Trudny rok czeka mieszkańców podwarszawskiej Zielonki. Kolejarze zamkną przejazd przez tory w centrum miasta. Będą budować tunel. Kierowcy muszą liczyć się ze sporymi utrudnieniami, a pasażerowie pociągów z trudniejszym dojazdem do stolicy. Wciąż nie jest pewna data zamknięcia przejazdu.
Kolejarze remontują linię E75 na odcinku Warszawa Rembertów – Tłuszcz. Częścią tej inwestycji jest budowa tunelu dla samochodów, pod torami w Zielonce – w centrum tej miejscowości.
W związku z tymi pracami zamknięty zostanie przejazd przez tory w ciągu ulicy Kolejowej. Ulica ma być zamknięta na odcinku od Kopernika do Jagiellońskiej. – Prace będą trwały rok – zapowiada Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK.
Zamieszanie z zamknięciem
Pierwotnie kierowcy mieli stracić ten przejazd 12 października. W piątek 9 października ogłoszono jednak, że zamknięcie nastąpi tydzień później, czyli 19 października. Skąd to opóźnienie? – Prawdopodobnie nie była gotowa nowa organizacja ruchu – przypuszcza Adam Kot, wiceburmistrz Zielonki.
W tym tygodniu tuż przy przejeździe stanęły już żółte tablice informacyjne z obwieszczeniem, że zostanie on zamknięty w przyszły poniedziałek. Ta data padła też w naszej rozmowie z kolejarzami.
Jednak nie jest ona jeszcze stuprocentowo pewna. – Organizacja ruchu wciąż nie jest zatwierdzona, dopóki to się nie stanie, nie można zamknąć przejazdu – mówi Kot, na pięć dni przed planowanymi zmianami.
Korki niemal pewne
Wiadomo natomiast, że zamknięcie przejazdu na Kolejowej będzie wiązało się z bardzo dużymi utrudnieniami. Codziennie przejeżdża tędy wiele samochodów – to droga łącząca północ z południową częścią Zielonki.
Kierowcy będą musieli korzystać z objazdów. Urząd miasta poleca przejazd dwoma trasami wojewódzkimi 631 i 634. To nadrabianie nawet kilkunastu kilometrów drogi.
Prawdopodobnie niewiele pomoże tymczasowy przejazd, który kolejarze mają przygotować w ulicy ks. Abramskiego – około 100 metrów obok ulicy Kolejowej. Urzędnicy zapowiadali, że przejazd ma być gotowy dopiero około 26 października.
Dodatkowo nie będzie czynny całą dobę, ale tylko w wybranych godzinach. Będą także momenty, w których tymczasowa przeprawa przez tory będzie zamknięta całkowicie. - Jak uzasadnia firma Torpol (wykonawca remont torów - red.), tak rygorystyczne ograniczenie korzystania przez mieszkańców z przejazdu tymczasowego wynikają z ogromnego zakresu prac jakie w centrum Zielonki będą wykonywane w ramach modernizacji - czytamy na stronie internetowej urzędu miasta.
- Wywalczyliśmy ten przejazd, pierwotnie nie było go w planach. Wykonawca zaproponował, by był on niedostępny dla kierowców w ciągu dnia, czyli między godziną 7 a 17. Pewnych trudności nie da się uniknąć – mówi wiceburmistrz i dodaje, że miasto nadal będzie walczyć o to, by budowa tunelu była jak najmniej uciążliwa dla mieszkańców.
Kwestia organizacji ruchu podczas budowy tunelu będzie też głównym tematem czwartkowej sesji rady miasta. Samorządowcy mają podjąć uchwałę, w której negatywnie zaopiniują zmiany. "Zamknięcie przejazdu w ul. Kolejowej przy braku tymczasowego przejazdu przez centrum miasta, w istotny sposób wpłynie negatywnie na funkcjonowanie miasta. Brak przejazdu zastępczego dla pojazdów uprzywilejowanych tj. pogotowie, straż pożarna, policja, wydłuży czas dojazdu, a to powoduje zagrożenie życia, zdrowia i bezpieczeństwa naszych mieszkańców, na co my Radni Miasta Zielonka nie możemy się zgodzić"- czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały.
Trudniej do stolicy
Utrudnienia czekają też wszystkich mieszkańców Zielonki podróżujących do Warszawy pociągami. W tej chwili można tak dojechać tylko przez Ząbki do stacji Warszawa Wileńska.
- Pewnych utrudnień nie da się uniknąć, jednak będą one ograniczone do minimum. Ruch pociągów będzie utrzymywany przez cały czas modernizacji odcinka. Będzie prowadzony po jednym czynnym torze – zapewnia Jakubowski.
I po szczegółowe informacje co do odjazdów pociągów odsyła na perony lub do internetowego rozkładu jazdy.
Będzie gorzej, aby było lepiej
Choć nadchodzący rok nie zapowiada się dla mieszkańców Zielonki najlepiej, to po zakończeniu remontu powinny mieć do swojej dyspozycji nowoczesny przystanek. - Cała stacja w Zielonce zostanie przebudowana (wymienionych zostanie m.in. np. 28 rozjazdów). Dobudowana zostanie dodatkowa para torów, co pozwoli zwiększyć częstotliwość pociągów. Na stacji powstanie podziemne przejście dla pieszych. Wybudowane też będą nowe perony, które będą w pełni wyposażone w elementy małej architektury, oświetlenie, tablice informacyjne i megafony – wylicza Jakubowski.
Zielonka zyska też bezkolizyjny przejazd przez tory. - Efektem będzie znaczące podniesienie płynności ruchu samochodów oraz wzrost poziomu bezpieczeństwa - dodaje przedstawiciel PKP PLK.
Możliwe objazdy zamkniętego przejazdu w Zielonce:
Tak ma wyglądać tunel w Zielonce:
Zaniedbany przystanek będzie wyremontowany:
jb