Indonezja stała się właścicielem jednego z najbardziej futurystycznie wyglądających okrętów wojennych świata. KRI Klewang, zbudowany z kompozytów trimaran, został zwodowany ostatniego dnia sierpnia.
Okręt jest jednym z czterech typu X3K, które rząd Indonezji zamówił w 2010 roku. Produkuje je indonezyjska firma Lundin Industry Invest (nazwa rynkowa North Sea Boats), która kooperuje ze szwedzkimi podmiotami, od których pozyskała między innymi zaawansowane technologie budowy kadłubów z kompozytów węglowych.
Nowy nabytek floty
KRI Klewang jest jednostką prototypową. Podczas budowy napotkano szereg problemów, głównie przy konstruowaniu kadłuba z kompozytów. W budownictwie okrętowym nadal jest to technologia pionierska, zwłaszcza jeśli chodzi o tak duże okręty. Indonezyjczycy chwalą się, że liczący 63 metry długości KRI Klewang jest największą jednostką na świecie w całości zbudowaną z kompozytów.
Pierwotnie wodowanie miało mieć miejsce wiosną, ale ostatecznie przesunięto je na ostatni dzień sierpnia. Do uroczystej ceremonii z udziałem przedstawicieli floty i rządu doszło w zakładzie Banuwangi na wschodnim krańcu Jawy.
Co ciekawe, zakład produkcyjny North Sea Boats nie jest stricte stocznią i nie ma pochylni czy swojego nabrzeża, bowiem dotychczas budowano tam głównie mniejsze łodzie, które można transportować drogami. 63 metrowy KRI Klewang został przeciągnięty na plaże "jadąc" na dużych "poduszkach" i dopiero stamtąd przy pomocy holownika trafił na wodę.
Futurystycznie wyglądający trimaran, czyli okręt o trzech kadłubach kosztował około 12,5 miliona dolarów. Formalnie indonezyjska flota określa go jako Niewidzialny Szybki Rakietowy Okręt Patrolowy.
Nazwa wzięła się od tego, że jest zbudowany zgodnie z zasadami minimalizowania powierzchni odbicia radarowego, czyli technologią stealth. Okręt jest też dość szybki, ma bowiem osiągać 35 węzłów, czyli około 65 km/h. Głównym uzbrojeniem są rakiety przeciwokrętowe chińskiej konstrukcji, C-802, o zasięgu 120 kilometrów. Dodatkowo trimarany mają działo kalibru 76 milimetrów i kilka szybkich łodzi patrolowych, które mają służyć zaokrętowanym na pokładzie komandosom.
Trimarany X3K należą bezsprzecznie do najbardziej futurystycznych okrętów świata. Niewiele flot zdecydowało się zainwestować w trimarany, które mają wiele zalet (łatwiej osiągają duże prędkości, są bardziej stabilny i ma dużo wewnętrznej przestrzeni), ale są też postrzegane jako delikatne. Innym przykładem podobnego, aczkolwiek znacznie większego okrętu jest amerykański LCS Independence.
Autor: mk//bgr / Źródło: altair.com.pl, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: North Sea Boats