Przygotuj się na:

WOLA: ZMIANY TRAS AUTOBUSÓW

Wraz z planowanym na kwiecień 2020 roku otwarciem nowych stacji metra na Woli zmienić się muszą trasy wielu linii autobusowych. Zarząd Transportu Miejskiego pokazał plany, które będą podstawą konsultacji społecznych. Początek 10 grudnia.

Przejścia przy rondzie Czterdziestolatka. Jedno nie powstanie, reszta opóźniona

Warszawa

Happening przy Dworcu Centralnym Tomasz Zieliński/ tvnwarszawa.pl
wideo 2/4

Dla pieszych mamy jedną złą informację i drugą... jeszcze gorszą. Projektowanych przejść na rondzie Czterdziestolatka ubywa, a te które zostały w projekcie, nie zostaną wytyczone w tym roku.

Zebry miały powstać w 2017 roku podczas przebudowy ciągu Jana Pawła II i Chałubińskiego między rondem ONZ a Nowogrodzką. Już pod koniec maja pisaliśmy, że inwestycja łapie opóźnienie. Teraz wiadomo, że w tym roku piesi o pasach mogą jedynie pomarzyć.

- W tym roku nie ma szans, żebyśmy ruszyli z pracami przebudowy arterii i co za tym idzie, wytyczyli zebry na rondzie Czterdziestolatka - mówi tvnwarszawa.pl Paweł Olek z Zarządu Dróg Miejskich.

Co wpłynęło na opóźnienie? Przede wszystkim wciąż nie został zatwierdzony projekt. - Na potrzeby tego zatwierdzenia musieliśmy przygotować mikrosymulacje, czyli zobrazowanie sytuacji ruchowej i zachowań kierowców w związku ze zmianą organizacji ruchu, a także audyt bezpieczeństwa ruchu - wyjaśnia Olek. Przeciągające się prace przy projekcie to jednak nie jedyny problem.

Drogowcy wciąż nie otrzymali wszystkich niezbędnych opinii i pozwoleń. Między innymi czekają na ostateczne uzgodnienie z kolejarzami. - Po ich uzyskaniu planujemy ogłosić przetarg na realizację robót budowlanych - zapewnia Olek.

Przejścia na rondzie Czterdziestolatka
targeo.pl

Coraz chudszy projekt

Im dłużej urzędnicy zwlekają z "klepnięciem" projektu, tym przejść na rondzie ubywa. Początkowo zapowiadano cztery - czyli dwa przez Aleje Jerozolimskie i po jednym przez Jana Pawła II i przez Chałubińskiego.

Teraz projekt jest chudszy. W czerwcu zeszłego roku poinformowano, że będą tylko trzy pełne przejścia - przez Aleje Jerozolimskie na wysokości wejścia do stacji Warszawskiej Kolei Dojazdowej, przez Chałubińskiego na wysokości Nowogrodzkiej (czyli nieco oddalone od ronda, ale biegnące pod estakadami) i przez Jana Pawła II na wysokości Dworca Centralnego oraz jedno mniejsze łączące chodnik przed hotelem Marriott z przystankiem tramwajowym w kierunku Pragi.

Teraz wiadomo, że to ostatnie także wypadło. Żeby dostać się na przystanki tramwajowe trzeba będzie korzystać z przejść przy Emilii Plater.

"Zmieni oblicze tej części miasta"

Inwestycja to nie tylko przejścia przy na rondzie. Metamorfozę przejdzie al. Jana Pawła II. Arteria będzie miała po trzy pasy ruchu w obu kierunkach.

- Zlikwidowane zostaną pasy, które obecnie są praktycznie nieużywane np. drugi pas do jazdy na wprost przez rondo, co dubluje możliwość jazdy estakadami - wyjaśnia Olek. - Odzyskane w ten sposób miejsce przeznaczymy na drogę dla rowerów (po obu stronach ulicy) oraz parkowanie skośne. Planujemy wyznaczenie 60-70 miejsc - dodaje.

Ponadto drogowcy planują w wyremontować nawierzchnię jezdni, chodniki, uporządkować zieleń oraz posadzić drzewa.

W ramach inwestycji zlikwidowane mają być istniejące bariery architektoniczne - uskoki, krawężniki, pojawią się udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Dla pieszych ustawione zostaną ławki, pojawią się stojaki dla rowerów.

- Przebudowa zmieni oblicze tej części miasta. Aleja Jana Pawła II stanie się atrakcyjna nie tylko dla pieszych, ale także dla rowerzystów – zapewnia Olek.

O przejścia naziemne przy Dworcu Centralnym mieszkańcy warszawy walczą od lat:

su/pm

Szalony Wózkowicz o problemie z brakiem przejść naziemnych przy Centralnym Tomasz Zieliński/ tvnwarszawa.pl
wideo 2/3