Przygotuj się na:

ZIMA NA DROGACH

To właśnie teraz, gdy temperatura rano spada poniżej 7 stopni Celsjusza, a kolejki do warsztatów są krótkie, powinniśmy umówić się na sezonową zmianę opon.

Szersze chodniki i ścieżki rowerowe. Będą zmiany w al. Jana Pawła II

Warszawa

"Stara" i "nowa" al. Jana Pawła II | ZDM
"Stara" i "nowa" al. Jana Pawła II | ZDM
"Stara" i "nowa" al. Jana Pawła II | ZDM
"Stara" i "nowa" al. Jana Pawła II | ZDM
"Stara" i "nowa" al. Jana Pawła II | ZDM
"Stara" i "nowa" al. Jana Pawła II | ZDM
"Stara" i "nowa" al. Jana Pawła II | ZDM
"Stara" i "nowa" al. Jana Pawła II | ZDM
"Stara" i "nowa" al. Jana Pawła II | ZDM
"Stara" i "nowa" al. Jana Pawła II | ZDM
"Stara" i "nowa" al. Jana Pawła II | ZDM

- Aleja Jana Pawła II zmieni się nie do poznania – zapowiadają drogowcy. Jedna z najważniejszych ulic w centrum zyska szerokie chodniki, nowe drogi rowerowe, przejścia dla pieszych i dodatkowe miejsca postojowe. ZDM zaprezentował nowe wizualizacje.

Zmiany dotyczą odcinka al. Jana Pawła II i ul. Chałubińskiego między rondem ONZ a ul. Nowogrodzką. Obecnie miejsce to nie jest przyjazne dla żadnych uczestników ruchu, o czym mówią otwarcie sami drogowcy.

"Na odcinku ponad kilometra nie ma żadnego przejścia dla pieszych, a chodniki są wąskie i zniszczone. Szeroka, miejscami mająca aż 10 pasów ruchu jezdnia, też jest w fatalnym stanie" – przekonuje Zarząd Dróg Miejskich.

Punktują też brak ścieżek rowerowych i miejsc parkingowych, przez co kierowcy parkują, gdzie chcą.

Szerszy chodnik i przejścia naziemne

"W przyszłym roku to się zmieni" – zapowiada ZDM. Nowa al. Jana Pawła II ma być dostosowana do potrzeb zarówno pieszych, rowerzystów, jak i kierowców.

Piesi zyskają odnowione, poszerzone do trzech metrów chodniki i naziemne przejścia na rondzie Czterdziestolatka. Społecznicy walczyli o nie od dawna organizując happeningi. Pasy zostaną wymalowane na północnym i zachodnim ramieniu skrzyżowania, na południowej jezdni Al. Jerozolimskich (na wysokości hotelu Marriott), ale także przez ul. Chałubińskiego na osi Nowogrodzkiej.

"Zlikwidowane zostaną istniejące bariery architektoniczne (uskoki, krawężniki), pojawią się udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Przybędzie też ławek" – czytamy w komunikacie ZDM.

Korzyści dla rowerzystów

Rowerzyści zyskają z kolei nowe drogi rowerowe – szerokie na 3 metry i wyznaczone po obu stronach al. Jana Pawła II. Oprócz tego, drogowcy wyznaczą drugi przejazd, który będzie przebiegał wzdłuż ulicy Nowogrodzkiej i – jak zapowiadają – może stać się rowerową alternatywą dla Al. Jerozolimskich.

Pojawią się też dodatkowe stojaki, przy których będzie można zostawiać rowery.

Trzy pasy dla samochodów

Na przebudowie alei zyskać mają też kierowcy. Jezdnia zostanie ujednolicona do trzech pasów w każdym kierunku. "Nie wpłynie to na warunki ruchu" – uspokaja zaniepokojonych zwężeniem kierowców ZDM. "Zlikwidowane zostaną pasy, które obecnie są praktycznie nieużywane, np. te, które służą do jazdy na wprost przez rondo" – tłumaczą urzędnicy.

Ostatnią ważną zmianą są dodatkowe miejsca parkingowe, które zostaną wyznaczone w zatokach, po obu stronach ulicy. Łącznie przybędzie aż 66 miejsc.

Projekt nowej al. Jana Pawła II został przygotowany przez firmę Polska Inżyniera na zlecenie Zarządu Dróg Miejskich. Jego oficjalna prezentacja odbędzie się na spotkaniu informacyjnym planowanym na 29 czerwca w siedzibie ZDM przy ul. Chmielnej.

ZOBACZ JAK AKTYWIŚCI WALCZYLI O PRZEJŚCIA NA RONDZIE CZTERDZIESTOLATKA

Happening przy Dworcu Centralnym
Tomasz Zieliński/ tvnwarszawa.pl

kw//ec