Port Mykonos znalazł się na czele listy lotnisk notujących najwięcej opóźnień w Europie. Podczas tegorocznych wakacji, co drugi lot z popularnego wakacyjnego kierunku nie był zrealizowany zgodnie z rozkładem. Spośród polskich lotnisk najwyżej na niechlubnej liście znalazł się warszawski port.
Z zestawienia przygotowanego przez airhelp.com wynika, że największe prawdopodobieństwo opóźnienia występuje w przypadku portugalskich i greckich portów.
Pierwsze miejsce w niechlubnym rankingu zajął bowiem port na greckiej wyspie Mykonos. Wskaźnik punktualności, w okresie od 1 czerwca do 31 sierpnia br., wyniósł 47 procent. Drugie miejsce zajął port zlokalizowany na innej greckiej wyspie - Kefalonia. Wskaźnik w tym przypadku wyniósł 48 procent.
Na najniższym stopniu podium znalazł się portugalski port w Ponta Delgada - 52 procent. Pierwszą piątkę uzupełniły zaś lotniska w: Lajes - 55 procent oraz Santorini - 57 procent.
W rankingu 50 najbardziej niepunktualnych europejskich lotnisk podczas wakacji na 12. miejscu znalazł się tylko jeden port zlokalizowany w Polsce - Warszawa. Wskaźnik punktualności, w okresie od 1 czerwca do 31 sierpnia, w przypadku stołecznego portu wyniósł 67 procent.
Biuro prasowe Lotniska Chopina w stanowisku przesłanym tvn24bis.pl zaznaczyło, że "w ubiegłym półroczu z winy zarządzającego lotniskiem opóźnionych było około 0,7 procent startów".
"Pozostałe opóźnienia powstały z przyczyn od nas niezależnych (linie lotnicze, agenci handlingowe, przepustowość przestrzeni powietrznej, itp.), dlatego też umieszczanie naszego portu w tym rankingu uważamy za daleko idące uproszczenie" - dodali przedstawiciele stołecznego portu.
Polskie lotnisko
Nie oznacza to jednak, że pasażerowie wylatujący z innych polskich miast nie doświadczyli w ogóle problemów w podróży.
W zestawieniu polskich lotnisk z największymi opóźnieniami, za Warszawą, znalazły się lotniska w: Łodzi ze wskaźnikiem punktualności 71 procent oraz Modlinie - 74 procent. W niechlubnej pierwszej piątce sklasyfikowano także lotniska w: Szczecinie, Poznaniu - po 78 procent oraz Krakowie - 79 procent. Szóstą pozycję w rankingu zajęły porty zlokalizowane w Rzeszowie oraz Katowicach - w obu przypadkach wskaźnik punktualności na poziomie 81 procent.
Najlepszy wynik osiągnęły natomiast lotniska w Gdańsku oraz we Wrocławiu – odpowiednio 85 procent i 86 procent samolotów, które dotarły do miejsca docelowego o czasie.
Z raportu wynika, że w okresie wakacyjnym (od 1 czerwca do 31 sierpnia) ponad 500 lotów z całej Polski odbyło się z opóźnieniem powyżej 3 godzin lub zostało odwołanych. Do największej liczby zakłóceń doszło w czerwcu. W tym okresie wskaźnik punktualności dla polskich lotnisk wyniósł 65 procent.
AirHelp jest jedną z firm zajmujących się obroną praw pasażerów lotniczych. Na rynku działają też takie firmy jak między innymi AirCashBack, Claim Flights, czy Yource. Z dniem 1 kwietnia br. przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego został również powołany Rzecznik Praw Pasażerów.
Autor: mb / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock