Prezydent Karol Nawrocki przyjechał w czwartek na spotkanie z mieszkańcami Kalisza, gdzie ogłosił pierwszą inicjatywę ustawodawczą dotyczącą powrotu do realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego w pierwotnym wariancie.
Podpisanie pierwszej inicjatywy ustawodawczej nowego prezydenta Karola Nawrockiego odbyła się w Kaliszu.
Złożenie projektu dotyczącego powrotu do "tradycyjnego kształtu Centralnego Portu Komunikacyjnego". Nawrocki zapowiedział podczas swojego środowego orędzia. Jak wskazywał, chodzi o to, byśmy "znaleźli swoje gospodarcze koło zamachowe na kolejne dekady, które da nam się rozwijać".
Nawrocki o znaczeniu CPK
- Są z nami dzieci, jest młodzież, które głęboko w to wierzę, będą mogły w kolejnych dekadach, w kolejnych latach korzystać z Centralnego Portu Komunikacyjnego i sieci szybkich kolei, która jest potrzebna - mówił w Kaliszu prezydent Karol Nawrocki.
Podkreślił, że projekt ten ma szansę odmienić sposób, w jaki postrzegamy położenie geograficzne Polski, które w przeszłości było "źródłem cierpień". - Gdy patrzę na plan Centralnego Portu Komunikacyjnego i uzmysławiam sobie dzisiaj, także w kampanii wyborczej i we wszystkich społecznych nad nim pracach, widzę głębokie, strategiczne myślenie i próbę odmienienia paradygmatu, paradygmatu położenia topograficznego i geograficznego Polski - mówił.
- W ostatnich bowiem wiekach, a szczególnie w wieku XX, my jako wspólnota narodowa, my Polacy cierpieliśmy w związku z naszym położeniem geograficznym. Przez Polskę przetaczały się kolejne wojny. Polska była miejscem i państwem frontowym, a Centralny Port Komunikacyjny jeszcze nie w tym sensie głęboko ekonomicznym, ale w myśleniu o strategii naszego państwa na kolejne dekady - dodał.
Prezydent zwrócił również uwagę na gospodarczy wymiar CPK, który ma być impulsem do "przezwyciężenia obecnych wyzwań ekonomicznych". W jego opinii projekt ten jest kluczowy dla budowania silnej pozycji Polski w Europie.
- Polska była miejscem i państwem frontowym, a Centralny Port Komunikacyjny jeszcze nie w tym sensie głęboko ekonomicznym, ale w myśleniu o strategii naszego państwa na kolejne dekady. Daje nam wszystkim szansę i nadzieję, że w końcu zaczniemy, drodzy państwo, korzystać z tego, że jesteśmy położeni w samym sercu Europy, bo Polska musi być centrum handlowym i komunikacyjnym Europy - przekazał.
CZYTAJ WIĘCEJ O INICJATYWACH NOWEGO PREZYDENTA: Nie 21, tylko 71 obietnic Nawrockiego. I już terminy przesunięte>>>
"Nigdy nie zgodzę się na to"
Nawrocki stanowczo sprzeciwił się wykluczaniu miast średnich i powiatowych z korzyści płynących z CPK, wskazując na Kalisz jako symbol takich miejscowości. Podkreślił, że projekt powinien służyć całemu krajowi, a nie tylko wielkim aglomeracjom.
- Kalisz staje się dzisiaj, szanowni państwo, symbolem wielu podobnych miast, które zostały wyrzucone, wyeliminowane z rządowego projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego, takich jak Jastrzębie-Zdrój, jak Włocławek, jak Łomża. Nigdy jako prezydent Polski nie zgodzę się na to, aby eliminować miasta średnie, ale także Polskę powiatową z dystrybuowania tych wszystkich dóbr, które razem wypracowujemy. Tak, Polska jest też bogata waszą pracą, pracą tutejszych przedsiębiorców, waszymi podatkami i to musi znaleźć odzwierciedlenie w projekcie dotyczącym naszej przyszłości - zaznaczył.
W swoim wystąpieniu prezydent akcentował konieczność współpracy i dialogu na rzecz realizacji CPK, wzywając do uwzględnienia głosu obywateli oraz przedsiębiorców, którzy mają być fundamentem tego projektu.
CPK jednym z priorytetów Nawrockiego
W środę, w Sejmie, prezydent Karol Nawrocki zapowiedział regularne poruszanie tematu CPK, podkreślając, że przełomowe inwestycje w Polsce są "często zablokowane, okrojone lub w najlepszym razie opóźnione".
Podczas czwartkowego spotkania z mieszkańcami Kalisza ujawnił nowe plany dotyczące realizacji CPK, który uważa za kluczowy dla zrównoważonego rozwoju państwa.
Trwają prace nad CPK
- Jeszcze w 2025 roku spółka Centralny Port Komunikacyjny złoży wniosek o pozwolenie na budowę lotniska pod Baranowem - zapowiedział we wtorek pełnomocnik rządu do spraw CPK Maciej Lasek. W 2026 roku ma zostać podpisana umowa na budowę terminala. Wtedy też ruszą prace. Otwarcie planowane jest na 2031 rok.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa Lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.
Źródło: PAP, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: EPA/PAP