"Kosmiczny" trimaran zwodowany

KRI Klewang po zwodowaniuNorth Sea Boats

Indonezja stała się właścicielem jednego z najbardziej futurystycznie wyglądających okrętów wojennych świata. KRI Klewang, zbudowany z kompozytów trimaran, został zwodowany ostatniego dnia sierpnia.

Okręt jest jednym z czterech typu X3K, które rząd Indonezji zamówił w 2010 roku. Produkuje je indonezyjska firma Lundin Industry Invest (nazwa rynkowa North Sea Boats), która kooperuje ze szwedzkimi podmiotami, od których pozyskała między innymi zaawansowane technologie budowy kadłubów z kompozytów węglowych.

Nowy nabytek floty

Okręt liczy 63 metry długości i maksymalnei wypiera około 150 tonNorth Sea Boats

KRI Klewang jest jednostką prototypową. Podczas budowy napotkano szereg problemów, głównie przy konstruowaniu kadłuba z kompozytów. W budownictwie okrętowym nadal jest to technologia pionierska, zwłaszcza jeśli chodzi o tak duże okręty. Indonezyjczycy chwalą się, że liczący 63 metry długości KRI Klewang jest największą jednostką na świecie w całości zbudowaną z kompozytów.

Pierwotnie wodowanie miało mieć miejsce wiosną, ale ostatecznie przesunięto je na ostatni dzień sierpnia. Do uroczystej ceremonii z udziałem przedstawicieli floty i rządu doszło w zakładzie Banuwangi na wschodnim krańcu Jawy.

Co ciekawe, zakład produkcyjny North Sea Boats nie jest stricte stocznią i nie ma pochylni czy swojego nabrzeża, bowiem dotychczas budowano tam głównie mniejsze łodzie, które można transportować drogami. 63 metrowy KRI Klewang został przeciągnięty na plaże "jadąc" na dużych "poduszkach" i dopiero stamtąd przy pomocy holownika trafił na wodę.

Futurystycznie wyglądający trimaran, czyli okręt o trzech kadłubach kosztował około 12,5 miliona dolarów. Formalnie indonezyjska flota określa go jako Niewidzialny Szybki Rakietowy Okręt Patrolowy.

Okręt ma zdecydowanie niecodzienny wyglądNorth Sea Boats

Nazwa wzięła się od tego, że jest zbudowany zgodnie z zasadami minimalizowania powierzchni odbicia radarowego, czyli technologią stealth. Okręt jest też dość szybki, ma bowiem osiągać 35 węzłów, czyli około 65 km/h. Głównym uzbrojeniem są rakiety przeciwokrętowe chińskiej konstrukcji, C-802, o zasięgu 120 kilometrów. Dodatkowo trimarany mają działo kalibru 76 milimetrów i kilka szybkich łodzi patrolowych, które mają służyć zaokrętowanym na pokładzie komandosom.

Trimarany X3K należą bezsprzecznie do najbardziej futurystycznych okrętów świata. Niewiele flot zdecydowało się zainwestować w trimarany, które mają wiele zalet (łatwiej osiągają duże prędkości, są bardziej stabilny i ma dużo wewnętrznej przestrzeni), ale są też postrzegane jako delikatne. Innym przykładem podobnego, aczkolwiek znacznie większego okrętu jest amerykański LCS Independence.

Autor: mk//bgr / Źródło: altair.com.pl, tvn24.pl

Źródło zdjęcia głównego: North Sea Boats