System Elektronicznego Nadzoru Transportu (SENT) ma zostać rozszerzony o 11 rodzajów odpadów, takich jak farby, lakiery czy kleje. W poniedziałek opublikowano projekt rozporządzenia w tej sprawie, przygotowany przez Ministerstwo Finansów. Rozszerzenie SENT ma ograniczyć szarą strefę w gospodarce odpadowej.
Na stronach Rządowego Centrum Legislacji w poniedziałek opublikowano projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi. Projekt został skierowany do uzgodnień i konsultacji publicznych.
Propozycja została przygotowana przez Ministerstwo Finansów.
System SENT ma objąć nowe rodzaje odpadów
Autorzy przepisów podkreślili, że nowe rozwiązania mają ograniczyć szarą strefę w gospodarce odpadowej. "Problem porzucania odpadów (np. pochodzenia chemicznego), zwłaszcza farb, lakierów, rozpuszczalników, klei, związany jest bezpośrednio z występowaniem w gospodarowaniu odpadami różnego rodzaju pośredników (podmiotów zbierających oraz pośredników w obrocie odpadami). Podmioty te nastawione są jedynie na osiągniecie szybkich zysków – oferują wytwórcom odpadów zaniżone ceny za odbiór odpadów, bez faktycznego zagospodarowania odpadów (odpady są porzucane, zakopywane lub spalane)" - wskazano w ocenie skutków regulacji (OSR) dołączonej do projektu.
Dlatego w projekcie proponuje się rozszerzenie systemu SENT o 11 rodzajów odpadów, jeżeli masa brutto przesyłki towarów jest równa lub przekracza 1000 kg lub jej objętość jest równa lub przekracza 1000 litrów.
System SENT to teleinformatyczny system monitorowania przewozu towarów wrażliwych utworzony przez Krajową Administrację Skarbową. Dotyczy on np. alkoholu, suszu tytoniowego czy paliwa, a od lutego 2022 roku – przywozu do Polski odpadów. System monitoruje przewóz i obrót towarów rozpoczynający się i kończący się na terytorium Polski oraz poza terytorium Polski.
Po zmianie przepisów zgłaszać trzeba będzie przewóz takich substancji jak: odpady farb i lakierów zawierających rozpuszczalniki organiczne lub inne substancje niebezpieczne; szlamy pochodzące z farb lub lakierów; szlamy wodne zawierające farby lub lakiery; odpady z usuwania farb lub lakierów; zawiesiny wodne zawierające farby lub lakiery; zmywacz farb lub lakierów; odpady farb drukarskich zawierające substancje niebezpieczne; odpadowe kleje. Lista odpadów została zgłoszona przez minister klimatu i środowiska Annę Moskwę oraz Głównego Inspektora Ochrony Środowiska - poinformowano w uzasadnieniu.
Autorzy projektu podkreślili, że wprowadzenie nadzoru nad przewozem odpadów niebezpiecznych w ruchu krajowym jest istotne ze względu na fakt, że koszt zagospodarowania takich odpadów jest wysoki, a ich porzucenie oddziałuje bardzo negatywnie na środowisko, co stanowi realne zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi oraz dla środowiska. "Dodatkowo porzucenie odpadów generuje koszty związane z uprzątnięciem tych odpadów i ich zagospodarowaniem w sposób bezpieczny dla środowiska. Koszty te najczęściej ponoszą samorządy lub państwo" - podkreślono w OSR.
Nowe przepisy miałyby wejść w życie po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia.
Źródło: PAP, TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: TVN24