Trasę tramwaju z Woli do Wilanowa pokazywaliśmy już na tvnwarszawa.pl z kamery w samochodzie. Ale tym sposobem mogliśmy pokonać tylko te fragmenty, na których tory będą szły wzdłuż jedni. Tramwaje Warszawskie mają coś ekstra - animację, na której widać między innymi tunel pod dworcem Zachodnim.
Osiemnastokilometrowa trasa to największa inwestycja Tramwajów Warszawskich. Na tvnwarszawa.pl pokazywaliśmy jej przebieg także na mapach, czy zdjęcia pojedynczych miejsc.
Teraz Tramwaje Warszawskie poszły o krok dalej. W ośmiu animowanych filmach spółka pokazała, gdzie dokładnie mają zostać położone tory, gdzie znajdą się przystanki i jak zawracać będą składy.
Trasa ma się zaczynać u zbiegu Kasprzaka i Ordona. Powstanie nowe torowisko, a na animacji widać, gdzie tramwaje będą wjeżdżać w tunel pod aleją Prymasa Tysiąclecia w kierunku Dworca Zachodniego.
Pod ziemią linia połączy się z odnogą, która ma być zbudowana w rejonie starych zbiorników Gazowni Warszawskiej.
Pod peronami Dworca Zachodniego powstanie z kolei pierwszy w stolicy podziemny przystanek tramwajowy, który umożliwi wygodną przesiadkę do pociągów.
Na Ochocie tramwaje wyłonią się z tunelu już za parkiem Zachodnim, na środku Bitwy Warszawskiej 1920 roku, którą dotrą do Grójeckiej, gdzie nowe tory połączą się z istniejącymi.
Dalej trasa ma prowadzić przy pętli na Banacha, przecinać Żwirki i Wigury i wjeżdżać na Rostafińskich przy Polu Mokotowskim. Na filmie widać, że zrezygnowano z poprowadzenia przejazdu pod ziemią.
Zjazd na Spacerową
Później ma wieść przez Rakowiecką do Puławskiej, a tam kolejna nowość – tory zostaną przeprowadzone ulicą Goworka do Spacerowej. Przy skrzyżowaniu z Belwederską powstanie rozjazd - tramwaje na Wilanów pojadą Sobieskiego, natomiast wzdłuż Gagarina powstanie odnoga, która na razie skończy się torami odstawczymi przy Czerniakowskiej, a w przyszłości może być przedłużona na Siekierki.
Tramwaje na Wilanów dotrą środkiem ulicy Sobieskiego i dalej al. Rzeczypospolitej. Na wysokości Branickiego powstanie kolejny rozjazd. Wzdłuż tej ostatniej ulicy tramwaje dotrą do torów odstawczych z możliwością zawracania przy Przyczółkowej.
Tramwajarze pokazali również, jak ma wyglądać pętla na Muranowie. Po zbudowaniu torów planowane jest stworzenie linii z Wilanowa do centrum miasta, gdzie dziś nie ma żadnej pętli. Nie ma też jednak sensu, by tramwaje dublowały metro aż na Żoliborz. Składy jadące ze Śródmieścia miną Stawki i okrążą wieżowiec North Gate, skręcając w Międzyparkową (te tory istnieją już dziś), i zaraz potem w Bonifraterską, którą dotrą do Muranowskiej (nowy tor), by wrócić na Andersa.
Budowa zakończy się w 2021
Budowa trasy ma trwać w latach 2019-21 (jedynie torowiska na Ordona na Woli i na Branickiego w Wilanowie prawdopodobnie powstaną później).
Większa część trasy (odcinki od Dworca Zachodniego do Grójeckiej oraz od stacji metra Pole Mokotowskie do Wilanowa, Stegien i Sielc) będzie realizowana z wykorzystaniem środków unijnych (perspektywa budżetowa 2014-20).
ran/r