Euro 2012: Warszawa lekko przypudrowana

NCSGłówna arena Euro 2012

Przez ostatnich pięć lat w Warszawie wszystko miało być gotowe "na Euro". Udało się zrealizować tylko niewielką część planów. W sam raz taką, by mniej uważnym kibicom przysłonić największe braki, a może nawet pozytywnie ich zaskoczyć.

Które inwestycje się udały, a które okazały się kompletną porażką? Równo trzy miesiące przed zaplanowanym na 8 czerwca (18.00) meczem otwarcia na Stadionie Narodowym, wiemy już jaką Warszawę zobaczą kibice. Ambitnych planów, takich jak budowa II linii metra czy rewitalizacja Pragi, nie udało się zrealizować. Wraz z upływającym czasem z listy wypadały kolejne inwestycje. Decydenci koncentrowali się zaś na tych rejonach, których kibice po prostu nie będą mogli nie zobaczyć. Kosztowne remonty zastąpiono tańszymi liftingami, głównym ulicom starano się zapewnić chociaż makijaż nowych, równych chodników, przygotowując w ten sposób stolicę na najważniejszą dla niej imprezę. Jaką Warszawę zobaczą 8 czerwca goście?

Mapa sukcesów i porażektvnwarszawa.pl

STADION NARODOWY - sukces

Choć z opóźnieniem i organizacyjnymi niedociągnięciami, Stadion Narodowy udało się oddać kilka miesięcy przed rozpoczęciem mistrzostw. A przecież, gdy pięć lat temu Michel Platini wyciągnął z koperty kartkę z napisem "Polska i Ukraina", trudno było uwierzyć, że zamiast największego bazaru Europy będzie tu jeden z najnowocześniejszych obiektów sportowych na kontynencie. W dodatku tak imponujący, że w czasie meczu otwarcia przyćmił samego Cristiano Ronaldo. Był inwestycją kosztowną, ale jest zgodnie oceniany jako jeden z najpiękniejszych w Europie i trzeba go uznać za duży sukces.

KOLEJ NA EURO Dworzec Centralny - sukces

Przed mistrzostwami sprężyli się nawet kolejarze. Dworzec Centralny odczyścili tak dokładnie, że nawet zwolennicy jego zburzenia nieco przycichli. Nie trzeba było generalnego remontu - sam "lifting" wystarczył, by wydobyć jego specyficzne piękno. Efekt psują może wiecznie zepsute "nieruchome schody", ale i tak wypada ocenić przedsięwzięcie za udane. Niestety, w czerwcu dworzec może zniknąć za wielkoformatowymi reklamami, a to oznacza, że znów trudno będzie docenić jego architekturę.

PKP Stadion - sukces

Dla kibiców najważniejszy będzie jednak inny dworzec - PKP Stadion. I tu znów trzeba kolejarzom wystawić wysoką ocenę, bo choć stacja nie wygląda tak, jak na wizualizacjach prezentowanych przed remontem, to i tak znacząco odróżnia się od tego, z czym PKP kojarzy się na co dzień. Docenić trzeba to, że modernizując perony kolejarze zadbali o remont kolejnego po Powiślu i Ochocie przystanku na linii średnicowej, zaprojektowanego przez Arseniusza Romanowicza.

Tunel na lotnisko - niewiadoma

Najważniejszy egzamin kolejarze wciąż mają jednak przed sobą - jeśli nie zdążą z otwarciem tunelu kolejowego na lotnisko, nic nie uratuje ich bilansu. Ta wykańczana na ostatnią chwilę inwestycja, może się wciąż okazać jedną z większych stołecznych wpadek.

LOTNISKA

Chopina - sukces/niewiadoma

Jest przygotowane na przyjęcie dużej liczby kibiców. W zeszłym roku oddano dwa nowe pirsy: centralny i południowy, które są wyposażone łącznie w 23 rękawy. Gdyby okazało się, że mimo to Terminal 2 nie radzi sobie z dużą ilością kibiców, władze Portów Lotniczych są przygotowane na tymczasowe otwarcie terminalu Etiuda.

Niepewne jest jak na razie jedynie wspominane połączenie kolejowe z centrum miasta. Jeżeli kolejarze na czas nie oddadzą tunelu i połączenia ze stacją w podziemiach Terminalu 2, kibice będą skazani na znacznie mniej wygodne autobusy.

Po Euro rozpocznie się rozbiórka starego terminala (w jego miejsce powstanie nowy). Docelowo w 2020 roku na Okęciu ma być odprawianych 20 mln pasażerów rocznie (obecnie jest ok. 9 mln).

Modlin - umiarkowany sukces

Lotnisko Modlin ma zostać otwarte wiosną, w co mało kto wierzył. Jednak regularne linie zaczną stąd latać dopiero w drugiej połowie lipca. W czasie Euro 2012 Modlin przyjmie jedynie małe samoloty i czartery. Jest jeszcze jeden problem – wygodne połączenie kolejowe pomiędzy Warszawą i lotniskiem będzie gotowe najwcześniej w 2014 roku. Do tego czasu pasażerowie będą musieli do najbliższej linii kolejowej dojeżdżać autobusem.

KAWAŁEK NORMALNEGO MIASTA

Błonia i otoczenie stadionu - porażka

Co zobaczą kibice, którzy po meczu będą chcieli zwiedzić najbliższą okolicę stadionu? Ze wstępnych koncepcji zostało niewiele. Już przy planowaniu oceniono, że nie ma szans, by do 2012 wokół Narodowego wyrosły hale widowiskowe, a dalej - biurowce i nowoczesna pętla tramwajowa, a wyłoniona w dużym konkursie architektonicznym koncepcja kurzy się w szufladzie.

Ostatecznie zrezygnowano nawet z wysiewania trawy w najbliższym otoczeniu stadionu, które w dodatku ogrodzono 2,5 metrowym płotem. Dla kibiców z zagranicy to pewnie niewielki problem - dla wielu warszawiaków to jednak dowód, że stadion nie jest budowany z myślą o nich. Ten wyczuwalny żal psuje niestety cały efekt.

Francuska - sukces

Z Narodowego najbliżej turystom będzie na odremontowaną Francuską. Zobaczą zwyczajną, wielkomiejską ulicę. Nie autostradę przecinającą Śródmieście czy wypieszczony deptak, tylko właśnie fragment normalnego miasta. Innymi słowy - i to wcale nie jest zarzut - mogą nawet nie zauważyć tego, z czego tak dumna jest dzielnica. Można się domyślać, że w czerwcu Francuska będzie tętnić życiem i to tu będą świętowane piłkarskie sukcesy. Mieszkańcy Saskiej Kępy są pełni uzasadnionych obaw. My mamy nadzieję, że piłkarskie święto w tak przyjemnym otoczeniu będzie jednym z najlepszych wspomnień wywiezionych ze stolicy przez kibiców.

Skaryszak - porażka

Na Francuskiej wszyscy się jednak nie zmieszczą. Szukając atrakcji w najbliższej okolicy stadionu mogą trafić np. do Skaryszaka lub na pobliską plażę. Parku nie próbowano nawet szykować "pod Euro". Od początku było wiadomo, że jego potencjał zostanie niewykorzystany. Z plażą miało być jednak inaczej.

Praska plaża - niewiadoma

Udało się ją wysprzątać, wyciąć "romantyczne" chaszcze, uzupełnić piach i... na razie tyle. Wiadomo już, że nie uda się wyszykować na Euro 2012 nowoczesnej Supertoalety - z restauracją, tarasem i wypożyczalnią sprzętu. Na knajpki i pawilony nie ma co liczyć. Ratusz stara się plażę wydzierżawić, by operator zorganizował na niej gastronomię i atrakcje sportowe. Nie ma żadnych gwarancji, że pomysł wypali. Półdzika plaża może stać się jeszcze sporą atrakcją, ale niewykluczone, że Euro 2012 będzie odcięte od Wisły, bo na drugim brzegu wcale nie jest lepiej.

Most Poniatowskiego i Jerozolimskie - umiarkowany sukces

Można się spodziewać, że kibice będą się przemieszczać między Narodowym, zorganizowaną na placu Defilad strefą kibica i Starym Miastem, do którego będą pewnie ściągać intuicyjnie, niezależnie od organizowanych przez miasto atrakcji. Z Pragi ruszą więc w kierunku centrum mostem Poniatowskiego.

Wbrew zapowiedziom, nie udało się wyremontować jego zardzewiałych balustrad. Zostaną tylko odczyszczone wodą pod ciśnieniem. Kibicom nie zrobi to pewnie różnicy, ale tą samą metodą nie uda się już uratować walącej się wieżycy mostu.

Warto docenić to, że udało się przynajmniej wymienić chodniki wzdłuż Al. Jerozolimskich. Nikt raczej tego nie zauważy, więc... można to uznać za sukces. Bo jeszcze niedawno warszawiacy brodzili tam w kałużach potykając się o nierówne krawężniki.

Bulwar - porażka CNK i Fontanny - sukces

Gdy kibice będą przemieszczać się mostem Poniatowskiego na lewym brzegu rzeki resztki bulwaru będą tonęły w ciemnościach. To, że jego kosztowny remont nie zaczął się przed Euro można zrozumieć, ale to że nad brzegiem rzeki nie ma nawet latarni ani toalet będzie w czasie mistrzostw wyjątkowo dokuczliwe, gdy tłumy właśnie tam postanowią świętować wyniki. Słabego wrażenia nie zatrą udane Fontanny czy Centrum Nauki Kopernik, za to w pobliskim parku na pewno zagości wielu odkrywców. Wobec niezbyt bogatej oferty tanich hoteli, tamtejsze leżaki mogą być wśród kibiców w cenie.

Trakt Królewski - sukces

Nie był szykowany na Euro, a jego remont został rozłożony na wiele lat. Prezentuje się jednak tak, że nie trzeba się go wstydzić. Wielu kibiców w drodze do strefy kibica, skręci pewnie w reprezentacyjny Nowy Świat. Być może, w poszukiwaniu dobrej zabawy turyści zapuszczą się w boczne uliczki "odkrywając" modne Pawilony i Powiększenie. Niezależnie od tego, czy władze miasta zorganizują w tej okolicy dodatkowe atrakcje, turyści powinni się tu dobrze bawić.

Strefa kibica - porażka

Mniej zachwyceni mogą być ci, którzy nigdzie nie skręcą i dotrą w okolice samej strefy kibica. Zlokalizowano ją w mało fortunnym miejscu - budowa metra i blaszak kryjący jej zaplecze, to ozdobniki, których przed kibicami ukryć się nie da. Marszałkowska będzie akurat w remoncie. Zawsze można się pocieszać, że będą wśród nich tacy, którzy docenią, że miasto wciąż inwestuje i się rozbudowuje.

Praga: porażka, czy... as w rękawie?

Najgorzej trafią ci, którzy miną stację Stadion i ruszą w kierunku Targowej. Praga, która dzięki Euro miała odżyć, nie doczekała się nawet planu rewitalizacji. Nie udało się na czas zbudować choćby muzeum, które, gdy ambitniejsze plany upadły, miało być listkiem figowym. Praga została oddana walkowerem i jest chyba największym przegranym Euro 2012.

Z drugiej strony są przecież ciągle pączkujące knajpy przy Ząbkowskiej, Inżynierskiej czy 11 listopada. Z pewnością nadrabiają sporo swoim klimatem i wcale nie jest powiedziane, że to właśnie one nie zapadną kibicom w pamięć, jako główna atrakcja Warszawy.

KOMUNIKACJA MIEJSKA - sukces

Wielu warszawiaków może to nieco zaskoczyć, ale w tym przypadku nie mamy wielkich wątpliwości. Stołeczny tabor przeszedł w ostatnich latach pokoleniową zmianę, która kosztowało więcej, niż budowa stadionu. Miarą sukcesu może być to, że gościom nie zapadną w pamięć sypiące się ikarusy. Nie ma co bagatelizować największych kontraktów na dostawę tramwajów i autobusów, bo dla warszawiaków nowy tabor może być po prostu największą korzyścią z mistrzostw Europy. Tania i zazwyczaj nieźle zorganizowana komunikacja na tle innych europejskich stolic powinna wypaść po prostu dobrze.

A wy jak myślicie?

Podsumowując to, co udało się zrobić, nie sposób oprzeć się wrażeniu, że nie mając szans na wyremontowanie wszystkiego, ktoś chciał trochę zasłonić przed kibicami prawdziwe miasto. Ci, którzy się na to nabiorą, wyjadą z przekonaniem, że Warszawa to zwyczajne, europejskie miasto, co można uznać za sukces. Może nawet zachwycą się stadionem albo zakochają w czerwcowej Saskiej Kępie. Ci, którzy pójdą krok dalej, odkryją pewnie trochę wstydliwych sekretów Warszawy, ale może znajdą przy tym coś fajnego, czego my sami w ogóle nie uznalibyśmy za atrakcję dla kibiców piłki nożnej?

UDANE INWESTYCJE:

STADION NARODOWY cena: 1 752 000 000 złotych

Stadion NarodowyBartłomiej Zborowski, PAP

Wciąż budzi spory i kontrowersje, ale jedno wydaje się bezdyskusyjne - jest wspaniałą piłkarską areną. Gdy NCS wyeliminuje problemy organizacyjne, a jego otoczenie uda się zmienić w zielony park dostępny dla warszawiaków, z pewnością zdobędzie więcej sympatyków. O to, jak będzie się kojarzył kibicom, zadbać musi zaś reprezentacja Polski.

ULICE FRANCUSKA I PARYSKA cena: 25 800 000 złotych

Nowy dom kultury przy ParyskiejMaciej Wężyk, tvnwarszawa.pl

Główna oś Saskiej Kępy zyskała nową nawierzchnię i nowe chodniki. Uporządkowano miejsca parkingowe i organizację ruchu. To wystarczyło, by klimatyczna od zawsze ulica zmieniła się w bardzo przyjazne miejsce. Symbolicznym domknięciem zmian jest nowiutki dom kultury na końcu Paryskiej, zaprojektowany przez opolskie Biuro 87a.

Niestety, na Francuskiej zabrakło ścieżki rowerowej.

STACJA PKP STADION cena: 60 000 000

PKP Stadion po remoncieAndrzej Hrechorowicz, PAP

Po obskurnym peronie między metalowymi "szczękami" pozostało już tylko mgliste wspomnienie. Perony stacji Stadion to dziś jeden z najnowocześniejszych elementów kolejowej infrastruktury w Warszawie. Biało-czerwone panele przypominają elewację Stadionu Narodowego.

Przy okazji przebudowy peronów, kosztem 5 milionów złotych wyremontowano też budynek kasowy z charakterystyczną łupiną nad wejściem do przejścia pod peronami.

NOWY TABOR cena: 218 000 000 + 1 500 000 000 + 299 000 000 złotych

Hybrydowy solarismateriały producenta

Krytykując cenę Stadionu Narodowego warto wiedzieć, że w tym samym czasie, gdy był budowany, warszawski ratusz wydał na nowy tabor ponad 2 miliardy złotych. 13 pociągów Elf dla SKM, 186 tramwajów pesa swing, z których setny dotarł właśnie do Warszawy i 168 autobusów, które powoli wypierają z ulic tyleż lubiane, co przestarzałe ikarusy - to lista zakupów z ostatnich lat.

LIFTING CENTRALNEGO cena: 51 000 000 złotych

Dworzec Centralny (ten za reklamą)Lech Marcinczak, tvnwarszawa.pl

W to nie wierzył chyba nikt. Początkowo wydawało się, że dworca Centralnego po prostu nie da się już posprzątać. Pierwsza firma po kilku próbach zrezygnowała z mycia sufitu. Kolejarze się jednak zawzięli i dworzec odświeżyli. Efekt przeszedł najśmielsze oczekiwania - okazało się, że pod warstwami wiekowego brudu kryje się dobra architektura i funkcjonalna stacja kolejowa.

Karol Kobos

Źródło zdjęcia głównego: NCS

Pozostałe wiadomości

Strażacy otrzymali zgłoszenie dotyczące zatrucia tlenkiem węgla w jednym z domów w Piastowie (powiat pruszkowski). Jednak pomiary nie wykazały tej substancji. W środku odnaleziono ciała dwóch mężczyzn. Okoliczności ich śmierci wyjaśnia policja.

Dwa ciała znalezione w domu pod Warszawą

Dwa ciała znalezione w domu pod Warszawą

Autor:
dg/b
Źródło:
tvnwarszawa.pl

W ubiegłym tygodniu w szpitalu położniczym przy Inflanckiej doszło do dwóch pożarów. Ogień pojawił się w tym samym piętrze. Pacjentki z dziećmi zostały ewakuowane. Czy mogą czuć się bezpiecznie?

Dwa pożary w trzy dni. W szpitalu położniczym wymienią wentylatory

Dwa pożary w trzy dni. W szpitalu położniczym wymienią wentylatory

Autor:
b
Źródło:
tvnwarszawa.pl

W miejscowości Kisielewo koło Sierpca na północy Mazowsza doszło do tragicznego w skutkach wypadku. Jedna osoba zginęła, sześć - w tym dwoje dzieci - zostało rannych.

Tragiczny wypadek koło Sierpca. Zginęła matka, małe dzieci ranne

Tragiczny wypadek koło Sierpca. Zginęła matka, małe dzieci ranne

Aktualizacja:
Autor:
dg/b
Źródło:
tvnwarszawa.pl

Dwa auta zderzyły się w poniedziałek rano na Trasie Siekierkowskiej. Jak ustalił reporter tvnwarszawa.pl, jedno z nich poruszało się pod prąd. Były utrudnienia w ruchu.

Zderzenie na Trasie Siekierkowskiej. "Jeden z kierowców jechał pod prąd"

Zderzenie na Trasie Siekierkowskiej. "Jeden z kierowców jechał pod prąd"

Autor:
dg/b
Źródło:
tvnwarszawa.pl

Pod Tarczynem policjanci zatrzymali 24-letniego kierowcę forda. Mężczyzna przekroczył dozwoloną prędkość o 65 kilometrów na godzinę. Stracił prawo jazdy na trzy miesiące.

Jechał 115 km/h w terenie zabudowanym. Stracił  prawo jazdy

Jechał 115 km/h w terenie zabudowanym. Stracił prawo jazdy

Autor:
mg
Źródło:
tvnwarszawa.pl

PKP Intercity poinformowało o uruchomieniu sprzedaży biletów na pociąg z Warszawy do Monachium przez Wiedeń i Salzburg. Choć połączenie zainaugurowano w sobotę, to wcześniej nie było możliwości zakupu biletu na to połączenie na stronie polskiej spółki. PKP Intercity winą obarczało austriackiego operatora.

Pierwsze takie połączenie od 30 lat i zamieszanie na kolei. "Zakup biletów jest już możliwy"

Pierwsze takie połączenie od 30 lat i zamieszanie na kolei. "Zakup biletów jest już możliwy"

Autor:
mb/dap
Źródło:
TVN24 Biznes

Złodziej wtargnął do jednego z domów w Wołominie, groził właścicielom, ukradł pieniądze i złoto. Do rozboju doszło niemal ćwierć wieku temu, sprawcę zatrzymano po 23 latach, teraz zapadł prawomocny wyrok.

Ukradł gotówkę i złoto, zatrzymano go po 23 latach. Usłyszał prawomocny wyrok

Ukradł gotówkę i złoto, zatrzymano go po 23 latach. Usłyszał prawomocny wyrok

Autor:
kz
Źródło:
tvnwarszawa.pl

Kierowca samochodu osobowego potrącił pieszego na drodze krajowej numer 50 w okolicach Żyrardowa, kiedy ten przechodził przez jezdnię. Życia poszkodowanego nie udało się uratować. Droga ta nie posiada chodnika ani pobocza, a zaraz przy jezdni ciągną się barierki.

Śmiertelne potrącenie pieszego pod Żyrardowem

Śmiertelne potrącenie pieszego pod Żyrardowem

Autor:
mg
Źródło:
tvnwarszawa.pl

Uwagę policjantów Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Białobrzegach zwrócił dziwnie zaparkowany samochód. Okazało się, że kierowca auta potrzebował pomocy. Miał udar. Policjanci wezwali karetkę.

Policjanci zauważyli auto zaparkowane w "nietypowy sposób". Kierowca potrzebował pomocy

Policjanci zauważyli auto zaparkowane w "nietypowy sposób". Kierowca potrzebował pomocy

Autor:
mg
Źródło:
tvnwarszawa.pl

Bóbr zamieszkał w norze przy ulicy Radzymińskiej. Jeden z korytarzy, które zbudował, mógł się zapaść. Wejście do nory znajdowało się tuż przy ulicy, stwarzając zagrożenie dla pieszych i rowerzystów. Jak podał Zarząd Dróg Miejskich, zapadlisko miało pół metra głębokości. Istniało ryzyko, że osunie się jezdnia.

Głęboka na pół metra nora bobra tuż przy Radzymińskiej. Istniało ryzyko zapadnięcia się jezdni

Głęboka na pół metra nora bobra tuż przy Radzymińskiej. Istniało ryzyko zapadnięcia się jezdni

Autor:
mg
Źródło:
tvnwarszawa.pl

Nowe ustalenia w sprawie odkrycia w siedzibie Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie komputerów wykorzystywanych przy transakcjach kryptowalutami. Jak ustaliliśmy, policjanci na zlecenie prokuratury dokonali przeszukań w mieszkaniach dwóch byłych pracowników firmy odpowiadającej za serwis techniczny budynku sądu. W wyniku działań mundurowych zabezpieczono "urządzenia elektroniczne". 

Kopalnia kryptowalut odkryta w budynku Naczelnego Sądu Administracyjnego. Policjanci w mieszkaniach pracowników

Kopalnia kryptowalut odkryta w budynku Naczelnego Sądu Administracyjnego. Policjanci w mieszkaniach pracowników

Autor:
Artur
Węgrzynowicz

Nieoczekiwanym obrotem sprawy zakończyła się interwencja policjantów na obrzeżach Mławy. Wolontariusze poinformowali o mężczyźnie koczującym na polu w szałasie wykonanym z palet i banerów reklamowych. Kiedy funkcjonariusze zjawili się na miejscu, odkryli, że 56-latek jest poszukiwany.

Mieszkał w szałasie z palet i banerów. Okazało się, że był poszukiwany

Mieszkał w szałasie z palet i banerów. Okazało się, że był poszukiwany

Autor:
mg/tok
Źródło:
PAP

Do groźnie wyglądającej kraksy doszło w piątek na ulicy Targowej. Pod wiaduktem nie zmieścił się samochód dostawczy. Część bagażowa auta auta została zniszczone, kierowcy nic się nie stało.

Nie zmieścił się pod wiaduktem. Skrzynia auta zdemolowana

Autor:
kz/b
Źródło:
tvnwarszawa.pl

Na nagraniu z monitoringu widać, jak mężczyzna próbuje wepchnąć pod nadjeżdżający pociąg metra dwie osoby. Do zdarzenia doszło na stacji Dworzec Gdański. Policja apeluje do osób, które rozpoznają mężczyznę z nagrania, o zgłaszanie się na komendę.

Próbował wepchnąć dwie osoby pod pociąg metra. Policja szuka mężczyzny z nagrania

Próbował wepchnąć dwie osoby pod pociąg metra. Policja szuka mężczyzny z nagrania

Autor:
dg/b
Źródło:
tvnwarszawa.pl