Czaszka i gwiazda Dawida. H&M wycofał kontrowersyjną koszulkę

Koszulka, która wywołała kontrowersjeTwitter

H&M - szwedzka firma odzieżowa wycofała ze swoich sklepów koszulkę przedstawiającą gwiazdę Dawida z umieszczoną w środku ludzką czaszką. To reakcja na oburzenie klientów, którzy uznali, że nadruk jest antysemicki.

Sieciówka przeprosiła wszystkich, którzy poczuli się urażeni kontrowersyjnym nadrukiem. - Rozumiemy krytykę i w odpowiedzi na nią zdecydowaliśmy się natychmiast wycofać koszulki ze sprzedaży ze wszystkich naszych sklepów - oświadczył rzecznik firmy.

"Niestosowne i obraźliwe"

Burza wokół męskiej koszulki rozpętała się w miniony weekend. O ubraniu napisał w niedzielę amerykański bloger Elder of Ziyon, który otrzymał jej zdjęcie od swojej czytelniczki. Kobieta natrafiła na koszulkę za niecałe 8 funtów w sklepie w Birmingham w Wielkiej Brytanii. Mimo że klientka zwróciła managerowi sklepu uwagę na obraźliwy nadruk, ten nie zareagował. - Trzeba uczciwie przyznać, że obrazek jest bardzo obraźliwy i obłudne wydaje się myślenie, że jedna z głównych zachodnich marek pozostanie ślepa na ten fakt - napisał bloger.

Na koszulkę, tym razem w sklepie w Londynie, natrafił także inny bloger - Eylon Aslan-Levy z "Times of Israel". "Niezależnie od tego, co myślał projektant, każdy zwyczajny, rozsądny człowiek widzi, że na koszulce jest czaszka i gwiazda Dawida - i dlatego ten produkt musi być natychmiast wycofany ze sklepów" - argumentował. "Wątpię, by projektant miał antysemickie intencje, ale nie ma złudzeń, że zestawienie bez względu na to, jak przypadkowe - tych dwóch symboli - jest całkowicie niestosowne i obraźliwe. Im bardziej mu się przyglądam, tym bardziej zastanawiam się, jak to się stało, że H&M zlecił, a następnie zatwierdził ten projekt" - napisał.

Jak podają zagraniczne media, bokserki nie można było kupić online. Nie wiadomo też, w ilu stacjonarnych sklepach na świecie była dostępna i jak dużo sztuk wycofano ze sprzedaży.

"Najbardziej etyczna firma"

Burza wokół koszulki wybuchła zaledwie trzy dni po tym, jak szwedzka sieć H&M (Hennes & Mauritz) otrzymała tytuł najbardziej etycznej firmy na świecie, przyznawany przez amerykański Instytut Ethisphere - niezależną firmę konsultingową, która promuje najlepsze praktyki w zakresie etyki korporacyjnej.

H&M ma swoje sklepy na terenie 53 krajów i zatrudnia ok. 116 tys. pracowników. Pierwszy sklep otwarto w Szwecji w 1947 roku.

Autor: db/jk / Źródło: timesofisrael.com, jewishnews.co.uk

Źródło zdjęcia głównego: Twitter