Ponad 7 miliardów złotych przeznaczy spółka PKP Intercity na modernizację i zakup taboru. Pieniądze mają pochodzić między innymi z zasobów własnych spółki oraz ze środków Unii Europejskiej. Dodatkowo w zdecydowanej większości pociągów ma być bezprzewodowy internet.
Spółka poinformowała, że w grudniu tego roku PKP Intercity przyjęło nową strategię taborową na lata 2016-2020 z perspektywą do 2023 roku. "Przewoźnik przeznaczy na nią ponad 7 mld zł. Środki na realizację będą pochodzić z różnych źródeł. Spółka posłuży się m.in. swoimi zasobami finansowymi, pieniędzmi z dokapitalizowania z PKP SA oraz od instytucji zewnętrznych" - poinformowało PKP Intercity we wtorkowym komunikacie przekazanym dziennikarzom. Jak podkreślono, PKP Intercity zamierza również pozyskać środki z UE - blisko 790 mln zł.
- Jest to najwyższa w historii spółki kwota wydana na inwestycje w tabor - powiedział na konferencji prasowej prezes spółki PKP Intercity Marek Chraniuk, jednocześnie prognozując, że w tym roku spółka uzyska około 270 mln zł zysku. Dodał, że PKP Intercity w tym roku przewiezie ponad 40 mln pasażerów.
Modernizacja i zakup wagonów
Spółka podkreśliła, że program obejmuje modernizację i zakup wagonów, lokomotyw oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych. Dodano, że część z nich będzie przystosowana do prędkości 200 kilometrów na godzinę lub większej.
W sumie w ramach strategii do 2023 roku PKP Intercity zmodernizuje ponad 700 wagonów i kupi 185 nowych. Znajdą się wśród nich pojazdy przedziałowe i bezprzedziałowe, 1 i 2 klasy, gastronomiczne oraz do przewozu rowerów, wielofunkcyjne wagony COMBI (ze strefą dla rodzin z dziećmi, dla osób o ograniczonej mobilności i przystosowane do przewozu rowerów, czy nart). Ponadto, pasażerowie skorzystają z 19 nowych i 14 zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zarówno wagony jak i elektryczne zespoły trakcyjne wyposażone będą w WiFi, wygodne fotele, klimatyzację oraz udogodnienia dla rodzin czy rowerzystów. Pojazdy przystosowane będą do potrzeb osób z niepełnosprawnościami - poruszających się na wózkach czy osób niewidzących lub niedowidzących. PKP Intercity kupi też 118 lokomotyw elektrycznych (jedno- i wielosystemowych) oraz spalinowych, a także zmodernizuje blisko 200 lokomotyw elektrycznych i spalinowych. Część lokomotyw, wagonów i EZT-ów będzie przystosowana do prędkości 200 kilometrów na godzinę lub wyższej. W ramach strategii planowana jest również modernizacja 16 stacji postojowych.
Jak zapowiada spółką, po zakończeniu programu, pociągi PKP Intercity w blisko 80 procentach będą zestawiane z nowego lub zmodernizowanego taboru. Ponadto, około 80 procent taboru pasażerskiego bezie wyposażone w gniazdka elektryczne, w 94 procent pasażerowie skorzystać mają z klimatyzacji, natomiast w co najmniej 77 procent taboru podróżni podłączą się do bezprzewodowego internetu.
W 2015 roku PKP Intercity zakończyło program inwestycji w tabor na kwotę blisko 5,5 mld zł. W ramach projektów kupiono m.in. nowe pociągi Pendolino, FLIRT3 i PesaDART.
Autor: mb//dap / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: PKP Intercity