Dług publiczny liczony według krajowej metodologii wyniósł na koniec drugiego kwartału 2024 roku niemal 1,46 biliona złotych - podało Ministerstwo Finansów w komunikacie. Dług liczony według metodologii unijnej przekroczył natomiast 1,82 biliona złotych. W obu przypadkach nastąpiły wzrosty - zarówno w wartościach nominalnych, jak i w relacji do PKB.
Jak podaje Ministerstwo Finansów, Państwowy Dług Publiczny (PDP, krajowa metodologia) na koniec drugiego kwartału 2024 r. wyniósł 1 456 327,4 mln zł (niemal 1,46 biliona zł), co oznacza wzrost o 2,8 procent, licząc kwartał do kwartału (+39,3 mld) oraz o 9,7 procent (+128,3 mld zł) wobec stanu na koniec 2023 roku.
Relacja PDP do PKB na koniec drugiego kwartału 2024 r. wyniosła 41,8 proc. i wzrosła w porównaniu z poprzednim kwartałem o 0,6 punktów procentowych (pkt. proc.) oraz o 2,8 pkt. proc. w porównaniu z końcem 2023 r.
To na relację długu publicznego do wartości gospodarki najczęściej patrzą ekonomiści, oceniając stan finansów publicznych.
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych (dług EDP) stanowiący jeden z elementów kryterium fiskalnego z Maastricht wyniósł na koniec drugiego kwartału 2024 r. 1 824 503,5 mln zł (ponad 1,82 biliona zł).
W stosunku do pierwszego kwartału 2024 oznaczało to wzrost o 3 proc. (+52,5 mld zł), a w porównaniu z końcem 2023 r. o 7,9 proc. (+133,3 mld zł).
Relacja długu EDP do PKB na koniec drugiego kwartału 2024 r. wyniosła 52,3 proc. i wzrosła w porównaniu z poprzednim kwartałem o 0,9 pkt. proc. oraz o 2,7 pkt. proc. w porównaniu z końcem 2023 r.
PDP a EDP
W Polsce obowiązują równolegle dwie definicje długu publicznego. Jak tłumaczyło niegdyś Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na poselską interpelację są to:
Według krajowej definicji długu publicznego Państwowy Dług Publiczny (PDP) to dług sektora finansów publicznych zdefiniowany w ustawie o finansach publicznych. Fakt istnienia krajowej definicji długu publicznego wynika z unikatowego w Polsce rozwiązania w postaci konstytucyjnego limitu 3/5 relacji długu publicznego do PKB, wprowadzonego Konstytucją RP z 1997 r.
Obowiązująca w Polsce konstytucyjna reguła fiskalna oraz towarzyszące jej dodatkowe procedury ostrożnościowe i sanacyjne uruchamiane po przekroczeniu przez relację długu do PKB odpowiednio progów: 50 proc., 55 proc. i 60 proc. wymagały precyzyjnego ustawowego zdefiniowania sposobu liczenia państwowego długu publicznego oraz zakresu podmiotowego sektora finansów publicznych (zakres ten nie uległ zasadniczym zmianom od 1998 r., a więc od uchwalenia pierwszej ustawy o finansach publicznych).
Według definicji unijnej dług publiczny to dług sektora instytucji rządowych i samorządowych (ang. general government, według europejskiego systemu rachunków narodowych ESA 95) liczony jednolicie we wszystkich państwach Unii Europejskiej (w tym w Polsce).
Unijna metodologia liczenia długu publicznego wynika z traktatu z Maastricht zawierającego m.in. kryterium długu i deficytu oraz przewidującego procedurę nadmiernego deficytu (Excessive Deficit Procedure - EDP) w wypadku ich niespełnienia.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock