McDonald's, Coca-Cola i Carlsberg to zachodnie koncerny, w które najmocniej uderzyły gospodarcze zawirowania w Rosji. Władze tego kraju utrudniają im biznesową działalność, co wpływa m.in. na sprzedaż.
Zachodnie sankcje nałożone na Moskwę są obusieczne. Restrykcje nie tylko uderzają w gospodarkę Rosji, ale także wielkie światowe koncerny prowadzące biznes w tym kraju. Nie pomagają im też działania władz Rosji, które w odwecie na sankcje ściślej kontrolują zagraniczne firmy. Według CNN Money najmocniej na gospodarczej zawierusze w Rosji ucierpiała sieć restauracji McDonald's. W czołówce jest też Coca-Cola i duński producent piwa Carlsberg.
1. McDonald's
Rosyjskie władze i organy sanitarne postanowiły rozprawić się z siecią oferującą fast-foody. Urzędnicy zamknęli popularne lokale McDonald's m.in. w Moskwie, a państwowe media donoszą, że w będących symbolem amerykańskiego stylu życie restauracjach znaleziono "liczne uchybienia sanitarne".
2. Coca-Cola
Producent znanych na całym świecie napojów podał, że sprzedaż jego towaru w Rosji spadła o 5 proc. Władze koncernu twierdzą, że to efekt "niestabilności gospodarczej w regionie". Warto zaznaczyć, że globalna sprzedaż czarnego napoju wzrosła o 3 proc.
3. Carlsberg
Duński producent piwa ostrzegł swoich akcjonariuszy, że jego wyniki sprzedaży będą gorsze niż oczekiwano. Wszystko przez to, że klienci w Rosji i na Ukrainie odwrócili się od zachodniego piwa. W ostatnich miesiącach sprzedaż piwa w tych krajach spadła o 7 proc.
4. Adidas
Wielkim przegranym konfliktu między Rosją a Ukrainą jest też niemiecki Adidas, który ogłosił, że zamiast ekspansji na wschodnie rynki, będzie zamykał swoje sklepy. Władze koncernu taką decyzję tłumaczą "napięciami w regionie i spadkiem wartości rubla". To wszystko sprawia, że Rosjan nie stać na sportowe produkty Adidasa, bo ich waluta jest mniej warta. Niemiecki producent po zaostrzeniu konfliktu na wschodzie obniżył prognozy zysku w 2014 roku o 20 proc. Akcje Adidasa spadły od początku roku aż o 37 proc.
5. Volkswagen
Niemiecki producent samochodów w pierwszych sześciu miesiącach tego roku sprzedał w Rosji o 8 proc. aut mniej. Władze koncernu tłumaczą spadki napięciami politycznymi. Od początku 2014 roku wartość akcji VW spadła o 13 proc.
CNN Money wskazuje także na inne marki, które tracą na konflikcie: Renault, Ford, BP, Societe Generale, Danone.
Autor: msz/km / Źródło: CNN Money