W czwartek wielu Polaków otrzymało SMS-a o wygasającym profilu zaufanym, z linkiem przenoszącym na rządową stronę. Władze często ostrzegają przed podobnymi wiadomościami, ale tym razem nie był to żaden atak hakerów. Ministerstwo Cyfryzacji wyjaśniło już, o co chodzi.
"Twój profil zaufany wygasa 31.10.2023 r. Przedłuż jego ważność po zalogowaniu na konto. Więcej informacji i podstawa prawna: gov.pl/profilzaufany/aktualności" - wiadomość o takiej treści w czwartek, 19 października, otrzymało w Polsce wiele osób. Ten SMS mógł wzbudzić czujność, zresztą była to słuszna reakcja. Instytucje państwowe w ostatnich miesiącach wyjątkowo często ostrzegały przed hakerami próbującymi wyłudzić dane użytkowników za pomocą podobnych wiadomości.
Tym razem nie było to jednak żadne oszustwo. Dzień wcześniej na stronie i w mediach społecznościowych Ministerstwa Cyfryzacji poinformowano, że profile zaufane, których ważność w trakcie pandemii została automatycznie przedłużona, wygasną z końcem tego miesiąca. "Minister Cyfryzacji zaplanował kampanię informacyjną skierowaną do osób, których profil zaufany zostanie unieważniony 31 października. Otrzymają one SMS z informacją, gdzie znajdą instrukcję przedłużania profilu zaufanego online" - wyjaśnił resort.
Jak przedłużyć profil zaufany?
Najpierw trzeba zalogować się na rządowej stronie profilu, za pomocą nazwy użytkownika lub za pośrednictwem banku. Następnie należy kliknąć w niebieską strzałkę znajdującą się obok naszego imienia i nazwiska. Rozwinie się lista kilku opcji, klikamy w "profil zaufany". Później wybieramy kolejno "szczegóły profilu", "przedłuż ważność lub zmień dane" i "dalej".
Po przejściu tych kroków na ekranie pojawi się okno z naszymi danymi kontaktowymi. Należy je potwierdzić lub jeśli jest taka potrzeba, edytować. Następnie konieczne jest podanie dwóch kodów autoryzacyjnych - jeden z nich otrzymamy SMS-em, drugi mailowo. Ostatnim krokiem jest finalizacja przedłużenia profilu poprzez np. zalogowanie się na stronę banku.
Profil zaufany - co to jest? Jak go założyć?
Profil zaufany umożliwia potwierdzanie naszej tożsamości w internecie. Dzięki niemu możemy logować się na stronach internetowych administracji publicznej i bez wychodzenia z domu załatwiać sprawy urzędowe.
Za pomocą profilu zaufanego można się zalogować do systemów informatycznych administracji publicznej, takich jak: Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS), Internetowe Konto Pacjenta (IKP), e-Urząd Skarbowy. Umożliwia on również elektroniczne podpisywanie dokumentów.
Z profilu zaufanego korzystać może każda osoba posiadająca numer PESEL. Jest on usługą darmową, można założyć go przy pomocy np. banku, po zalogowaniu się na jego stronę. Szczegółowe informacje na ten temat znajdują się na stronach internetowych poszczególnych banków. W ten sam sposób profil zaufany założyć można na platformie Poczty Polskiej - Envelo.
Jeśli nie mamy możliwości skorzystania z bankowości elektronicznej, profil zaufany możemy założyć na rządowej stronie pz.gov.pl. Profil założony w ten sposób wymaga jednak potwierdzenia przez nas tożsamości. Możemy to zrobić, używając dowodu osobistego z warstwą elektroniczną lub osobiście w urzędzie.
Profil zaufany pozostaje ważny przez trzy lata, po czym konieczne jest jego przedłużenie.
Źródło: pz.gov.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock