Wiceminister o wyzwaniach dla kolei na 2018 rok

Z kraju

Historyczny most w nowej odsłonie. Pociągi pojadą szybciejPKP PLK
wideo 2/3

"Wyzwań jest kilka, ale najważniejszym jest inwestycyjny Krajowy Program Kolejowy" - ocenia Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury i budownictwa. Dla kolei realizacja inwestycji w ramach tego programu ma być priorytetem na 2018 rok.

"Trzeba też pamiętać o trwającym Programie Inwestycji Dworcowych. Mam nadzieję, że prace studialne, analityczne będą powoli wchodziły w realizację faktyczną" - powiedział Bittel, który spodziewa się, że w nadchodzącym roku PKP Intercity będą podpisywały kolejne umowy na modernizację taboru.

"Zakładam, że na początku przyszłego roku PKP Intercity zostanie podpisana duża umowa modernizacyjna" - przyznał wiceminister.

Krajowy Program Kolejowy

Krajowy Program Kolejowy zakłada, że do 2023 roku wydatki inwestycyjne na infrastrukturę kolejową sięgną blisko 67 mld złotych. PKP Polskie Linie Kolejowe przyznały niedawno, że notują oszczędności na organizowanych przetargach, dzięki czemu przechodzą do realizacji kolejnych projektów.

Do świąt Bożego Narodzenia PKP PLK podpisały umowy wartości kosztorysowej blisko 23 mld złotych. Rzeczywista wartość podpisanych umów to blisko 17,5 mld złotych. Oszczędności przeznaczane są na realizację nowych projektów, m.in. realizację trasy Rail Baltica na odcinku Białystok - Ełk czy trasy Opole - Kędzierzyn Koźle.

Program Inwestycji Dworcowych

Program Inwestycji Dworcowych to inicjatywa, dzięki której unowocześnione zostaną dworce kolejowe w całym kraju. Program, który ma się zakończyć w 2023 roku obejmuje 186 obiektów.

Z kolei PKP Intercity ogłosiły nową strategię taborową, która zakłada, że do 2023 roku na modernizację i zakup taboru zostanie przeznaczone ponad 7 mld złotych. Program obejmuje m.in. modernizację i zakup wagonów, lokomotyw oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Środki na jego realizację będą pochodzić z różnych źródeł, m.in. spółka posłuży się swoimi zasobami finansowymi, pieniędzmi z dokapitalizowania z PKP SA oraz od instytucji zewnętrznych. PKP Intercity zamierza również pozyskać środki z UE - blisko 790 mln złotych.

Po zakończeniu programu, pociągi PKP Intercity w blisko 80 proc. będą zestawiane z nowego lub zmodernizowanego taboru.

Autor: sta / Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: PKP PLK S.A.