Zakończono akcję ratunkową po zderzeniu dwóch superszybkich pociągów we wschodnich Chinach - po raz kolejny wzrósł bilans ofiar. Jak podały państwowe media, w wypadku zginęło 35 osób, a 191 jest rannych. Wśród ofiar śmiertelnych jest jedna cudzoziemka.
Do wypadku doszło w sobotę ok. 14:30 naszego czasu na moście w okolicy miasta Wenzhou (Wenczou) - leżącej ok. 1400 km na południe od Pekinu stolicy prowincji Zhejiang (Czeciang). Według informacji podanych przez państwową agencję Xinhua, jeden z pociągów stanął na moście po uderzeniu pioruna i utracie zasilania, na stojący skład najechał drugi pociąg.
"Wielki huk"
Jeden ze świadków wypadku, relacjonował, że siła uderzenia była tak duża, że czoło pociągu wyleciało w powietrze. Po uderzeniu cztery wagony jadącego pociągu spadły z wysokości 20-30 metrów. Jeden z nich zatrzymał się w pozycji pionowej zwisając z mostu.
- Nagle usłyszeliśmy wielki huk. Było ciemno, nic nie widzieliśmy. Nagle usłyszeliśmy jeszcze kilka głośnych uderzeń - relacjonował 32-letni Yin Caohui, który przeżył wypadek. Jak opowiadali inni uczestnicy wypadku, pasażerowie początkowo nie zdawali sobie sprawy z tego, jak poważny był wypadek. Dopiero gdy zobaczyli wagony leżące u podnóża mostu, dotarło do nich, co się stało.
Oprócz wagonów jadącego pociągu, wykoleiły się też dwa dołączone do stojącego składu. Każdy wagon mógł pomieścić 100 pasażerów.
Długa akcja, wiele ofiar
Akcja ratunkowa zakończyła się dopiero około godz. 22 czasu polskiego. Ze zniszczonych wagonów ratownicy wyciągnęli 35 ciał. Wśród ofiar jest jedna młoda cudzoziemka. Nie podano jej narodowości. Do szpitali trafiło 191 rannych osób.
To pierwszy w Chinach wypadek sieci superszybkich kolei od początku ich funkcjonowania w 2007 roku. Jest to zarazem najgorszy wypadek kolejowy od kwietnia 2008 roku. Wtedy pociąg jadący ze stolicy na wybrzeże wykoleił się i uderzył w inny skład. Zginęło 72 ludzi, 416 zostało rannych.
Najdłuższa sieć superszybkich kolei
Sieć superszybkich kolei w Chinach rozwija się w błyskawicznym tempie i jest najdłuższa na świecie. Obecnie ma już 8358 kilometrów. Władze planują rozbudowanie jej w 2012 roku do 13 tys. km, a do 2020 roku - do 16 tys. km.
Od grudnia 2009 roku najszybszy chiński pociąg kursuje z prędkością 350 km na godzinę na trasie Kanton-Wuhan. Większość pociągów w Chinach pochodzi z rodzimych fabryk i została wyprodukowana z wykorzystaniem technologii takich gigantów kolejowych jak niemiecki Siemens i japoński Kawasaki.
Źródło: PAP, Reuters