Koszt uprawnie艅 do emisji dwutlenku w臋gla odpowiada za oko艂o 23 procent 艂膮cznego rachunku za pr膮d - wskaza艂 w najnowszej analizie think tank Forum Energii. W ten spos贸b odniesiono si臋 do kampanii informacyjnej sp贸艂ek energetycznych. W tej kwestii g艂os zabra艂a r贸wnie偶 Komisja Europejska.
Towarzystwo Gospodarcze Polskie Elektrownie kilka dni temu poinformowa艂o, 偶e prowadzony jest projekt edukacyjny, kt贸ry "ma na celu poinformowanie spo艂ecze艅stwa o strukturze koszt贸w produkcji energii elektrycznej w Polsce". Jednym z element贸w projektu - jak dodano - jest przedstawienie wp艂ywu polityki klimatycznej Unii Europejskiej na koszty wytwarzania energii elektrycznej.
Projekt jest realizowany z聽inicjatywy kilku cz艂onk贸w wspieraj膮cych Towarzystwa Gospodarczego Polskie Elektrownie. Kt贸rych dok艂adnie? Tego nie podano. Na stronie TGPE mo偶emy przeczyta膰, 偶e "cz艂onkami wspieraj膮cymi" TGPE s膮 sp贸艂ki m.in.: PGE G贸rnictwo i Energetyka Konwencjonalna, Tauron Wytwarzanie, Enea Wytwarzanie oraz PGNiG Termika.
W ramach projektu na ulicach m.in. Warszawy pojawi艂 si臋 baner firmowany przez Polskie Elektrownie. Mo偶emy na nim przeczyta膰, 偶e "op艂ata klimatyczna Unii Europejskiej to a偶 60 procent koszt贸w produkcji energii", a tak偶e "polityka klimatyczna UE = droga energia, wysokie ceny".
Podobne informacje przekazuje r贸wnie偶 PGE w rachunkach wysy艂anych do swoich klient贸w. Do rachunk贸w jest bowiem do艂膮czana grafika zawieraj膮ca "struktur臋 u艣rednionych koszt贸w wp艂ywaj膮cych na cen臋 energii elektrycznej", z kt贸rej ma wynika膰, 偶e koszt uprawnie艅 do emisji dwutlenku w臋gla odpowiada za 59 proc. 艣redniej ceny energii elektrycznej w taryfie G - dla gospodarstw domowych.
Wcze艣niej - odnosz膮c si臋 do nowych, znacznie wy偶szych taryf na pr膮d - podobne liczby podawa艂 Polski Komitet Energii Elektrycznej (PKEE), stowarzyszenie, kt贸rego cz艂onkami s膮 kontrolowane przez pa艅stwo koncerny energetyczne.
Ceny pr膮du 2022 - struktura rachunku
Do przekazawanych w "kampaniach informacyjnych sp贸艂ek energetycznych oraz wypowiedzi polityk贸w" odnosi si臋 tak偶e analiza opublikowana w pi膮tek przez think tank Forum Energii. Jak podkre艣lono, "przekaz kreuje wra偶enie, 偶e ka偶dy z nas w rachunkach za pr膮d p艂aci g艂贸wnie, bo a偶 w 60 procentach, za uprawnienia do emisji CO2. W rzeczywisto艣ci tak nie jest".
Jak podkre艣laj膮 eksperci Forum Energii, to "brak transformacji winduje ceny energii, nie polityka klimatyczna", a przekaz tego typu przynosi wiele szkody, bo "odwraca uwag臋 od fundamentalnych problem贸w polskiej energetyki". "Oddala nas od rozwi膮za艅, kt贸re skutecznie mog膮 powstrzyma膰 wzrost cen" - podkre艣lono.
Jak wyja艣niono, rachunek za pr膮d sk艂ada si臋 z聽szeregu pozycji. Ponad po艂ow臋 stanowi koszt energii elektrycznej i ten wynika przede wszystkim z聽kosztu paliwa oraz kosztu emisji.
Forum Energii policzy艂o, 偶e "u艣redniony koszt CO2 to ok. 23 proc. 艂膮cznej ceny energii elektrycznej, kt贸r膮 p艂ac膮 odbiorcy w taryfie G-11".
W analizie wskazano, 偶e odbiorcy mogliby p艂aci膰 mniej za energi臋 elektryczn膮, gdyby Polska wcze艣niej zacz臋艂a zmniejsza膰 emisje i dywersyfikowa膰 sw贸j miks energetyczny. Dodano, 偶e za wzrost cen pr膮du odpowiadaj膮 tak偶e, opr贸cz rosn膮cych cen uprawnie艅 do emisji CO2, tak偶e zwi臋kszone zapotrzebowanie na energi臋, rosn膮ce koszty zakupu surowc贸w energetycznych (g艂贸wnie gazu), a聽tak偶e wzrost mar偶y wytw贸rc贸w.
Jednocze艣nie - jak pisze Forum Energii - polska energetyka "potrzebuje inwestycji w聽zeroemisyjne 藕r贸d艂a, kt贸re nie generuj膮 koszt贸w CO2. To b臋dzie obni偶a膰 hurtowe ceny energii w聽d艂u偶szej perspektywie". "Za w臋giel p艂acimy wielokrotnie: wspieraj膮c elektrownie w臋glowe w聽rynku mocy, dop艂acaj膮c do g贸rnictwa, ponosz膮c koszty uprawnie艅 do emisji CO2 i聽inne koszty 艣rodowiskowe" - dodano.
Komisja Europejska komentuje
Na powielane informacje o roli uprawnie艅 do emisji CO2 zareagowa艂a r贸wnie偶 Komisja Europejska. "Polityka UE nie jest odpowiedzialna za 60 proc. rachunk贸w za energi臋. Europejski system op艂at za emisj臋 gaz贸w cieplarnianych odpowiada za ok. 20 proc. rachunk贸w za energi臋" - czytamy we wpisie KE na Twitterze. "Pieni膮dze z tych aukcji pozostaj膮 w Polsce. Tylko w 2021 r. do polskiego bud偶etu wp艂yn臋艂o z tego tytu艂u 28 mld z艂" - wskazano.
Do wpisu do艂膮czono r贸wnie偶 wypowied藕 wiceprzewodnicz膮cego Komisji Europejskiej Fransa Timmermansa. W jego ocenie "niekt贸rzy operuj膮 tak膮 liczb膮, przeinaczaj膮c sens dyskusji i pomijaj膮c fakt, 偶e znaczna cz臋艣膰 tego rachunku sk艂ada si臋 z koszt贸w przesy艂u, podatk贸w krajowych i innych op艂at, a op艂ata za emisje dwutlenku w臋gla nie trafia do Brukseli, tylko bezpo艣rednio do polskiego bud偶etu".
Wcze艣niej swoje obliczenia dotycz膮ce wp艂ywu ceny uprawnie艅 do emisji CO2 opublikowa艂 bran偶owy portal wysokienapiecie.pl.
Uprawnienia do聽emisji CO2. System EU ETS
Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU聽ETS) dzia艂a od 2005 roku. Okre艣la on bezwzgl臋dny limit lub "pu艂ap" ca艂kowitej ilo艣ci niekt贸rych gaz贸w cieplarnianych, kt贸re mog膮 by膰 emitowane ka偶dego roku przez podmioty obj臋te systemem.
Poszczeg贸lne pa艅stwa otrzymuj膮 swoj膮 pul臋 uprawnie艅, tak zwan膮 aukcyjn膮, i sprzedaj膮 uprawnienia do emisji CO2 na aukcjach, a kupuj膮 je firmy emituj膮ce CO2 do atmosfery, na przyk艂ad producenci energii. 艢rodki pozyskane ze sprzeda偶y uprawnie艅 przez pa艅stwa s膮 przychodem ich bud偶et贸w. Unijna dyrektywa wskazuje, 偶e przynajmniej 50 proc. przychod贸w z聽tej puli powinno trafia膰 na cele klimatyczne.
Dochody polskiego bud偶etu ze sprzeda偶y uprawnie艅 do emisji CO2 w latach 2013-2020 wynios艂y oko艂o 34,5 miliarda z艂otych. Tylko w 2021 roku, ze wzgl臋du na znaczny wzrost cen uprawnie艅, wp艂ywy znacznie przekroczy艂y 20 mld z艂.
Czytaj tak偶e: Dodatkowe miliardy do聽pa艅stwowej kasy. "艢rodki zosta艂y tylko聽i聽wy艂膮cznie rozliczone na papierze"
殴r贸d艂o:聽TVN24 Biznes
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽Shutterstock