Komisja Europejska pozwała Polskę do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w związku z niewdrożeniem Aktu o usługach cyfrowych. "Polska nie wyznaczyła koordynatora ds. usług cyfrowych i nie nadała mu uprawnień do wykonywania zadań wynikających z aktu o usługach cyfrowych" - czytamy w komunikacie KE. Za wdrożenie tych przepisów odpowiedzialne jest Ministerstwo Cyfryzacji. W środę poinformowano także o złożeniu skargi przeciw Polsce w związku z niewdrożeniem unijnej dyrektywy o eurowiniecie.
Komisja Europejska, poza Polską, pozwała także Czechy, Cypr, Hiszpanię i Portugalię. Chociaż te cztery kraje w odróżnieniu od Polski wyznaczyły koordynatorów ds. usług cyfrowych, nie powierzyły im uprawnień niezbędnych do wykonywania zadań wynikających z DSA.
Chodzi o akt o usługach cyfrowych – rozporządzenie 2022/2065.
Polska otrzymała od KE wezwanie do przestrzegania unijnego aktu już 16 grudnia 2024 r. Jednak, w ocenie Komisji, nie podjęła w tej sprawie wystarczających kroków. Skierowanie sprawy do TSUE jest kolejnym krokiem w procedurze naruszeniowej.
Do czego zobowiązuje Akt o usługach cyfrowych
Zgodnie z Aktem państwa członkowskie miały do 17 lutego 2024 r. wyznaczyć koordynatorów i nadać im odpowiednie uprawnienia w celu zagwarantowania skutecznego nadzoru i egzekwowania przepisów DSA.
"Koordynatorzy ds. usług cyfrowych, współpracujący z Komisją, mają zasadnicze znaczenie dla nadzorowania i egzekwowania przepisów Aktu o usługach cyfrowych oraz dla zapewnienia jednolitego stosowania tego rozporządzenia w całej Unii" - podkreśliła KE w komunikacie.
DSA m.in. określa zasady moderowania treści, w tym oznaczania materiałów politycznych czy wzmacniania "określonych narracji".
"W akcie o usługach cyfrowych zobowiązano państwa członkowskie do wyznaczenia co najmniej jednego właściwego organu do celów nadzoru nad aktem o usługach cyfrowych i jego egzekwowania oraz do wyznaczenia jednego z nich jako krajowego koordynatora ds. usług" - zaznacza KE.
Komisja Europejska wyjaśnia także w komunikacie, że Akt o usługach cyfrowych zobowiązuje państwa członkowskie do ustanowienia przepisów dotyczących kar nakładanych w przypadku naruszeń tego rozporządzenia, "czego nie uczyniło żadne z wyżej wymienionych państw członkowskich".
Wezwanie do wdrożenia dyrektywy w sprawie cyberbezpieczeństwa
KE wezwała także w środę Polskę i 18 innych krajów członkowskich do implementowania do prawa krajowego tzw. dyrektywy NIS2, mającej na celu poprawę sytuacji w dziedzinie cyberbezpieczeństwa w UE. Termin na to minął 17 października 2024 r.
Dyrektywa NIS2 dotyczy podmiotów działających w sektorach o znaczeniu krytycznym, takich jak publiczne usługi komunikacji elektronicznej, zarządzanie usługami ICT, usługi cyfrowe, gospodarka ściekami i odpadami, przestrzeń kosmiczna, ochrona zdrowia, energetyka, transport, wytwarzanie produktów o znaczeniu krytycznym, usługi pocztowe i kurierskie oraz administracja publiczna.
Za wdrożenie tych przepisów odpowiedzialne jest Ministerstwo Cyfryzacji, które odpowiada za przygotowanie nowelizacji ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa z 2018 r. Zaproponowany przez resort projekt przewiduje procedurę uznania dostawcy sprzętu lub oprogramowania jako tzw. dostawcy wysokiego ryzyka. Ma to zapobiec udostępnianiu danych innym państwom. Projekt ten wywołał jednak sprzeciw małych i średnich operatorów telekomunikacyjnych, którzy obawiają się, że zostaną pozbawieni dostępu do sprzętu.
Kraje mają teraz dwa miesiące na usunięcie uchybień - w przeciwnym razie KE może zdecydować o skierowanie sprawy do TSUE.
"Pełne wdrożenie przepisów jest kluczowe dla dalszej poprawy odporności i zdolności reagowania na incydenty podmiotów publicznych i prywatnych, działających w tych kluczowych sektorach, a także w całej UE" - zaznaczyła KE.
Co to jest Akt o usługach cyfrowych
Akt o usługach cyfrowych reguluje świadczenie internetowych usług pośrednich w Unii, w tym platform internetowych, takich jak platformy handlowe, sieci społecznościowe, platformy udostępniania treści i sklepy z aplikacjami.
Jego celem jest zapewnienie bezpieczeństwa użytkowników w przestrzeni cyfrowej, ochrona praw podstawowych oraz stworzenie sprawiedliwego i otwartego środowiska platform internetowych.
Komisja i koordynatorzy ds. usług cyfrowych mają za zadanie zapewnić właściwe i spójne egzekwowanie Aktu o usługach cyfrowych w całej Unii.
Nowe opłaty drogowe a skarga TSUE
W środę Komisja Europejska poinformowała także o skierowaniu skargi przeciw Polsce do TSUE w związku z niewdrożeniem przepisów dyrektywy o eurowiniecie. Przepisy te nakazują zróżnicowanie opłat drogowych w zależności od emisji CO2. KE skierowała także skargę na Grecję i Bułgarię.
Kraje członkowskie miały do 25 marca 2024 r. termin na przesłanie do Brukseli harmonogramu wdrażania nowych opłat drogowych w zależności od poziomu emisji CO2. Takie zróżnicowanie ma przyczynić się do promowania mniej emisyjnych pojazdów na europejskich drogach.
W komunikacie KE zwróciła uwagę, że po wszczęciu postępowania w maju 2024 r. wobec trzech krajów: Polski, Grecji i Bułgarii, państwa te za każdym razem miały dwa miesiące na nadrobienie zaległości. W swoich odpowiedziach do KE wyjaśniały, jak zamierzają implementować znowelizowane przepisy dyrektywy i przedstawiały harmonogram zmian, ale do tej pory ich nie wprowadziły.
"KE uważa, że wysiłki podejmowane przez organy krajowe w celu podjęcia niezbędnych środków były dotąd niewystarczające, i w związku z tym kieruje do Trybunału Sprawiedliwości UE sprawy przeciwko Bułgarii, Grecji i Polsce, zwracając się o nałożenie sankcji finansowych" - podkreśliła KE w swoim komunikacie.
Nowe przepisy o eurowiniecie w UE
Zmiana tzw. dyrektywy o eurowiniecie z 2022 r. rozszerza zakres jej przepisów na wszystkie pojazdy ciężkie i lekkie. Oznacza to, że dokument nie będzie już dotyczył, jak do tej pory, tylko samochodów ciężarowych o masie powyżej 3,5 tony.
Nowe przepisy wprowadzają także obowiązek stosowania opłat z tytułu kosztów zewnętrznych za zanieczyszczanie powietrza, odnoszących się do pojazdów ciężkich.
Obowiązek zróżnicowania opłat od pojazdów ciężkich w zależności od emitowanego przez nie zanieczyszczenia wchodzi na europejskie autostrady od 2026 r. Opłaty te będą zróżnicowane w zależności od emisji CO2 z pojazdów; jednocześnie zniesiony zostanie obowiązek różnicowania opłat drogowych w oparciu o normy Euro. Zwolnienia będą dozwolone dla bezemisyjnych pojazdów ciężkich do 31 grudnia 2025 r., a dla bezemisyjnych pojazdów lekkich - bezterminowo.
Źródło: PAP, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock