31 października wygasną profile zaufane, których ważność była automatycznie wydłużana w trakcie pandemii. Oznacza to, że dla wielu osób wtorek jest ostatnim dniem, w którym można przedłużyć ważność swojego profilu. Jak to zrobić? Jak sprawdzić, czy dany profil wygaśnie 31 października?
Wtorek jest ostatnim dniem na przedłużenie ważności profilu zaufanego. Zgodnie z komunikatem Ministerstwa Cyfryzacji z 18 października, ważność profilu zaufanego wynosi 3 lata i zwykle trzeba ją przedłużać samodzielnie. Jednak u osób, u których ważność profilu kończyła się podczas pandemii, była ona automatycznie przedłużana. Teraz ich profile wygasną z końcem października.
Profil zaufany do 31 października
Profil zaufany przedłużyć powinny osoby, które po zalogowaniu się na swoim profilu zaufanym w zakładce "szczegóły profilu" w sekcji "sposób utworzenia/przedłużenia" zauważą informację "Profil zaufany przedłużony automatycznie na czas pandemii". Oznacza ona, że jeśli ważność profilu nie zostanie przedłużona, zostanie on unieważniony 31 października 2023 roku. Profil wygaśnie z końcem miesiąca nawet, jeśli widnieje tam inna data wygaśnięcia.
Profil zaufany - jak przedłużyć?
Aby przedłużyć ważność profilu zaufanego trzeba zalogować się na rządowej stronie profilu (pz.gov.pl). Następnie należy kliknąć w niebieską strzałkę znajdującą się obok naszego imienia i nazwiska. Rozwinie się lista kilku opcji, klikamy w "profil zaufany". Później wybieramy kolejno "szczegóły profilu", "przedłuż ważność lub zmień dane" i "dalej".
Po przejściu tych kroków na ekranie pojawi się okno z naszymi danymi kontaktowymi. Należy je potwierdzić lub, jeśli jest taka potrzeba, edytować. Następnie konieczne jest podanie dwóch kodów autoryzacyjnych - jeden z nich otrzymamy SMS-em, drugi mailowo. Jeśli będą prawidłowe, pojawi się potwierdzenie przedłużenia profilu zaufanego o 3 lata, a na skrzynkę pocztową dostaniemy e-mail z potwierdzeniem. Jeśli nie wykonamy tego kroku i nasz profil zaufany wygaśnie, trzeba będzie złożyć wniosek o nowy profil.
Na stronie profilu zaufanego widnieje również informacja, że jeśli logujemy się do profilu zaufanego bankowością elektroniczną, to po przedłużeniu ważności profilu zniknie jego powiązanie z kontem bankowym. "Do profilu zaufanego zalogujesz się tylko nazwą użytkownika lub adresem e-mail, a metoda autoryzacji logowania do profilu zmieni się na SMS z kodem lub push w aplikacji mObywatel, jeśli ta metoda była wcześniej używana" - podkreślono. Aby ponownie logować się do profilu zaufanego za pomocą konta bankowego należy najpierw zalogować się przy użyciu nazwy użytkownika lub adresu e-mail i zmienić dostawcę tożsamości na bank.
Profil zaufany - co to jest?
Profil zaufany umożliwia potwierdzanie tożsamości w internecie oraz podpisywanie dokumentów podpisem elektronicznym. Dzięki niemu można np. składać podania, wnioski, odwołania lub skargi bez konieczności drukowania dokumentu, jego ręcznego podpisywania i skanowania. Profil zaufany umożliwia logowanie się do systemów informatycznych administracji publicznej, takich jak Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS), Internetowe Konto Pacjenta (IKP), czy e-Urząd Skarbowy.
Profil zaufany jest bezpłatny. Można go założyć np. za pośrednictwem banku, przez e-dowód, w placówce lub potwierdzając go w rozmowie wideo z urzędnikiem.
Źródło: gov.pl, pz.gov.pl, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock