Ceny w sklepach w marcu 2023 roku wzrosły średnio o 23,7 procent rok do roku - wynika z raportu "Indeks cen w sklepach detalicznych", autorstwa UCE Research i Uczelni WSB Merito (dawniej Wyższych Szkół Bankowych). Najmocniej podrożały artykuły w kategorii karma dla zwierząt, która pod tym względem wyprzedziła warzywa, pieczywo, nabiał i chemię gospodarczą.
Według "Indeksu cen w sklepach detalicznych", w marcu br. ceny poszły w górę średnio o 23,7 proc. rok do roku. Dla porównania w lutym br. był to wzrost o 20,8 proc., w styczniu o 20 proc., w grudniu o 24,8 proc., a w listopadzie - 25,8 proc. Autorzy raportu - podobnie jak w poprzednich miesiącach - przeanalizowali ponad 37 tys. sklepów detalicznych oraz ceny blisko 100 produktów, najczęściej kupowanych przez konsumentów. Jak wyjaśniono, łącznie zestawiono ze sobą ponad 88 tys. cen detalicznych z ponad 37 tys. sklepów należących do 61 sieci handlowych.
"Podwyżki średnich cen obejmujących kategorie produktów sklepowych przez najbliższe kilka, a może nawet kilkanaście miesięcy będą dwucyfrowe w ujęciu rok do roku. Niestety, konsumenci będą mocno odczuwać wysokie wzrosty cen, choć poszczególne produkty będą notowały różne skoki" - wskazała, cytowana w komunikacie, dr Anna Semmerling z Uniwersytetu WSB Merito.
Jak zaznaczono, na 17 obserwowanych kategorii w ujęciu rocznym wszystkie po raz kolejny zdrożały dwucyfrowo.
Ceny w sklepach - co podrożało najmocniej?
Z raportu wynika, że w marcu największą dynamikę wzrostu cen zanotowały karmy dla zwierząt domowych. Tego typu artykuły zdrożały średnio o 46,4 proc. Oznacza to zmianę lidera niechlubnego zestawienia, w lutym br. na pierwszym miejscu był nabiał.
"Żywność dla domowych pupili drożeje ze względu na rosnące koszty surowców, w tym produktów odzwierzęcych oraz tłuszczy. Dodatkowo w cenie karm uwzględniony jest efekt podwyżki opłat za prąd. A przy produkcji tych artykułów zużywane są duże ilości energii elektrycznej" - wyjaśnił dr Tomasz Kopyściański z Uniwersytetu WSB Merito.
Na drugim miejscu w zestawieniu znalazły się warzywa ze wzrostem o 39,6 proc. rok do roku. Najmocniej poszły w górę ceny cebuli - o 68 proc., marchwi - o 60,4 proc., papryki - o 59,1 proc., a także pomidorów - o 43,8 proc. Kopyściański wskazał, że "to efekt niekorzystnych warunków klimatycznych w rolniczej, południowej Hiszpanii i północnej Afryce, który przełożył się na niedobór warzyw na całym europejskim rynku".
"Do tego dochodzą wysokie koszty krajowej produkcji szklarniowej w okresie zimowym. Bezpośredni efekt wysokich kosztów ogrzewania i naświetlania przekłada się na ceny produktów. W przypadku cebuli i marchwi odczuwane są jeszcze skutki słabych zeszłorocznych zbiorów i ograniczonych stanów magazynowych" - dodał.
Jednocześnie - jak podkreślił Kopyściański - "na szczęście, ze względu na charakter wyżej wymienionych czynników, dynamiczny wzrost cen może być krótkotrwały". "Najpóźniej w maju, po zwiększeniu produkcji krajowej, powinny nastąpić istotne spadki w tej kategorii" - prognozuje.
Trzecie miejsce w rankingu zajęło pieczywo z podwyżką o 27,6 proc. rok do roku. Chleb podrożał o 28,3 proc. w ujęciu rocznym, a bułki poszły w górę o 26,9 proc. "Drożdże, cukier i mąka od wielu miesięcy windują ceny w tej kategorii. Ma to bezpośredni wpływ na ostateczny wzrost cen produktów piekarniczych. Trzeba również pamiętać o tym, że rynek zboża jest obecnie mocno niestabilny" - zwróciła uwagę Semmerling.
Na czwartej pozycji w marcowym zestawieniu uplasował się nabiał, który zdrożał o 27,3 proc. rok do roku. W ujęciu rocznym największe podwyżki w tej kategorii odnotowały jaja - o 38,3 proc., jogurty - o 30,6 proc., śmietana - o 30,5 proc., a także mleko - o 27,4 proc.
Pierwszą piątkę najbardziej drożejących kategorii zamknęła chemia gospodarcza ze wzrostem rok do roku na poziomie 26,8 proc. Proszek do prania zdrożał o 52,6 proc., a papier toaletowy - o 38,6 proc.
Patrząc na wyniki kolejnych kategorii, autorzy raportu zwrócili też uwagę na to, że wędliny w marcu zdrożały o 24,9 proc. rok do roku. W tym przypadku podwyżka jest mniejsza niż w lutym, gdy wyniosła 25 proc. w ujęciu rok do roku. Nieco mniejszy wzrost odnotowały też owoce - o 22,9 proc. rok do roku.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock