Na liście chronionych produktów będzie 100 europejskich oznaczeń geograficznych w Chinach oraz 100 chińskich w UE. To między innymi polska wódka, Cava, Tokaj czy Porto. Unia Europejska i Chiny podpisały porozumienie o ochronie oznaczeń geograficznych.
Oznaczenie geograficzne to po prostu lokalny produkt, który zdaniem UE wymaga ochrony ze względu na swoją unikalność i jakość. W ramach porozumienia produkty te będą chronione przed podrabianiem i przywłaszczaniem praw. Umowa ma wejść w życie za rok.
Chronionych będzie 100 europejskich oznaczeń geograficznych w Chinach oraz 100 chińskich w UE. Na liście są m.in: polska wódka (jako jedyny produkt z Polski), Cava, Champagne, Feta, Irish whiskey, Münchener Bier, Ouzo, Porto, Prosciutto di Parma i Queso Manchego, Českobudějovické pivo i Tokaj.
Poza polską wódką chronione będą też wódki z Litwy (Originali lietuviška degtinė ), Szwecji (Svensk Vodka) i Finlandii (Suomalainen Vodka/Finsk Vodka).
Wśród chińskich produktów w wykazie znajdują się na przykład: Pixian Dou Ban (pasta fasolowa Pixian), Anji Bai Cha (biała herbata Anji), Panjin Da Mi (ryż Panjin) oraz Anqiu Da Jiang (imbir Anqiu).
Droższe oznaczenia geograficzne
Umowa ma zwiększyć popyt na wysokiej jakości produkty.
- Produkty opatrzone europejskimi oznaczeniami geograficznymi są znane na całym świecie ze swojej jakości. Konsumenci są gotowi zapłacić wyższą cenę i mieć pewność co do pochodzenia i autentyczności tych produktów, a jednocześnie lepiej wynagradzać rolników - powiedział cytowany w komunikacie Komisji Europejskiej Phil Hogan, komisarz ds. rolnictwa.
Z danych KE wynika, że produkt z oznaczeniem geograficznym jest średnio 2,23 razy droższy niż podobny bez takiego oznaczenia.
Wśród produktów z Europy najwięcej jest z Włoch i Francji (odpowiednio 26 i 25), na trzecim miejscu jest Hiszpania (12), dalej Portugalia (6), Grecja (6), Niemcy (5), Wielka Brytania (4) oraz Irlandia i Czechy (po 2). Pozostałe 12 państw na liście, w tym Polska, ma po jednym chronionym produkcie.
Waga Chin
Chiny są drugim krajem przeznaczenia, jeżeli chodzi o eksport produktów rolno-spożywczych z UE – sięga on 12,8 mld euro rocznie (od września 2018 r. do sierpnia 2019 r.).
Jest to również drugi kraj pod względem wywozu oznaczeń geograficznych (9 proc. ogólnej wartości). Rynek chiński jest atrakcyjny dla europejskich producentów żywności i napojów, bo szybko rośnie tam klasa średnia zainteresowana znanymi, oryginalnymi, wysokiej jakości produktami europejskimi.
Autor: kris / Źródło: PAP, tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock