Koniec inżyniera Galasa. Rewolucja w drogownictwie

Warszawa

Archiwum TVN, urząd miastaZmiany w stołecznym drogownictwie

Kończy się era Janusza Galasa w stołecznym ratuszu. Wraz z nim znika funkcja inżyniera ruchu. Teraz za organizację ruchu odpowiadać będzie Michał Domaradzki, były szef stołecznej policji. Ale to nie jedyne zmiany w biurze odpowiedzialnym za sprawy drogowe.

Zmiany wejdą w życie 20 lutego. Tego dnia funkcję inżyniera ruchu przestanie pełnić Janusz Galas (po blisko 17 latach). Mówiło się o takiej możliwości nieoficjalnie od końca ubiegłego roku, ale ratusz tego nie potwierdzał.

Galas to postać kontrowersyjna - podpadał kierowcom wytyczaniem buspasów, czy zasłanianiem czarną folią sygnalizatorów z zielonymi strzałkami. Słów krytyki Galasowi nie szczędzili też rowerzyści - mają mu za złe, że tworzył im tzw. czerwoną falę na przejazdach.

Janusz Galas trafi teraz do Zarządu Transportu Miejskiego. - Będzie odpowiadał za inżynierię ruchu - mówi tvnwarszawa.pl Magdalena Potocka z biura prasowego ZTM.

Inżyniera zastąpi komendant

20 lutego przestanie też istnieć Biuro Drogownictwa i Komunikacji, a w zamian powołane będzie Biuro Polityki Mobilności i Transportu. Na jego czele będzie stał Mieczysław Reksnis (dotychczasowy dyrektor BDiK).

Jego nowym zastępcą zostanie Michał Domaradzki, były komendant stołecznej policji. Pod sobą będzie miał pion bezpieczeństwa i organizacji ruchu odpowiedzialny między innymi za zatwierdzanie stałych i czasowych organizacji ruchu, czy kontrolę pasa drogi.

Decyzja w sprawie organizacji ruchu ma podejmować wspólnie z zespołem ds. bezpieczeństwa i organizacji ruchu złożonego z przedstawicieli Biura Bezpieczeństwa w ratuszu, straży miejskiej, policji, Zarządu Dróg Miejskich i Zarządu Transportu Miejskiego.

"Poprawa bezpieczeństwa"

Ta jednostka zajmie się też wdrażaniem w życie założeń Warszawskiej Polityki Mobilności. W dużym skrócie chodzi przede wszystkim o zwiększanie roli transportu zbiorowego, ruchu rowerowego i pieszego, czy porządkowanie parkowania).

- Naszym absolutnym priorytetem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w szczególnie poprawa bezpieczeństwa pieszych. Nowa struktura biura musi odzwierciedlać zmianę sposobu myślenia na temat kwestii mobilności i transportu w mieście – podkreśla Renata Kaznowska, wiceprezydent stolicy.

Powstanie także pion mobilności i strategii transportowej, będzie zajmował się wprowadzaniem polityki mobilności i strategii transportowej, standardami ruchu pieszego i rowerowego, czy analizą obsługi transportowej obszarów i koncepcji rozwiązań transportowych. Ma współpracować także z innymi miejskimi biurami.

Trzeci będzie pion infrastruktury drogowej i organizacji, który ma planować rozwój sieci drogowej, prowadzenie polityki parkingowej, czyli m.in. strefy płatnego parkowania, a także sprawować nadzór nad Zarządem Dróg Miejskich, Zarządem Transportu Miejskiego, Zakładem Remontów i Konserwacji Dróg, czy Zarządem Oczyszczania Miasta.

Po zmianach pierwszym zadaniem ma być praca nad poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego. Urząd miasta zakłada, że ma to doprowadzić do "szybkiego spadku ofiar śmiertelnych na drogach”. W tym roku ratusz przewiduje także audyt tysiąca zebr oraz doświetlenie ok. 250 przejść.

Struktura nowego biura
Urząd Miasta

CZYTAJ TEŻ: "Droga to arena, na której każdy chce pokazać swoją wyższość"

Andrzej Markowski o przyczynach wypadków
Marcin Chłopaś/ tvnwrszawa.pl

ran/pm