TVN24 Biznes | Z kraju

Nowe oszustwo dotyczące paczek. Poczta ostrzega

TVN24 Biznes | Z kraju

Autor:
kris
Źródło:
PAP, TVN24 Biznes
Piotr Konieczny o ofensywie cyberprzestępcówTVN24
wideo 2/7
TVN24Piotr Konieczny o ofensywie cyberprzestępców

O możliwych próbach oszustw internetowych - związanych z obsługą celną przesyłek ze sklepów spoza Unii Europejskiej - poinformowała w komunikacie Poczta Polska. - Po kliknięciu w załącznik albo link, komputer może zostać zarażony wirusem, który pozwoli przestępcom wykraść dane - przekazała rzeczniczka prasowa spółki Justyna Siwek. 

W komunikacie wskazano, że spółka otrzymuje zgłoszenia, o pojawieniu się w internecie nowego sposobu oszustwa, związanego z wdrożeniem przez Unię Europejską tzw. pakietu VAT dla e-commerce. Napisano, że internetowi oszuści rozsyłają fałszywe e-maile do klientów, w których zachęcają do otwarcia zawirusowanego załącznika lub linku. Dodano, że tego typu oszustwo może być dystrybuowane także przez wiadomości SMS, zawierające link do zainfekowanej strony.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE W TVN24 GO >>>

"Grozi to przekazaniem wrażliwych danych"

- Po kliknięciu w załącznik albo link znajdujący się w otrzymanej wiadomości, komputer może zostać zarażony wirusem, w tym wypadku koniem trojańskim, który pozwoli przestępcom wykraść dane i przejąć kontrolę nad komputerem - powiedziała Siwek.

Wskazała, że w przypadku najnowszego ataku cyberprzestępców, użytkownik może też zostać poproszony o dane logowania do banku albo innych serwisów. - Grozi to przekazaniem wrażliwych danych osobowych, a nawet utratą pieniędzy z kont bankowych. Kategorycznie wyjaśniamy, że Poczta Polska nie wysyła do klientów maili dotyczących cła i nigdy nie prosi swoich klientów o dane bankowe - podkreśliła.

Napisano, by wszystkie informacje na temat tego typu incydentów zgłaszać na adresy: incydent@poczta-polska.pl. Poproszono także o przesłanie podejrzanej wiadomość jako załącznik, a nie poprzez "przekaż dalej", gdyż utrudnia to analizę e-maila i opóźnia ustalenie sprawcy.

Nowe przepisy

Na mocy nowych, unijnych przepisów obowiązujących od 1 lipca, Poczta Polska przejęła obsługę celną przesyłek spoza Unii Europejskiej, stając się podmiotem dokonującym zgłoszeń celnych działającym na rzecz odbiorcy przesyłki, czyli tzw. przedstawicielem pośrednim. Oznacza to, że pocztowcy mogą dokonać zgłoszenia celnego za klienta sprowadzającego towary ze sklepów internetowych w Azji.

Nowe regulacje mają pozwolić ograniczyć skalę nierównej konkurencji, jaką dla europejskich producentów stanowią obecnie operatorzy handlu elektronicznego spoza krajów UE, którzy dostarczają towary na rynki krajów członkowskich UE, w znacznej mierze bez opłacenia cła i podatku VAT.

Oszuści atakują

W ostatnim czasie obserwujemy wzmożoną aktywność oszustów. W połowie czerwca Ministerstwo Finansów informowało, że do resortu trafiają zgłoszenia o połączeniach telefonicznych, w których osoba dzwoniąca lub automat informuje odbiorców o przeprowadzeniu "nieautoryzowanej transakcji bankowej".

Wcześniej przed osobami podającymi się za pracowników instytucji finansowych, a także przed wysyłającymi fałszywe wiadomości z informacją o wyłączeniu dostępu do konta i karty ostrzegały mBank oraz Bank Millennium.

Niedawno Kancelaria Prezesa Rady Ministrów informowała, że blisko 15 tysięcy adresów znajduje się na liście ostrzeżeń. Strona została uruchomiona w marcu ubiegłego roku wspólnie z NASK, Urzędem Komunikacji Elektronicznej oraz we współpracy z operatorami telekomunikacyjnymi.

Autor:kris

Źródło: PAP, TVN24 Biznes

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock