Aplikacja mobilna, portal informacyjny czy inteligentne systemy rezerwacji - takie narzędzia technologiczne mają być przydatne w podróżowaniu po krajach Unii Europejskiej.
Komisja Europejska przedstawiła w środę pakiet wytycznych i zaleceń w sprawie stopniowego otwarcia granic wewnętrznych Wspólnoty.
- To nie będzie normalne lato dla nikogo z nas, ale jeśli wszyscy będziemy pracować razem, robiąc to, co do nas należy, zgodnie z wytycznymi KE, wówczas nie będziemy musieli siedzieć latem w domu czy mierzyć się z kompletnie straconym sezonem dla przemysłu turystycznego - mówiła na konferencji prasowej w Brukseli wiceszefowa KE Margrethe Vestager.
Aplikacja
Jednym z elementów przedstawionej strategii otwierania granic oraz wznowienia możliwości podróżowania jest wykorzystanie technologii cyfrowych.
Jednym z takich narzędzi ma być aplikacja mobilna. Zgodnie z wytycznymi KE mieszkańcy chcący podróżować pomiędzy krajami Unii, powinni zainstalować aplikację śledzącą kontakty międzyludzkie i umożliwiającą alarmowanie podróżnych, jeśli mieli oni kontakt z osobą zakażoną COVID-19.
Aplikacja taka powinna być interoperacyjna i działać bez zarzutu także po przekroczeniu granic przez pasażera, co miałoby także pomóc unijnym organizacjom zdrowia w monitorowaniu rozprzestrzeniania się wirusa w UE.
Komisja Europejska zastrzegła jednak, że zainstalowanie aplikacji powinno być dobrowolne, zaś gromadzenie jakichkolwiek danych powinno przebiegać zgodnie z unijnymi przepisami o ochronie prywatności.
W praktyce oznacza to m.in., że analizowane dane przedstawiane byłyby w formie zbiorczej; oprogramowanie bazowałoby na technologii zbliżeniowej Bluetooth i odnotowywało jedynie "spotkania" użytkownika z innym posiadaczem aplikacji, a nie śledziłoby jego lokalizacji; dane nie mogłyby być gromadzone, tylko musiałyby być usuwane natychmiast po tym, gdy przestaną być potrzebne.
Jak zapewnia KE, interoperacyjne aplikacje pomogą państwom członkowskim w podjęciu decyzji o luzowaniu obostrzeń związanych z pandemią wywołaną przez koronawirusa. Podkreśla jednak, że fakt zainstalowania aplikacji lub jej brak nie może przesądzać o tym, czy pasażer będzie mógł podróżować lub przekroczyć granicę.
Portal informacyjny
Komisja zapowiedziała również, że wspólnie z sektorem turystycznym opracuje stronę internetową zawierającą informacje dla pasażerów, w tym interaktywną mapę, prezentującą aktualne informacje o sytuacji we wszystkich państwach członkowskich.
W ramach portalu mieszkańcy powinni mieć dostęp w czasie rzeczywistym do informacji o sytuacji na granicach unijnych, w tym o ewentualnych ograniczeniach w podróżowaniu, oraz o sytuacji epidemiologicznej w miejscu, do którego się wybierają. To umożliwiłoby pasażerom zaplanowanie podróży oraz samego pobytu.
Użytkownicy za pośrednictwem strony powinni otrzymać również informacje o obowiązujących środkach bezpieczeństwa, precyzujące m.in., dokąd można podróżować albo gdzie zgłosić się w razie jakichkolwiek problemów, także zdrowotnych, w czasie wyjazdu.
Centra Innowacji Cyfrowej
KE poinformowała, że zamierza również powołać Centra Innowacji Cyfrowej do wsparcia lokalnej turystyki. Wspierałyby one sektor podróżny w korzystaniu z rozwiązań technologicznych, takich jak np. inteligentne systemy rezerwacji, oprogramowanie do zarządzania tłumem czy roboty, wykorzystywane do dezynfekcji przestrzeni publicznych. Cześć z tych rozwiązań cyfrowych powstała w ramach hackathonu dla programistów, zorganizowanego w ubiegłym miesiącu pod patronatem Komisji Europejskiej.
- Takie narzędzia cyfrowe, jak aplikacje śledzące kontakty międzyludzkie i rozprzestrzenianie się wirusa, czy portal z informacjami dla podróżnych, moim zdaniem są kluczowe, żebyśmy mogli przywrócić możliwość podróżowania w UE - powiedziała w środę w Brukseli komisarz UE ds. zdrowia Stella Kyriakides.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock