawę na co dzień dojeżdżając do pracy czy na zakupy możemy zapomnieć o wizytach na stacjach paliw. Wynika to ze statystyk – przeciętny Europejczyk pokonuje codziennie samochodem około 50 kilometrów. Tak więc, w zależności od cennika czy rodzaju taryf, pełne naładowanie akumulatora to koszt wahający się maksymalnie w 8-10 złotych!
…nawet za darmo
Jednak koszty codziennego ładowania samochodu możemy obniżyć niemal do zera. Jak? Pamiętajmy, że nie tylko elektromobilność rozwija się z każdym rokiem, a coraz więcej osób decyduje się na instalację fotowoltaiczną w swoim domu. Dzięki tej czystej energii ładujemy z gniazdka nasz samochód niemal za darmo, bo tak jak wspomnieliśmy wcześniej, pełne naładowanie akumulatora pozwoli nam przejechać trasę z domu do pracy, odwieźć dzieci do szkoły i wrócić do domu wieczorem. Rzecz jasna, jadąc cały czas w trybie elektrycznym.
A co jeśli postanowimy się wybrać na przykład w sobotę z całą rodziną poza miasto, by trochę odpocząć po ciężkim tygodniu? Wtedy najpewniej przez dużą część trasy skorzystamy z wygodnego trybu hybrydowego.
Spalanie w trasie
Przykładowo ŠKODA SUPERB iV w trasie zużywa od 1,4 - 1,9 l/100 km (WLTP). Oczywiście dokładne spalanie może się nieco różnić pomiędzy różnymi wersjami tego modelu, stylem jazdy kierowcy czy warunkami na trasie. Dlatego załóżmy, że wybierając się z rodziną na wypad spalimy nie więcej niż 2l/100 km. Łatwo policzyć, że (oczywiście uśredniając cenę paliwa, która różni się pomiędzy stacjami czy rejonami kraju) koszt paliwa na stacji benzynowej wyniesienie jedynie 9 zł! Oczywiście warto też pamiętać, że hybrydą plug-in wybierzemy się także w dalsze trasy. Mają one – w zależności od modelu – zasięg około 900 kilometrów w trybie jazdy mieszanej.
Mniejsze koszty środowiskowe
Rzecz jasna nie powinniśmy jednak zapominać także o innym aspekcie, który – podobnie jak środki naszej rodziny – może być istotny przy podjęciu decyzji, kończącej się kupnem hybrydy plug-in. To auta, dzięki którym obniżamy nasz ślad węglowy – dzięki mniejszej emisji dwutlenku węgla redukujemy negatywny wpływ na środowisko naturalne.
Elektromobilność to sektor, który rozwija się bardzo szybko, więc już teraz warto rozważyć zakup na przykład właśnie auta z napędem hybrydowym plug-in. Więcej o poszczególnych modelach tego typu samochodów przeczytać możecie na specjalnej stronie w naszym serwisie.
Źródło: ŠKODA