Apel do technologicznych gigantów. "Konsumenci muszą mieć jasne informacje"

Z kraju

Kawecki o karze dla Google'a (materiał z marca 2019 r.)tvn24
wideo 2/3

Aplikacje ze sklepów Apple i Google powinny przejrzyście informować o zasadach uzyskiwania i wykorzystywania danych konsumentów - uważa Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz 26 międzynarodowych instytucji chroniących konsumentów, które zaapelowały do obu firm w tej sprawie.

O inicjatywie poinformował we wtorkowym komunikacie polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który dołączył do międzynarodowego apelu instytucji zrzeszonych w Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów (International Consumer Protection and Enforcement Network – ICPEN).

Sygnatariusze domagają się od firm Apple i Google, by umożliwiły dostawcom aplikacji przejrzyste informowanie klientów o zasadach uzyskiwania i wykorzystywania ich danych. Jak podkreślił Urząd w komunikacie, "po raz pierwszy aż tyle organów ochrony konsumentów z różnych krajów połączyło siły, aby skłonić firmy do zmiany niekorzystnych praktyk".

Wykorzystywanie danych

Według UOKiK, problem polega na tym, że aplikacje ściągane na telefon często proszą konsumentów o dostęp do różnych danych, np. do książki telefonicznej, aparatu fotograficznego, dokładnej lokalizacji, przy czym nierzadko jest to konieczny warunek, aby pobrać oprogramowanie. Jak zwraca uwagę Urząd, dostawcy aplikacji mogą w różny sposób wykorzystywać pozyskane dane, a sklepy Apple i Google są tak zaprojektowane, że bardzo trudno znaleźć informacje, na jakich zasadach się to odbywa. "Nawet gdyby dostawca aplikacji chciał rzetelnie informować konsumentów o gromadzeniu danych, to nie ma wpływu na miejsce, gdzie zostanie zamieszczona taka wiadomość. Dlatego organy konsumenckie z 27 państw apelują, aby Apple i Google zmieniły interfejs sklepów w taki sposób, żeby informacje były łatwiej dostępne" - poinformował Urząd. - Konsumenci przed pobraniem aplikacji muszą mieć jasne informacje, do jakich danych będzie miała dostęp. Wtedy będą mogli świadomie podjąć decyzję, czy chcą skorzystać z oferty sklepu. Natomiast aplikacje będą mogły ze sobą konkurować ustawieniami prywatności tylko wtedy, gdy konsumenci będą mieli świadomość, jakie są między nimi różnice pod tym względem - ocenił cytowany w komunikacie Marek Niechciał, prezes UOKiK. Urząd radzi też konsumentom, by ściągając aplikacje na telefon, zwracali uwagę na ochronę prywatności i jakie dane zgadzają się udostępniać.

Firmy na razie nie odniosły się do apelu regulatorów.

Autor: mp / Źródło: PAP