Premium

Kontroler ratował nieprzytomnego kolegę. Ruchu nie wstrzymano, samolot z premierem wystartował

Zdjęcie: TVN24

Na kilka minut przed startem z krakowskiego lotniska samolotu o statusie HEAD jeden z kontrolerów pełniących służbę stracił przytomność. Jego koledzy byli przekonani, że umiera. Mimo trwającej akcji ratowniczej i chaosu panującego wówczas w wieży kontroli lotów nie wstrzymano ruchu na lotnisku. Premier, nieświadomy, co dzieje się w wieży, odleciał do Strasburga.

Podkrakowskie lotnisko Balice, 18 października 2021 roku, dochodzi godz. 20.30. Pilot podchodzącego do lądowania samolotu Ryanair dostaje instrukcję od kontroli zbliżania.

Kontroler: "Kraków, zbliżanie, dzień dobry, w kontakcie radarowym, wykonuj na KK544 [punkt, na który ma się kierować samolot - red.], następnie OFFUK [kolejny punkt - red.], zniżaj poziom lotu".

Pilot: "OK, kontynuujemy do KK544, potwierdź następnie OFFUK i kontynuowanie zniżania do poziomu 150".

Kontroler nie odpowiada. Po chwili ciszę przerywa gwałtowny krzyk.

Single Person Operations

Redakcja tvn24.pl dotarła do nagrania rozmowy między kontrolerem i pilotem. Nie publikujemy jej ze względu na jej drastyczność.

Jak ustaliliśmy w kilku niezależnych źródłach, pracownik Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (jego nazwisko jest znane redakcji) stracił przytomność w trakcie służby.

Towarzyszył mu na szczęście drugi kontroler, choć PAŻP - jak ustaliliśmy - wciąż stosuje system pracy jednego kontrolera nazywany Single Person Operations. Skalę tego problemu ujawniliśmy w lutym w portalu tvn24.pl i w magazynie "Czarno na białym" w TVN24.

CZYTAJ WIĘCEJ: "SAMOLOT TO NIE GRA KOMPUTEROWA. NIE DA SIĘ WCISNĄĆ PAUZY"

Fragment materiału "Czarno na białym"
Fragment materiału "Czarno na białym"TVN24

"JEDNA OSOBA WYKONUJE OBOWIĄZKI DWÓCH". ZOBACZ REPORTAŻ "CZARNO NA BIAŁYM" W TVN24 GO >>>

Z naszych informacji wynika, że na lotnisku w Balicach system SPO jest stosowany w nocy - zaczyna działać po godz. 24 i kończy po 5 rano. Gdyby do incydentu doszło kilka godzin później, to kontroler byłby na sali operacyjnej sam.

Na nagraniu słychać wyraźnie poddenerwowanego drugiego kontrolera, który rzuca do pilota: "Ryanair 9JK poprawnie KK544, OFFUK następnie".

Czytaj dalej po zalogowaniu

premium

Uzyskaj dostęp do treści premium za darmo i bez reklam