Tunel bosforski już otwarty. Turcja otworzyła we wtorek po południu pierwszy na świecie podmorski tunel łączący dwa kontynenty i tym samym spełniła marzenia i plany sułtana sprzed 150 lat. Projekt kosztował ponad 3 mld euro.
13,6-kilometrowy tunel łączy europejską i azjatycką część Turcji. Podmorski odcinek o długości 1,4 km poprowadzono na głębokości 56 metrów, co jest światowym rekordem.
Otwarcie tunelu we wtorek zbiega się z 90. rocznicą utworzenia republiki Turcji. Jak podkreślały władze, jest to podwójna okazja do świętowania.
- Dzisiaj urzeczywistniliśmy marzenia sprzed 150 lat, jednocząc dwa kontynenty i ludzi tych dwóch kontynentów - powiedział premier Tayipp Erdogan na otwarciu tunelu.
Otwarcie w atmosferze niezgody
Budowa tunelu podgrzewała do boju przeciwników Erdogana. Zarzucali mu stworzenie "projektu na wzór faraonów", który miał być dowodem na wzrost autorytarnych ambicji premiera i ostrzegali o możliwości wystąpienia katastrof środowiskowych w jednym z najbardziej narażonych na trzęsienia ziemi obszarze.
"System nie działa, prosimy o inny. Twój czas dobiegł końca, Tayyip" - baner o tej treści zawisł na wieży Leandra, latarni morskiej na niewielkiej wysepce w cieśninie Bosfor, tuż przy wejściu do tunelu.
Tunel
Tunelem biegną dwie linie kolejowe - po jednej w każdą stronę. Rząd przewiduje, że pociągi będą przewozić między obiema częściami Stambułu ok. 1,5 miliona osób dziennie.
Podróż z jednego kontynentu na drugi ma zająć cztery minuty.
Na początku sierpnia tunelem przejechał pierwszy pociąg. Jednym z pasażerów był sam premier Erdogan. Przypomniał wówczas, że projekt budowy tunelu pod cieśniną Bosfor, łączącego morze Marmara z Morzem Czarnym, zaczęto rozważać już 150 lat temu. Jednak pierwsze projekty zostały przedstawione sułtanowi Imperium Osmańskiego Abdulhamidowi II dopiero w 1891 roku. Ich autorami byli architekci z Francji, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Zakładały m.in. budowę "podwodnego mostu", czyli tunelu opartego na filarach.
Gigantyczna inwestycja
Budowa tunelu stanowi część większego, wartego 5 miliardów dolarów projektu "Marmaray", przewidującego modernizację stambulskich kolei. Jest to pierwszy wielki projekt infrastrukturalny finalizowany w stolicy.
Erdogan zaproponował dla tego miasta jeszcze kilka innych ambitnych projektów, takich jak kanał równoległy do Bosforu, co ma usprawnić żeglugę, jeden z największych portów lotniczych na świecie, trzeci most nad Bosforem, a także wielki meczet, mający górować nad miastem.
Autor: pk//gak / Źródło: Reuters, Enex