Snow to najpopularniejsze piwo na świecie. Piwosze wypili w zeszłym roku ponad 10 mld litrów tego trunku. Ale nie kupimy go w Europie. Jakie są inne najchętniej kupowane złote napoje?
1. Snow. Chińczycy wypili w 2013 r. 10,3 mld litrów Snow, co czyni go najpopularniejszym piwem na świecie. Chcielibyście go spróbować? Niestety, musicie kupić bilet do Chin i wskoczyć do samolotu, ponieważ Snow sprzedawany jest tylko w Państwie Środka. Snow produkowany jest przez koncern SABMiller i jego lokalnego partnera China Resources Enterprise. W ub.r. marka miała 5,3 proc. udział w rynku światowym.
2. Tsingtao. Początki tego piwa sięgają 1903 r., kiedy grupa niemieckich osadników założyła browar w Qingdao (dawniej Tsingtao) we wschodnich Chinach. Firma na przestrzeni lat trafiała w różne ręce. W czasie okupacji japońskiej browar został skonfiskowany przez Japończyków. Kilka lat po II wojnie światowej przejął go przez rząd komunistyczny, aż w końcu na początku lat 90. został sprywatyzowany. W 1972 r. Chińczycy rozpoczęli eksport tego pilznera o 4,7 proc. zawartości alkoholu do USA. W Qinqdao co roku odbywa się wielki festiwal piwa podobny do bawarskiego Oktoberfest. Głównym celem imprezy jest popularyzacja marki na terenie Chin.
3. Bud Light. Ten orzeźwiający trunek o delikatnym chmielowym aromacie jest najlepiej sprzedającym się piwem w Stanach Zjednoczonych. To młodszy brat Budweisera (o nim poniżej). Bud Light ma 4,1 proc. alkoholu i 2,6 proc. udziału w światowym rynku, co przekłada się na 5,1 mld litrów wypitego trunku. Jednak miłośnicy piwa często twierdzą, że brakuje mu charakteru.
4. Budweiser. Na puszce tego amerykańskiego piwa produkowanego przez koncern Anheuser-Busch InBev widnieje napis "Król piw", ale na liście najpopularniejszych napojów tego typu zajął dopiero 4. miejsce. W ub. r marka posiadała 2,2 proc. udział w rynku sprzedając 4,4 mld litrów.
5. Skol. Piwo o zawartości od 4,7 do 5 proc. powstało z połączenia sił kilku europejskich browarów w 1959 r. W USA nie cieszy się dużym zainteresowaniem. Za to zdecydowanym nr. 1 jest w Brazylii. Popularne jest również w Hongkongu, Australii i Rumunii.
6. Yanjing. Trzecie piwo z Chin, które znalazło się w zestawieniu, powstało w 1980 r. Na jego butelce możemy przeczytać, że jest to "oficjalne piwo Chin", jego właścicielem jest bowiem chiński rząd. W 2008 r. było jednym ze sponsorów igrzysk olimpijskich w Pekinie.
7. Heineken. To piwo warzone od blisko 150 lat jest dumą Holandii. Popularne niemal w całej Europie, mocną pozycję ma również w USA i Australii. Złoty trunek o 5 proc. zawartości alkoholu przez pewien czas produkowany był z kukurydzy, obecnie powstaje ze słodu jęczmiennego z domieszką pszenicy. W ub. r. piwosze wypili 2,8 mld litrów Heinekena.
Heineken dokonał w ostatnich latach szeregu przejęć i produkuje teraz m.in. piwa Sol i Amstel oraz cydr Stringbow. Jest też właścicielem Grupy Żywiec, produkującej wiele polskich marek piwa.
8. Harbin. Kolejny browar z Chin. Nazywa się tak samo jak miasto, z którego pochodzi. Harbin znajduje się w północno-wschodniej części kraju, niedaleko granicy z Rosją. W ub.r. wyprodukowano 2,8 mld litra tego trunku.
9. Brahma. To brazylijskie piwo warzone od 1888 r. Jest kolejnym produktem ze stajni Anheuser-Busch InBev. Piwo można kupić w Rosji, Turcji, Hiszpanii i USA. Niezwykle popularne jest także w wielu krajach Ameryki Południowej. Zawiera od 4 do 5 proc. alkoholu, w zależności od kraju. Brahmę można kupić w wielu odmianach, np. w połączeniu z czekoladą.
10. Coors Light. Amerykańskie piwo o 4,2 proc. zawartości alkoholu po raz pierwszy trafiło do sprzedaży w 1978 r. w USA, ale w całym kraju było dostępne dopiero od 1991 r. W walce o dominację na rynku lekkich piw w Stanach Zjednoczonych wyraźnie ustępuje Bud Light.
Autor: ToL/km / Źródło: CNN Money
Źródło zdjęcia głównego: SAB Miller